Axfood direktavkastning

Idag var jag på Willys för att handla julmust och fika, det blev massvis annat också. Chokladkakor och jag bestämde mig för taco till middag. Dagligvaruhandeln handlar mycket om just det där, får man bara in kunden i butiken så köper denne sannolikt mycket annat än just det man kom för.
Köpa mat på nätet växer från ingenting till något. Jag tror på en kombination av butik och näthandel och därför har jag ICA och Axfood som marknadsledare även i framtiden.

Kvällens taco smakade extra bra med vetskap att jag köpt prylarna i affären jag äger. Idag har jag ägnat en god del av min tid till att tänka på Axfood, min tro på bolaget och mitt ägande. Det var en stark känsla av hopp och tro på dess verksamhet på lång sikt. Jag har inte spikat något men tänker i banor att fortsätta köpa regelbundet och vikta upp den kraftigt. 8-12 procent viktning klurade jag på och det känns bra. Nu väger Axfood 4 procent i min väska.

Utdelningsprognosen hos de analytiker som följer bolaget är i snitt 5,82 kronor vilket på kursen 135 kronor ger 4,3 procent direktavkastning. Jag tror inte utdelningen blir under 5,5 kronor vilket är 0,5 kronor högre än i våras.

12 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Tack för en intressant blogg. Jag har också börjat ta in Axfood i portföljen, men jag avvaktar med stora köp då jag tror att den kan bli lite billigare efter räntorna börjar höjas osv.

    Jag funderade på varför V.F Corp har sjunkit så mycket den senaste tiden? Är det bara press från stigande räntor eller något annat?

    SvaraRadera
  2. Tacotisdag. Precis som hemma hos oss.

    /Björn

    SvaraRadera
  3. Ses Just Axfood som ett obligations alternativ eller varför bör den sjunka om räntorna stiger? Har läst det på flera ställen. Eller är det att det är så tajt kopplat till konsument som höjda räntorna skulle ge en sjunkande aktiekurs?

    SvaraRadera
  4. Hej anonym,
    INget bolagsspecifikt som pressat VF Corp.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. HEj Anonym,
    Jag skrev ett inlägg om Axfood och räntan. http://petrusko.blogspot.se/2016/11/axfood-pressas-av-rantan.html

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. V.F. Corp. missgynnas av en stark dollar.

    Bra där Petrusko att du gynnar mina General Mills :)

    SvaraRadera
  7. Spännande asiatisk öl i bakgrunden? Äger du aktier i den med? ;)

    SvaraRadera
  8. Fick du igen den där tacon? xD

    SvaraRadera
  9. Öl, det ser mer ut som chilisås?

    SvaraRadera
  10. Frågat förut men frågar igen: varför har du så bråttom att kliva in när du säger att aktien är dopad och bör korrigeras på sikt? Du har ju världens mest långsiktiga investeringsstrategi, men ändå hugger du på en fallande kniv?

    SvaraRadera
  11. Hej David,
    När är botten? Vilket pris är det? När inträffar det? Den rutinerade kan tänka sig att betala för ett bra bolag. På din fråga kan man ana att du tänker dig att man enkelt väntar och köper på perfekt läge.
    Det lyckas man inte med i längden.
    Sen kan man ju inte rättfärdiga vilket pris som helst heller kanske men jag tycker det är ett okej pris jag betalar för Axfood.

    En rad studier visar på att man förlorar pengar på att avvakta/stå utanför börsen jämfört med att direkt investera dem. Att försöka tajma börsen är en losers spel i långa loppet och generaliserat.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Fint att du köper Green Giant. Varumärket ägs av BG Foods (BGS).
    Ett av mina bästa amerikanska innehav.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...