Köp regelbundet, en mycket bra strategi

För de flesta av oss vanliga småsparare eller helt sonika: vanliga Svenssons är det bästa att spara på börsen genom att köpa regelbundet i billiga indexfonder eller liknande, tex de stora investmentbolagen som Investor och Industrivärden.
Det är oerhört tidskrävande och svårt att lyckas slå index på lång sikt så en annan strategi än den jag nämner ovan är tyvärr en stor risk i att man får sämre avkastning än index.

Men den där kollegan prickade ju in värsta raketen och cashade hem 250% på 6 mån. Yes, hört några fler kollegor som gjort samma sak?
Framförallt, hört några kollegor som prickade nästa raket samt raketen efter det och den efter det osv?
Nej för den personen existerar inte. Alla kan ha tur och vinna på roulettebordet likt aktier i små skruttbolag kan stiga till skyarna på kort tid eller ned i mariannergraven för den delen.
Ren chansning och tur om man träffar vinsten. Lätt fånget lätt förgånget, nästa gång blir det inte din färg på rouletten och det där skitbolaget du köpt en chanspost i gick åt skogen.

Näe vi sunda småsparare med sunt förnuft gör bäst i att spara regelbundet på börsen i sunda bra bolag, allra helst i billiga indexfonder för att minimera risken att underprestera.
Vi sparar långsiktigt och kortsiktiga svängningar, kriser, och allt vad det kan vara bekommer oss inte. Den sunda småspararen säljer inte pga Brexit eller annat tjafs.
Tyvärr är statistiken mycket tydlig här: Det vanligaste är att man säljer när det redan backat för att sedan köpa tillbaka när det redan stigit.

Var en sund småsparare och bry dig inte om sådant där. Börsen går alltid upp på lång sikt och att försöka tajma upp och nedgångar är dömt att misslyckas!
Fortsätt köpa, sålde din kollega? Skit i det och fortsätt ditt månatliga sparande. Du kommer vara vinnare på lång sikt, jag är helt säker.

Nyligen skakade börsen rejält i spåren av Brexit och den sura börsen var på allas läppar. Många sålde i panik och börsen stängde kring -8,5% den måndagen. Bara några dagar senare var nedgången nästan helt återhämtad. Bara som ett målande exempel vill jag nämna Xact OMXSB Utd, den börshandlade indexfonden som jag äger sedan tidigare samt köpte mer utav när börsen backade sådär mycket. Som ni kan se på bilden är nedgången hämtad vilket betyder att om man sålt har man fått betydligt sämre avkastning än den som behöll lugnet.


Checka in hur kursen utvecklats mellan den röda markeringen, det är från Brexit till nu. Som ni kan se är i princip hela nedgången hämtad. Mitt köp på måndagen gjorde jag till ett snitt om cirka 340 kronor och till idag är det en uppgång på 7%. Ibland har man tur, det kunde ju fortsatt falla, poängen är att man skall fortsätta sitt vanliga spar oavsett hur börsen går på kort sikt och oavsett vad kollegor och vänner pratar om för skräckhistorier eller lockelser. Brukar man köpa en viss fond vid löning varje månad så fortsätt med det.

Själv köper jag lite oftare än så, ofta blir det att jag köper 4-8 gånger per månad i lite olika aktier och ETF:er (börshandlade fonder).
När börsen backar lite extra brukar jag försöka köpa lite mer just då. Jag lever inte riktigt som jag lär men det kunde varit värre.
Här är några av mina favoriter för ett långsiktigt sparande på börsen, dessa kommer ge en god avkastning utan nämnvärd risk att underprestera mot index.

Avanza Zero
Xact OMXSB Utd
Investor
Industrivärden


Den första är en vanlig fond och den sparar jag i åt mina barn samt har den själv i mitt PPM. Xact OMXSB Utd är en börshandlad fond som följer ett bredare index kring 100 bolag till en rimlig avgift om 0,15%. Investor och Industrivärden är två jättestora investmentbolag som främst äger stora svenska sunda bolag. På lång sikt har de gett lite bättre avkastning än index och framåt tror jag i vart fall inte att de kommer prestera sämre än index.


13 kommentarer:

  1. Well!

    Ja vad skall en av Burton Malkiels pojkar säga? Skulle kunna utveckla detta på ett mycket omfattande sätt. Nöjer mig med: Welcome to join the club!!

    Sommarhälsning

    Lars

    SvaraRadera
  2. Kanske är tidigt ute, men apropå Industrivärden: Hur ser ett optimalt tillbakadragande av Lundberg ut? Gäller inte bara Indu men känns som Vd-mössan bör lämnas över rätt snart medan han säkert kan vara aktiv i styrelserna 10-15 år till.

    SvaraRadera
  3. Tjena James,
    utmärkt fråga! Lundberg har kompetenta döttrar som är engagerade på ledningsnivå i sfären. De verkar sansade och man kan anta att de "gått sin fars skola".

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Mina favoriter är
    Bure
    Öresund
    Xano
    Indutrade

    SvaraRadera
  5. Tjena!

