Idag slog jag till på utdelande indexinvestering

Ni stadiga läsare av bloggen vet att jag en längre tid spanat på ETF:en Xact OMXSB Utd, en börshandlad svensk indexfond som betalar cash utdelning. Idag slog jag till och påbörjade köp, planen är att köpa regelbundet under en längre tid. Idag fick jag in dem med ett snitt om 394,85 kronor.

Jag har skrivit om denna ett par gånger tidigare varpå jag inte går in närmre på vad det är för något. Länk till mitt mest populära inlägg om den här ETF:en: http://petrusko.blogspot.se/2015/03/indexsparande-for-dig-som-gillar.html

Förmodligen kommer jag senare i månaden även ta in en amerikansk indexfond och påbörja en position där, förmodligen denna som jag skrev om härom dagen: http://petrusko.blogspot.se/2015/11/ishares-core-high-dividend-etf.html
Jag kan tänka mig en ganska stor andel indexplacering i väskan dock med tyngdpunkten på den svenska varianten. Detta av valutaskäl, valutan gör att utdelningens storlek kan variera väldigt samt att det är en risk om man behöver sälja. Jag försöker hålla dollarplaceringar till under 30% av portföljen. En fördel med den amerikanska indexfonden är att utdelningen är mer stadig och uppåtgående. För Xact OMXSB Utd kan den sänkas drastiskt vid sämre år även om den långa trenden är stigande.

Placering i index minimerar bolagsrisk samt risken att jag själv strular till det.

22 kommentarer:

  1. När du handlar amerikanska aktier. Har du dom i en kf eller isk ?

    SvaraRadera
  2. Varför köpa Xact OMXSB när man vet att den kommer gå något sämre än Avanza Zero?
    Utdelningsfilosofin i all ära... Men i detta fall känns det lika tokigt.,.. eller har jag missat nåt??

    SvaraRadera
  3. HEj TakeBult,
    Utländska aktier är mest fördelaktigt i en KF.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Ja OMXSB Utd är en trevlig ETF och en mindre betydelsefull egenskap är att den delar ut i juni som annars är en utdelningsfattig månad normalt sett.

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko, kan du förklara vad fördelen är med denna fond jämfört med att t.ex. köpa Avanza Zero och helt enkelt sälja andelar vid behov, t.ex. motsvarande en utdelning om så önskas? Avanza Zero-metoden skulle ju i så fall vara gratis och inte direkt ansträngande. Dessutom har man möjlighet att välja ta ut "utdelningen" när man vill.

    SvaraRadera
  6. Hej anonym,
    Det är inte alls säkert att den kommer gå sämre än Avanza Zero. Xact OMXSB Utd följer ett index på 100 innehav jämfört med Avanzas 30 st.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Ok, men om vi säger Nordnet Superfond Sverige då... Då vet man säkert att ETF-en går sämre totalavkastningsmässigt...så vad är grejen??

    SvaraRadera
  8. Utdelningen kommer också normalt i juni i Xact OMXSB Utd., senare än då de flesta fonder som erhållit och återinvesterat i sina innehav mestadels i perioden mars-början på juni (de flesta svenska bolags utdelningar dvs).
    Utdelning i handen kan läggas på något specifikt bolagsmässigt/tidsmässigt, därav skillanden gentemot en fond.

    SvaraRadera
  9. Tjena Stefan,
    Ja som du säger en egentligen inte så betydlsesfull feature men ack så trevlig, utdelning i juni. =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym,
    Nordnet superfonden är också en fin fond. Läs mitt inlägg om Xact OMXSB Utd som jag länkar till, där skriver jag lite om varför man kan tänkas vilja ha just den fonden. Det är upp till var och en att välja.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Jag investerar i OMXsb utd sedan länge. Den egenskap som jag uppskattar mest är, precis som petrusko nämner, att etfen har ca 60-80 innehav jämfört med avanza zeros 30 st. Läs aktuell innehavslista http://www.xact.se/etf-utbud/Aktiemarknad/XACT-OMXSB/#tab=underlying och jämför. Låg avgift och tillförlitlig utgivare känns bra.

