Fler Skanska

Idag ökade jag i Skanska på 173,3 kronor. En ganska rimlig kurs för ett riktigt fint bolag. Jag planerar att köpa ännu fler det närmsta halvåret och jag blir ej förvånad om aktiekursen backar än lägre då vi snart går in i en historiskt svag börsperiod, sommaren.

Mitt innehav i Skanska är i dagsläget förhållandevis litet och det väger under 2% av portföljen. Jag tänker mig en viktning i ungefär samma storlek som Atlas Copco som väger 6%. Yes. det kommer bli många köp i Skanska framöver för min del.

Tidigare den här månaden skrev jag ett inlägg om Skanska som utdelningscase, länk till det här: http://petrusko.blogspot.se/2016/05/skanska-utdelningscase-med-god-outlook.html

Disclaimer: Jag äger Skanska.

3 kommentarer:

  1. Nyfiken på hur du resonerar för jag gillar också Skanska.
    Om du tror att kursen kommer gå med de närmaste månaderna, varför köper du då nu?
    Långsiktig eller ej så verkar det irrationellt.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,
    Jag köper regelbundet och betalar gärna vad jag tycker är ett ok pris. Att försöka pricka in lägsta möjliga aktiekurs för köp är lönlöst på lång sikt. Det är inte möjligt helt enkelt.
    Jag kan bara hoppas att det blir billigare till nästa gång jag köper men om det vet varken jag eller någon annan något om med säkerhet.

    Om 30 år har det ingen nämnvärd betydelse om jag betalat 173 eller 168 kronor.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej petrusko,

    först och främst tycker jag ska du ha beröm för en informativa sidan, som jag kollar regelbunden och som har gett mig en hel del inspiration.

    Men nu ska jag ha en fundering angående ditt köp av Skanska. Jag äger själv aktier i det bolaget och håller allt med vad du tycker men på senare tid har jag tänkt: Varför har enskilda aktier i min portfölj som ger runt 4% direktavkastning om jag lika gärna kan köpa xact-fonden, som du även starkt rekommenderar. Denna fond ger stor riskspridning och har gett runt 4,5% de sista åren. Vad talar då för enskilda aktier som Skanska? Om du skriver att du i framtiden även ska öka i den fonden läser jag mellan raderna nästan samma tanke, eller hur?
    Mvh från Belgien
    Steffen

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...