Börsveckan som gått. V46 2015



OMXS30 backade ca 3,3% i veckan som gick och står nu för året på knappa +1%. En riktigt dålig börsvecka alltså men det är inte börsens utveckling som sätter denna veckan i historieböckerna, en sorgens dag med terrorattentat i Paris får oss att aldrig glömma denna vecka.

Jag har tagit in ett nytt innehav i portföljen, nämligen ETF:en Xact OMXSB Utd. Avanza sänkte minicourtaget till 1 krona för svenska ETF:er förra veckan och det passade mig bra. Jag gjorde mina första köp i början på veckan och slog till i fredags på några ytterligare till ett snitt om 388,33 kronor. Om utdelningen förblir oförändrad så ger detta en direktavkastning om cirka 4,5% och det tycker jag är riktigt bra för denna typ av placering. Jag tittar ju även på en ETF för indexplacering i USA och den handlas till knappa 4%. Denna ETF heter iShares Core High Dividend ETF med ticker HDV.

Jag klurade på att eventuellt börja köpa i HDV senare i november men för tillfället är planen främst att öka i HCP, JNJ och Xact OMXSB Utd. Detta förutsatt att de håller sig kring nuvarande nivåer eller lägre. Med ett par veckor kvar på månaden kan dock mycket hända, vi får se vad det blir för köp i slutändan.

Jag har varit på aktieträff med Skistar och även om jag är hyggligt insatt i bolaget var det självklart mycket givande. En kul fakta är att för Skistar spelar det ingen roll när första snön kommer, om de öppnar anläggningarna tidigt på säsongen eller ej. Det är förhållandevis fickbös, intäkterna de får in innan årsskiftet. Det är nyår och framåt pengarna rullar in på allvar. Något jag inte kände till är att Sälen är mer snösäkert än Åre då den senare ligger närmre kusten och klimatet det för med sig. Konstsnöanläggningarna är såpass effektiva i dagsläget att någon oro för klimat existerar ej.

I veckan fick jag in utdelning från flertalet bolag, bla svenska preffar och ETF;en SPFF. Kommande vecka är det främst utdelningen från Realty Income som är på ingång, de betalar utdelning månadsvis och pay-date är kring den femtonde varje månad.

Jag läste färdigt och skrev en recension av boken Bli grymt rik på aktier av Anders Haskel. Läs min recension här: http://petrusko.blogspot.se/2015/11/bli-grymt-rik-pa-aktier-bok-av-anders.html

Stefan Thelenius bloggade om Amasten och likt honom tror jag att stamaktien har god potential. Jag håller mig dock till preffen. Länk till hans inlägg om bolaget: http://z2036.blogspot.se/2015/11/smabolag-amasten.html


Börspodden pratade gott om SAS preferens i veckans avsnitt och efter det tog sig kursen över 500 kronor. Vi får väl se om den håller sig där, personligen vill jag ha så låg kurs som möjligt då jag kan tänka mig öka i kombination med att jag avser behålla till inlösen som bör ske kring 2019. Länk till deras websida: http://borspodden.se/ I "veckans aktie" pratar de om bolaget. I börspodden avsnitt 116 pratar de om SAS preffen.

Vägen till Frihet kommenterar Realty Incomes senaste rapport. http://vagentill-frihet.blogspot.se/2015/11/utdelningar-och-kort-kommentar-om.html

Dividend Diplomats skriver om sitt senaste köp i HCP. Bra blogginlägg med intressanta nyckeltal för HCP. http://www.dividenddiplomats.com/lannys-recent-purchase-hcp-2/




Image courtesy of pixtawan at FreeDigitalPhotos.net

4 kommentarer:

  1. Tackar för bra läsning som vanligt, sitter och ser fram emot utdelningen i avanza gas, hur ser du på tele2 ? Ska du öka i dem?

    SvaraRadera
  2. Tjena,

    Är det värt att leta efter alternativ till de stora som t.ex. Realty Income? Jag fick ett tips om Dream Hard Asset Alternatives Trust (DRA.UN).

    http://www.dream.ca/alternatives/

    Hur går du tillväga för att bedöma om det är en bra investering? 7,2% avkastning låter ju bra, men sedan skall man försöka bedöma risken. Tips? Varningsflaggor? Tillvägagångssätt?

    Mvh Lars

    SvaraRadera
  3. Hej Lars,
    Jag föredrar kvalitet, uthållighet.
    God täckning av utdelning. Lång historik, Realty Income och HCP tex har 20-30 år av stigande utdelning.

    Genom dessa simpla faktorer sållar man bort den mesta skiten.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Finns det någon utdelningspolicy i indexfonden du rekommenderar, att t.ex skicka vidare ingående bolags utdelningar?

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...