    Petrusko, jag tycker att din glidning mot mer indexinvestering är mycket trevlig. Själv har jag en relativt stor andel av portföljen indexerad då jag tror att marknaden är relativt effektiv och att felprissättningar inte riktigt är så vanliga som man gärna vill tro. I bloggvärlden i Sverige finns väl även ett tomrum att fylla gällande indexinvestering;)
    Lycka till
    /Långtradarn

    SvaraRadera
  12. Jag har tänkt att månadsspara i xact omxs utd men ångrar mig in för varje köp när omx har gått upp. Det slutar med att jag inte köpt i väntan på en nergång, vilket slutar med att det inte blir något köp. Hur tänker du där? Kommer du köpa den 25:e oavsett hur börsen har gått senaste tiden? Hur ska man komma ifrån rädslan att köpa vi fel tillfälle?

    SvaraRadera
  13. Tjena långtradarn,
    tack för din kommentar och kul att du investerat i denna ETF sedan länge, en mycket smart placering.

    Räkna med att det blir mer indextugg från min sida framöver =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Hej Anonym,
    Jag kommer köpa regelbundet, sannolikt minst en gång per månad. Det är just med regelbundna köp som du undviker att köpa vid fel tillfälle. Över tiden får du ett bra snitt. Är du långsiktig (+5år) så stirra inte så mycket på kursen utan bara fortsätt köpa i vått och torrt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  15. Vad tror du om att skaffa lite innehav i AT&T? Nyckeltalen är rätt låga och det är en bra utdelare.

    SvaraRadera
  16. Hej Anonym,
    Jag äger AT&T och tycker den ser stabil ut på flera års sikt. Det råder ingen oro över fortsatta utdelningshöjningar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  17. Efter nyår kommer du vara delägare i Fingerprint. Det känns väl bra? Ett bolag som passar perfekt i din strategi ;-)

    SvaraRadera
  18. "Vid skapande och inlösen av fondandelar direkt mot 
    fondbolaget, i den så kallade primärmarknaden, tillkommer en 
    avgift på maximalt 0,04% av fondandelens värde (dock minst 
    30 000 kr). Vid inlösen av fondandelar på primärmarknaden, 
    när antalet andelar inte uppgår till 25 000, tas en avgift om 
    högst 2,0% (dock minst 100 kr) ut."

    Innebär det att det kostar minst 100 kronor att sälja fondandelar?

    SvaraRadera
  19. Hej Anonym,
    Du har hittat infon om transaktioner direkt med Xact/Handelsbanken. Det är bara för institutioner och jättar som handlar för tiotals miljoner.

    Vid handel över börsen är det bara courtage till din mäklare som du betalar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  20. När det inledningsvis här gjordes jämförelse med traditionella fonder så är det ju en detalj som skiljer sig mellan ETF och traditionell fond. I en traditionell fond kan man ju köpa för ett valfritt belopp (typ månadsspara 500 kr), men en ETF säljer hela andelar. I detta fallet innebär det 1 andel för 392 SEK, 2 för 784 SEK osv...

    SvaraRadera
  21. Hej, har snöat in på det här med utdelningar det senaste, men pga några historiska dundertabbar med aktier så känner jag mig inte helt bekväm med att äga enskilda bolag i större mängd. Men samtidigt så har jag fått upp ögonen på det där med yield on cost och utdelningstillväxt, det låter ju fantastiskt bra. Men hur blir det med yield on cost och utdelningstillväxt om man investerar i fond eller Etf, kan man då räkna med att få utdelningstillväxt och en bättre yield on cost?? Är det någon fördel rent utdelningsmässigt med aktier jämfört med utdelande fonder och Etf,er? ...........Funderade även på det där med utdelningen i Xact omxsb, om nu utdelningens storlek bestäms utifrån fondens värde, kommer då inte detta resultera i att man under dåliga börstider med stora fall i fondens nav-kurs då även får sänkt utdelning?

    SvaraRadera
  22. Tjena Patrik,
    Från år till år kan utdelningen komma sänkas i Xact OMXSB Utd men på lång sikt är trenden alltid upp. Så även om det vid något år kan bli sänkt utdelning lär du ändå få utdelningstillväxt på lång sikt.

    En ETF du kan vänta dig utdelningstillväxt är NOBL, en amerikansk ETF som äger bolagen i S&P500 Dividend Aristocrats. Bolag som höjt utdelningen varje år i minst 25 år.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...