K2A preferens ev sänkt risk

Idag meddelar fastighetsbolaget K2A att de utreder möjligheten att notera sin stamaktie och har anlitat Carnegie och Swedbank som rådgivare. I samband med en eventuell notering planerar man att göra en nyemission av stamaktier.

Detta är en faktor som sänker risken i preferensaktien. Om man tar in nytt kapital via stamaktier. Det är nya friska pengar som preferensaktieägarna har företräde till i en sorts riskperspektiv.

K2A är fortfarande ingen lågrisk preff men risken har stadigt sänkts och kommer nog fortsätta så i takt med att de färdigställer ännu fler hyresbostäder som tickar in hyresintäkter.


4 kommentarer:

  1. Hej Petrusko tänker du köpa K2A ?
    du har väl haft dem innan?
    jag har dem ,passa mig bra för att jag ska få utdelning varje mån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Matte,
      TAck för din kommentar. Nej jag sålde K2A för en tid sedan och har inga planer på att ta in den igen. Jag har minskat en aning i preffar och jag har skalat ned så jag inte har några annat än de jag anser har riktigt bra kvalitet som Akelius och Sagax D.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Detta har jag hoppats ska hända, jag gillar K2As fokus på hyres- och samhällsfastigheter. Jag äger sedan tidigare deras preffar men jag överväger att sälja den för att köpa stamaktier istället. Jag hoppas litegrann att vi preffägare kan vara få möjlighet att konvertera aktierna eller något liknande.

    SvaraRadera
  3. När det gäller risken med preffar, hur ser du på att placera i preffar med en sparhorisont på 5 år? Tex 50% lågriskpreffar(tex Akelius) och 50% ränta/bankkonto. I mitt långa sparande kör jag 100% stamaktier men är lite villrådig för ett målsparande på kortare 5 år. MVH Christian

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...