Dokumentär om Akelius, fastighetsbolaget och dess grundare Roger Akelius

För några dagar sedan publicerade SVT en dokumentär om Roger Akelius, skaparen av fastighetsbolaget Akelius Residential. Jag har sett den och det är blandade känslor för den. SVT vinklar det och vill framställa Roger Akelius i dålig dager för att han är rik och tjänar pengar på fastigheter som folk bor i. Om man bortser från vinklingen så uppskattar jag verkligen inblicken i Roger Akelius liv och fastighetsbolaget Akelius Residential.
57 minuter lång och sevärd.

Nedan är länk till dokumentären hos SVT Play:
https://www.svtplay.se/video/20272718/en-vanlig-miljardar?info=visa

12 kommentarer:

  1. Bra tips, ska kolla! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Det mesta som SVT vinklar tycker jag är åt det avundsjuka/kommunistiska hållet. Det speglar väl mycket väl SVTs politiska värdegrund där merparten röstar rött eller grönt.

    Dokumentären var väldigt bra, om man kan förtränga tanken att vilja hiva en tårta i ansiktet på journalisten samt ge denne en enkel flygbiljett till Sovjetunionen .

    SvaraRadera
  3. Vägrar att se den. Såg redan på reklamen av den att den skulle vara vinklad och producerad för att svartmåla Akelius och hans verksamhet.

    Ganska fräckt tycker jag eftersom han (så vitt jag vet) är en ansedd filantrop och skänker en hel del pengar till välgörenhet.

    Skall se denna istället https://www.efn.se/privatekonomi/huvudet-pa-en-fastighetsmagnat/ garanterat fri från kommunistpropaganda :-)

    SvaraRadera
  4. Ja han Akelius vill ju naturligtvis tjäna pengar på att renovera fastigheter och sedan höja hyran. I reportaget kunde vi se hur de renoverar lägenheter. Hyran från början var Ca. 6000 Kr. efter renovering höjdes hyran till 14 000 Kr. De som bodde där från början, vart tog de vägen ?? Och de som flyttar in i de nya fina lägenheterna. Vad är det för människor som kan betala en hyra på
    14 000 Kr. ??

    SvaraRadera
  5. Känslan när man påminns om att journalister var ännu sämre och mer vänstervridna förr...

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  6. Akelius är helt klart en väldigt smart person som vet hur man gör pengar och framförallt skatteplanerar. Dock säger han hela tiden att jag hjälper människor att få ett bättre boende. Men han maxar hyrorna så han är den stora vinnaren i det hela. Han får det att låta som att han gör samhället en tjänst och gör det han gör bara för att hjälpa. Var ärlig istället och säg att du gör det bara för att tjäna pengar.

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte inte att den var så förfärligt vinklad åt vänster faktiskt. Klippen som finns med från 80- och 90-talen är förskräckliga. Rena personpåhopp i det enda tv-medium som fanns på den tiden. Det är illa, men inget som dokumentärskaparen ska har skit för. Det är dåtidens SVT som borde fått kritik då.

    Dokumentären skildrar en affärsman och hans verksamhet. Den tar upp den kritik som finns mot affärsmodellen köpa äldre hus, renovera och höja hyran, men låter också Akelius svara på kritiken och sen kan man tycka vad man vill om svaret och om den aktuella affären, men det är inte heller något journalisten ska ha skit för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, den kritik som det gnälls om i kommentarstråden lite här o var är oförtjänt. I det här fallet har ju SVT tycker jag ställt sig på Akelius sida eller kanske försökt vara objektiva, o ändå gnälls det som vanligt om "västermedia". Nästan så jag misstänker att dom som gnäller inte ens kollat på dokumentären?

      De gamla klippen visar ju tydligt också hur det är bättre nu, fyfan vilken skit han fick för egentligen ingenting. Tanten i soffan hade gjort likadant själv, skillnaden är att Akelius har skapat en massa jobb etc.

      Tråkigt att det gnälls oavsett vad. Ska man gnälla kanske det är på politiker och makthavare som möjliggör systemet som det är.

      Min högst personliga åsikt är att om det finns en vinkling här är den åt höger, eller åtminstone att göra en människa av kött av blod av Akelius.

      /Andreas

      Radera
  8. Tyckte inte heller den var särskilt vänstervinklad! Ett bra porträtt och Roger fick säga sitt!

    SvaraRadera
  9. Jag vet inte varför så många journalister blir så provocerade av Roger Akelius - varför de aldrig kan göra ett reportage om honom eller hans företag utan att ge en tendentiös bild av en människa som blivit så girig att han förlorat sin själ.

    Jag tycker han gör ett utmärkt jobb med sitt fastighetsföretagande liksom han gjorde med sin skatterådgivning. Tycker man illa om gentrifieringen bör man rimligen vända sig till politikerna vars misslyckade bostadspolitik (inte bara i Sverige) ofta är boven i dramat.

    Själv tycker jag vi i Sverige borde göra om bostadsförmedlingen till en förmedling för de som har det sämst ekonomiskt; fattigpensionärer, studenter, långtidsarbetslösa etc. D.v.s. alla de som har svårt att lösa sin bostadssituation på marknaden.

    Inför sedan ett bonus-malus system där värden kan välja om en hyresrätt ska släppas till förmedlingen till lägre hyra eller hyras ut på marknaden till fri hyra (hyreslagen ska förstås fortfarande gälla). Sen kan staten subventionera (bonus) eller avgiftsbelägga (malus) hyresrätten för att styra utbudet i önskad riktning utan att ändra det totala skatteuttaget i sektorn.

    Det borde stå klart för alla som har lite insyn i denna fråga att det inte fungerar som det gör nu, och att det riskerar att bli mycket värre. Marknaden kan inte lösa bostadsfrågan för de som inte har några ekonomiska resurser och det är bättre att politikerna satsar på att hjälpa de som behöver hjälp direkt, istället för att reglera hela marknaden och hoppas att det i slutändan ska ge ett stöd till de behövande.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  10. Många härliga kommentarer på dokumentären. Kul att så många gillar den. Nu när det gått ett tag sedan jag såg den känner jag att jag uppskattar den än mer. Jag har kunnat släppa det där att jag tyckte det var lite vinklat och istället bara känna en stor uppskattning för att jag fick se mer av Roger och Akelius fastighetsbolaget.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...