fredag, juni 07, 2019

Investor och innehavet Wärtsilä


Sedan ett antal år är investmentbolaget Investor den största ägaren i finska Wärtsilä. Tidigare var det finska Fiskars som var största ägaren men de har under en lång period minskat sitt ägande. En god del av Investors stora innehav har de faktiskt köpt av just Fiskars om inte mitt minne spelar mig ett spratt.

Nu meddelar Fiskars som äger drygt 5 procent av Wärtsilä att de avser att dela ut resterande innehav till sina aktieägare.

För Investor och Wärtsilä innebär det att en tydlig storägare försvinner och att Investors grepp om bolaget blir allt fastare. Deras ansvar för bolaget blir tyngre och det passar dem bra. Det är så Investor vill agera, att vara en stor ägare som står bakom bolaget i ur och skur.

Överst i det här inlägget är en 5-års översikt för vinst och utdelning i Wärtsilä och det ser någorlunda okej ut. Inget jag lockas att investera direkt i men det är nog ett bra innehav för Investor så länge de spelar korten rätt i miljö/utsläppsfrågan framledes. Det gör de nog redan då det har ett stort fokus på att effektivisera fartyg och minska dess utsläpp. Jag har inte följt Wärtsilä så noga de senaste åren men jag vill minnas att de för 5 år sedan pratade i termer om att effektivisera och få ned förbrukning. Nu är det ju hajpat som bara den att minska utsläpp och det är stor press på att effektivisera. Kan tänkas att Wärtsilä är helt rätt i sitt fokus där men jag vet inte hur de ligger till kring innovation av nya motorer/andra energikällor.
Uppdatering:

Yes, jag uppdaterar inlägget med videon ovan. Du kanske undrar vad Wärtsilä är och vad de gör. I den här videon delar de sin vision om framtiden och jag tycker även att den stärker min syn och tro på bolagets status kring miljöaspekten. Varför jag nämner det upprepade gånger är för att dagens motorer (som Wärtsilä tillverkar) i de stora skeppen på haven spyr ur sig fasligt mycket dåliga saker för vår planet.

Investor har strax under 18 procent av rösterna i Wärtsilä och det utgör 4 procent av Investors portfölj.

Länk till Wärtsilä hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

6 kommentarer:

  1. För ungefär ett år sen så köpte Wärtsilä upp Transas för att komma över navigationssystemen och därmed kunna helintegrera drivlinan med ruttplaneringen för fartyg och därigenom bidra till att få ner förbrukningen.

    Hur långt dom kommit vet jag inte, men det kan vara bra att känna till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Yxan,
      Tack för kul och intressant input.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko! Tack för tipset om Industrivärdens 75 års jubileumsbok. Fick den idag, gratis, lättläst och intressant. Hälsningar Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Patrik,
      Kul att du fick ett exemplar. Jag har fått mail osv från flera som beställt och fått boken. Kul att så många verkar ha fått ett fysiskt exemplar. Stenhäftig att ha i bokhyllan i mina ögon. Jag gillade den också.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jobbar ombord på oljerigg, och i denna världen får Wärtsilä guldmedaljen.
    Deras motorer anses vara de bästa, både ekonomiskt och att jobba med, deras propellermotorer är av en nyare design än konkurrenten Aquamaster.
    Wärtsiläs gedigna utvecklingsarbete har verkligen betalat sig och jag ser dem som en stabil marknadsledare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mårten,
      Stort tack för att du kommenterar och delar med dig med din intressanta reflektion och åsikt. Jag uppskattar det stort.

      Mvh petrusko

      Radera