    Jag håller med i att man ska spara långsiktigt, men också inte. Själv kör jag lite som jag känner. Har aldrig förstått detta här med att ligga fullinvesterad på börsen jämt över tid. Det verkar ju inte du göra då du regelbundet sparar och köper. Spara/köp verkar bra till att börja med då sparandet gör att man får ett bra tillskott varje månad. Men efter ett tag då förhoppningsvis portföljen växt och dessa slantar man spar utgör en allt mindre effekt på portföljen ser jag inte längre vitsen med att bara ligga lång och köpa. Ska man då inte försöka skydda sina slantar ibland? med tex bear instrument ? Eller som jag tänker att man tar en tillfällig PAUS?

    Har du någon tanke kring detta?

    Mvh

    SvaraRadera
  6. Hej Korta Positioner,
    Yes, dety har jag en tanke om, jag skriver det i texten ovan men inbullat i övrig text so, here it comes:

    Det är nästan omöjligt att tajma upp och nedgångar. Statistik visar att de som försöker tajma börsen presterar sämre avkastning än index. Majoriteten av alla investerare, proffs, småsparare slår inte index på lång sikt. Att slå index på 1-5 år kan en idiot göra men att göra det på 20 år är ytterst få som lyckas med.

    Så att försöka tajma börsen med paus och bear instrument ger nästan garanterat sämre avkastning än index.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken statistik? Ofta ser man detta argument användas lite löst men hittills har jag inte sett någon hänvisa till källan.

      Radera
  7. Bra inlägg! Keep up the good work, Petrusko!

    SvaraRadera
  8. Petrusko

    Helt sant, bara att titta på alla dessa fonder. Varför vill man köpa en fond om man kan skapa en själv i miniformat?

    Ta tex sista uppgången i OMX, som jag ser det är det inte läge att köpa nu, vänta eller vänta, Vill man dra på lite kan man köpa bear för en liten slant :)

    Man behöver inte slå index i 20 år i rad.. räcker med 10 av 20 för att få bättre avkastning. eller?

    Har du någon tanke om fortum?

    SvaraRadera
  9. Per H Börjesson på Spiltan menar att detta med att det inte går att slå index är lite av en myt. Grunden till detta är att ingen försöker. Dvs det finns många aktiva fonder som egentligen är passivt förvaltade som en indexfond. Några tankar kring hans argument?

    SvaraRadera
  10. Det finns en tydlig bias för svenska aktier här, är det rationellt att köpa svenskt bara för att man är svensk? Själv går jag in i fonder på marknader/kategorier som upplevt en längre tids nedgång (om det inte beror på faktorer som verkar kunna påverka marknaden/kategorin ifråga negativt för lång tid framöver t.ex. som Ryssland just nu). Gick all in i Brasilienfonder i vintras, säljer nu med 30% vinst och går in i biotechfonder istället. På långt sikt är jag övertygad om att min strategi att köpa fonder som varit svaga senaste åren är bättre än att köpa aktier på all time high eller utifrån någon slags intuition om att ett bolag är "fint", svenskt etc. Risken för att fånga en fallande kniv minskar jag genom att avvakta tills fonden har rasat i värde minst ett år.

    SvaraRadera
  11. Anonym Per H Börjesson är mycket bra, samt Mr Q. som jag ser det de kommer lyckas.
    Fonder kan vara bra som ovan beskriver, att man kan få en exponering mot marknader där det blir scårt att köpa enskilda aktier. Det stora minus osm jag ser med fonder är att de 1. tar ut en avgift. 2. Är ganska tröga att ställa om.

    Just idag kan man ju tänka så här i ett par år (kanske) låna till 1% köpa aktier till dirr på 5% grovt över lag såklart. Men jag försöker i det kortare intervallet vilket får visa sig vara värt mödan eller ej.

    SvaraRadera
  12. De bästa fonderna jag har, kostar 0,00 resp 0,10 procent i avgift (Avanza zero och Spiltan investmentbolag). Inte så dyrt. Visst är det tråkigt att man inte an tajma en dags extrem nedgång som t.ex. Brexit. Men den dagen får man köpa aktier i stället.

    Jag har ett litet gäng fonder för att få viss spridning mot olika marknader, och väljer efter kombo av parametrar, bl.a. låg avgift. Min portföljs kurva ligger ständigt över index, både före och efter att jag började köpa aktier.

    Min dyraste fond kostar 0,30 % (de flesta 0,20) och det kan jämföras med de Nordea-fonder jag hade innan jag började fatta mer. De tog ju 1,5 % och liknande och gick sämst av alla som hade samma marknad som inriktning. Sedan jag skaffade Avanza-konto har jag kunnat jämföra fonder på ett helt annat sätt och har plockat ihop de som växer bäst och kostar minst (och ja, över tid, inte senaste månaden eller så).

    Fördelen med fonder är att man kanske kan slappna av mer och inte behöver vikta själv. Det kostar inte lika mycket när man ligger på latsidan eller inte orkar sätta sig in i allt. Man behöver inte förstå lika mycket. Och det växer i genomsnitt 10 % per år.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...