Novo Nordisk, nordens största bolag backar 8%

Novo Nordisk mest känt för att vara world dominator inom diabetesmedicin rapporterade idag och marknaden handlar ned aktien cirka 8% i skrivande stund.
Med ett börsvärde om cirka 1200 miljarder svenska kronor är det nästan 100 miljarder börsvärde den tappar en dag som denna. Svindlande siffror.

Jag har skummat igenom rapporten lite lätt och det är långt ifrån jordens undergång. Det snurrar på riktigt bra som vanligt men valutan slog extra hårt och drog ned vinst mm rejält. Bolaget sänkte även sin guidance för helåret.

Tappa 100 miljarder börsvärde, minus 8% det är tuffa siffror, kanske inte jordens undergångsiffror men ett rejält tapp. Låt mig då påminna om att marknaden oftast är mycket "kortsiktig" i sina svängningar. Ni kommer ihåg brexitkraschen va? Ned i mariannergraven för att bara några dagar senare tagit igen hela tappet.

Novo Nordisk kommer fortsätta växa, deras vinst och utdelning kommer bli större och större. Av nedan* 20 välrenommerade analytiker/banker är det endast en enda som rekar sälj.
Bolaget är lika bra och har lika god potential som det hade igår.

*ABG Sundal Collier, Alm. Brand Markets, Berenberg Bank, Carnegie, Danske Bank Markets, Deutsche Bank, DNB Markets, Exane BNP Paribas, Goldman Sachs & Co, Jyske Bank, Leerink Swann, Nordea Markets, Sanford C. Bernstein, SEB Equities, Societe Generale, Swedbank, Sydbank

En sak man skall tänka på när det kommer till danska aktier är att det dras 28% källskatt på utdelningen även i ett ISK eller en KF. I ett ISK kan man med optimala förutsättningar få tillbaka 15% men man skall inte äga utländska aktier i ett ISK över huvud taget. Det är så många och snåriga regler att hålla koll på och en stor risk att inte få lika mycket skatt i retur som man får i en KF.
I en KapitalFörsäkring får man sannolikt hela den danska källskatten i retur, jag är dock inte 100% säker på det. Vill du fördjupa dig kring utländska aktier i ISK/KF har jag ett inlägg med info och bra länkar: http://petrusko.blogspot.se/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-eller-kf.html

Novo Nordisk har en direktavkastning på cirka 1,7% 

Vill man ha exponering i Novo Nordisk men samtidigt vill hålla nere risken är den börshandlade fonden Xact Norden 30 ett alternativ. Den eliminerar även bekymmer kring källskatten som jag nämnde ovan. Läs mitt inlägg om denna billiga indexfond: http://petrusko.blogspot.se/2016/01/xact-norden-30.html

Disclaimer: Jag äger inte Novo Nordisk.


13 kommentarer:

  1. Så kan du inte säga, jag har 1.300 000 kr i ISK inga lån what so ever. Jag har utländska innehav för cirka 300 000 med utdelningar och det rättas till via deklarationen. Visst jag får inte cash i näven men jag får lägre skatt på mitt ISK.
    Göran

    Alla har inte lån

    SvaraRadera
  2. Som jag förstått är det samma regler för Kapitalpension som för Kapitalförsäkring vad gäller det här med utdelning och källskatt för utländska aktier. Någon som kan bekräfta?

    SvaraRadera
  3. Det ska väl vara 27% om jag inte minns fel?

    SvaraRadera
  4. Göran, du måste ha lån för att kunna få tillbaka skatten för utländska aktier annars får du bara avdrag för 500:-. Du måste ha något att kvitta emot på deklarationen.

    SvaraRadera
  5. HEj Göran,
    Generellt sett är det bästa rådet att ha utländska aktier i en KF. Även om man kanske idag har förutsättningar som gör man får fullt i retur i ett ISK så kan ens privatekonomi förändras över åren.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. HEj Anonym,
    Jag minns inte exakt reglerna i ett IPS men har för mig det är så att man kan få kvitta utländsk källskatt mot skatten på IPS-kontot. Hör med Avanza, de har koll.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. HEj Anonym,
    Det kan nog vara så att det är 27%, har sett flera andra skriva just det. Förmodligen har jag fel med mina 28%

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. HEj Anonym,
    Det är just vad man INTE skall ha, lån för att få skatten i retur alltså. Har man lån så kvittar man ränteutgifterna mot schablonskatten på sitt ISK. Då finns det ju ingen skatt kvar att använda för att kvitta den utländska källskatten och man går miste om möjligheten.

    Utländsk källskatt kvittas mot Schablonskatten i ditt ISK. Man kan aldrig få tillbaka mer än schablonskatten. Egentligen gäller samma regler i en KF men där är det ju pensionsbolaget som står som ägare för hela kollektivet och väldigt många fler äger svenska aktier vs utländska varpå man i princip garanterat får tillbaka utländsk källskatt oavsett om den överstiger just din skatt på din KF.

    500 kronor kan man få i retur i ett ISK även om man kvittat bort schablonskatten mot ränteutgifter.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hos Nordnet får man tydligen tillbaka hela danska skatten (i KF).
    Lite surt för oss Avanzakundet. :(

    /Daniel

    SvaraRadera
  10. Tycker novo nordisk är ett svåranalyserat case Fundamentalt. De har huvudsakligen försäljning och utveckling av insulin och andra diabetesrelaterade läkemedel och förbrukningsmaterial. Så länge diabetsförekomsten stiger i världen är detta ett hyfsat säkert case. Tyvärr (för novo nordisk) är de väldigt beroende av att förekomsten av diabetes fortsätter stiga.
    Det finns för närvarande avsevärda forskningsresurser koncentrerade på diabetesbot/alternativa terapier (bl.a. Diamyd + projekt för transplantation av insulinproducerande Beta-celler). Jag bedömer sannolikheten för ett genombrott inom ett eller flera forskningsprojekt som hög inom de kommande 5 åren. Jag tror inte att detta kommer gynna novo nordisk.

    SvaraRadera
  11. Om man har KF hos Avanza bör man väl också få tillbaka hela skatten.

    SvaraRadera
  12. Nix, man får bara tillbaka en del hos Avanza. Hos Nordnet får man tillbaka allt, eftersom de har verksamhet i DK, vilket inte Avanza har.
    /Daniel

    SvaraRadera
  13. Norndet har superfonden Danmark som är avgiftsfri. Gissar att den är riktigt tung i Novo då den speglar OMX Copenhagen 20 Cap Index (OMXC20CAP).

    // Linus

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...