SAS preferens under inlösenkurs


Igår släppte SAS siffror för mars och de visade på att det går bättre än väntat. Utvecklingen går fortsatt åt rätt håll för SAS och risken för en kredithändelse närmsta 1-2 åren bör vara liten. Jag sålde nyligen mina SAS preffar strax över 480 kr. Jag viktade över i Tele2 tror jag. 

Idag gick jag in igen i SAS preffen och hoppas behålla den till inlösen men det hänger på hur det går för bolaget. Anar jag ugglor i mossen säljer jag.

Lägsta inlösenkurs är 525 kr och gäller från 2018. Efter 2018 höjs utdelningen successivt. Detta visar att man  har tydliga ambitioner på att lösa in den innan dess om man kan.  Mer om inlösen och utdelningshöjningar i mitt gamla inlägg om SAS: http://petrusko.blogspot.se/2014/11/sas-flyger-vidare.html
Utdelningen är 12,5 kr per kvartal och nästa utdelning betalas ut i maj. På kurser strax under 500 kr handlas SAS preff till en direktavkastning om ca 10,1%.  Det här är mitt mest riskfyllda innehav och jag följer så gott jag kan utvecklingen för bolaget. Det utgör en mycket liten del av portföljen och även om jag ökar något i den kommer den fortsatt utgöra väl under 1%.

Som jag brukar predika skall man ha koll på inlösenkurs när man köper preffar. Jag fokuserar enbart på lägsta möjliga inlösenkurs, högre inlösen i en trappa är ointressant. Jag pyntade ca 6% under lägsta inlösenkurs.

4 kommentarer:

  1. Förstår jag rätt. du sålde vid 480 och köpte tillbaka vid 500?

    SvaraRadera
  2. SAS pref är mums, men jag vågar inte satsa mer än 10% av kapitalet i bolaget (har ett gav på 422). Det är tillsammans med Akelius pref mina största innehav just nu.

    SvaraRadera
  3. Tror man bör ta marsresultatet med en nypa salt. Det var ju väldigt dopat pga Norwegian strejken...

    SvaraRadera
  4. Mars var dopat uppåt av Norwegianstrejken men även dopad neråt av den flera dagar långa olagliga strejken i Köpenhamn av Sas markpersonal. Den senare föll snabbt i glömska pga Norwegianrabaldret. Sammantaget gick nog SAS plus, men inte alls så mycket som de flesta antar.

    Mvh
    /Stefan

    SvaraRadera

VIX index och stigande optionsintäkter

  VIX är något du kanske hört tuffa traders slänga sig med tidigare men inte känt någon mening eller intresse att sätta dig in i vad det är....