Castellum prospekt förvärv Norrporten. Attraktiv deal!


Igår presenterade Castellum prospektet för nyemissionen och det ser bra ut. Mycket var känt sedan tidigare. Mina egna uträkningar och antaganden har stämt något sånt där och jag konstaterar att delta i emissionen är en bra deal men också att Castellumaktien är ganska attraktivt värderad nu kring 113 kronor.

Castellum har höjt utdelningen varje år sedan de noterades 1997. För 2016 kommer de prestera ett förvaltningsresultat som utan vidare tillåter dem att behålla detta track record. Jag tror att utdelningen blir minst 5 kronor nästa vår. Det innebär en lite högre utdelningsandel av förvaltningsresultatet än normalt men det tar de enkelt igen åren därefter då betydligt högre förvaltningsresultat väntas i spåren av synergieffekter bla.

5 kronor utdelning genom en aktiekurs om 113 kronor ger en direktavkastning om 4,4% vilket är mycket attraktivt i dagens börs och ränteläge. För oss som deltar i nyemissionen och köper aktier för 77 kronor blir direktavkastningen 6,5% på de nya aktierna.

Intresserad av mina tidigare inlägg om Castellums förvärv och nyemission? I den här länken kommer du till det senaste inlägget och kan där klicka dig vidare till de tidigare: http://petrusko.blogspot.se/2016/05/mer-info-castellum-ej-delta-i.html

Idag är första dagen för att teckna sig i nyemissionen och teckningsperioden är 26/5 - 9/6.

Disclaimer: Jag äger Castellum och kommer köpa fler i nyemissionen.


13 kommentarer:

  1. Har tecknat fullt, men är sugen på att köpa lite fler teckningsrätter. Men nån som gillar att räkna, vilket pris är rimligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ska väl helst vara under (aktiekurs - 77) / 2 (för aktiekurs 113 -> 18SEK) för att det ska vara någon poäng.

      Radera
  2. Petrusko, du skriver i ditt tidigare inlägg som du länkar till att teckningsrätterna kommer vara värda ca 15kr/st.
    Jag får inte ihop det, borde inte teckningsrätterna vara värda aktuell börskurs-77kr (just nu alltså 114,6-77=37kr/st)?
    Annars så tjänar man ju mellanskillnaden på att köpa över börsen och så dum är väl inte marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver två TR för att få köpa en aktie för 77SEK.

      Om man inte ska köpa väldigt stora poster är det nog enklare att bara köpa aktien, så vet man precis vad man betalar. Det är osannolikt att TR kommer att 'felprissättas' till den grad att det är värt besväret annars. YMMV.

      Radera
    2. Du behöver 2 TR för en aktie så du får dela ditt 37 med 2.

      Radera
  3. Halle: jag tror att du ska läsa på lite om utspädning och fundera vidare lite...

    SvaraRadera
  4. Att jag glömde att det var 1:2... Ursäkta mig.
    Tack för er som svarade...

    SvaraRadera
  5. Har lite Castellum i en gammal IPS och fått TR....hur gå tillväga med tanke på skatten om man sätter in?

    SvaraRadera
  6. Petrusko! Jag äger Castellum och vill definitivt ta del av nyemissionen, men hur gör jag? Äger aktierna genom Avanza. Men var "tecknar" jag nyemissionen? Fattar absolut ingenting. Disclaimer; jag är ny i det här.

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym,
    Insättning i en IPS skall du låta bli om du inte är egenföretagare. Det bästa för dig är sannolikt att sälja teckningsrätterna. De motsvarar ju diffen i priset på att teckna o priset på aktien nu. Sälj dem och köpa Castellum för pengarna kan vara en bra plan.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. HEj Johan,
    Om du ägde Castellum vid börsens stängning 20/5 aå har du nu fått teckningsrätter i din depå. Då har du också ett erbjudande under "mina erbjudanden" att teckna Castellum med företräde.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hej petrusko! Är ruskigt ny med att köpa aktier men för en som inga castellum hade innan den 20e, är det någon vits att köpa i nuläget?

    SvaraRadera
  10. HEj Anonym,
    Tack för din kommentar. Jag tycker att Castellum är ett väldigt fint bolag och tror det kommer ge en god avkastning på mycket lång sikt. På sistone har aktiekursen backat samtidigt som substansvärde per aktie kommer vara högre efter norrporten och nyemissionen. Jag tycker att Castellum är attraktivt på dessa nivåer.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...