Hemfosa Fastigheter köpläge?

Normalt sett är inte de transaktionsdrivna fastighetsbolagen mina favoriter, jag gillar de med fokus på kassaflöde och att äga fastigheter. De låga räntorna som vi nu blivit vana vid har dock bjudit på riktigt goda tider för de transaktionsdrivna bolagen och det ser ut som de kommer ha goda tider även framåt.

Jag har spanat en del på Hemfosa Fastigheter på sistone och tycker den börjar se intressant ut på flera sätt. Jag håller det här inlägget kort med bara några "bullits", ser det intressant ut spanar man mer.
I skrivandes stund står Hemfosa fastigheter i 81,75 kronor.

Substansvärde: Cirka 70-75 kronor
Direktavkastning: Cirka 3,7%
Utdelning: 3 kronor (betalas kvartalsvis om 0,75 kronor)
Förvaltningsresultat: Kring 9-10 kronor per aktie (Grov uppskattning)

Kan man komma över Hemfosa fastigheter kring 75 kronor tror jag det är en riktigt fin entry. Man köper den då i linje med substansvärdet och till en direktavkastning om  4%. Den är inte dyr på nuvarande kurs, det är en bra värdering nu faktiskt men 75 kronor är nice.
19/2 presenterar de sin bokslutsrapport och med den förslag till utdelning, det finns gott och väl utrymme för en höjning.

5 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!
    Hur kommer det sig att du (vad du tillkännagivit här åtminstone) inte plockat upp några Castellum runt 114 kr i veckan? Minns att du köpte den runt 125 kr och då borde den vara väldigt köpvärd nu.
    Atlas likaså som nu handlas till ca 3,5% direktavkastning.

    SvaraRadera
  2. Jaså dom har kvartalsutdelning? Det är något jag gillar skarpt. Måste titta på bolaget igen. Ägde den tidigare men sålde av i början av 2015. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Efter en fin resa (dubblad kurs) gick jag ur aktien innan jul. Tycker Hemfosa står och faller för mycket med Jens Engwall som fyller 60 i år. Lars Thagesson lämnade under förra året. Men jag är väldigt konservativ till risk.

    /Jultomten

    SvaraRadera
  4. Vad tror du om Diös?

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  5. Engwall & co lämnade ju Kungsleden i rätt uselt skick. De städar fortfarande upp i skatteträsket efter deras affärer. En sak att ha med sig i totalen.

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...