Jag bytte fonder mot bank


Nyligen tog jag in Swedbank och Handelsbanken i portföljen då jag vill ha bankexponering och gillar de två bäst. För att få till en meningsfull viktning i de här två innehaven och bank i min portfölj har jag valt att sälja lite fonder. Handelsbankens globala småbolagsfond, Spiltan investmentbolagsfonden och Didner & Gerge småbolagsfond fick säga adjö för denna gången. När det kommer till fonder har jag inga som helst betänkligheter att sälja för att investera i aktier.

Det blev mer Swedbank som nu väger cirka 4 procent i portföljen och mer Handelsbanken som väger ungefär 1 procent nu. Viktningen skildrar min syn på de två där jag håller Swedbank som top pick i banksektorn framför Handelsbanken.

Swedbank pyntade 13 kronor utdelning i våras vilket på kursen 206 kronor ger en direktavkastning om 6,3 procent. Handelsbankens ordinarie utdelning var 5,5 kronor och det ger en direktavkastning om 5,6 procent på kursen 97,5 kronor. Handelsbanken har gott utrymme att pynta mer än så till våren och man skall förvänta sig att de gör det. De lämnade en bonusutdelning i våras om 2 kronor och man skall inte ta för givet att de gör det även nu till våren. Mer än 5,5 kronor lär det i vart fall bli. Jag har sett höga prognoser men jag föredrar att ha lite försiktigare förväntningar.

Länk till Swedbank hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Handelsbanken hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

9 kommentarer:

  1. Mycket märklig strategi, har du inget portföljtänk om hur många % varje typ av fond ska uppta i portföljen utan byter hej vilt mellan fonder och aktier när andan faller på? ��

    Tack för en bra blogg ��.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Min strategi är fokus på utdelningar. Fonder är ett komplement där jag gjort ett undantag från min strategi. Därför hänger alltid ev fond innehav löst när jag vill investera i annat. Beträffande viktning så har jag inga fasta vikter för vare sig fonder eller aktier. Jag har kärninnehav som skall viktas betydligt tyngre än andra innehav.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjena!

    Har en fundering kring bankerna, då jag gissar att dem tjänar dem flesta pengar på ränte-inbetalningar från tex bolån osv. När räntan går upp, tjänar bankerna ännu mer pengar då? Eller blir räntekostnaderna för dem till centralbanken också högre i samma utsträckning vilket gör att det går jämt ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja kostnaden för inlåningen stiger för banken men differensen blir förhoppningsvis större i kronor räknat.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko,
    hur ser du på SEB som alternativ? Bästa och sämsta med bolaget jämfört med de andra storbankerna?
    Jag äger själv aktier i SEB.

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      SEB presterar inte lika bra som de här två. Swedbank och Handelsbanken har bättre avkastning på eget kapital.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tveksamt om bankerna levererar mer i snitt än vad D&G småfond har gjort

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag tror inte bankerna kommer slå den historiska avkastning småbolagsfonden presterat men kanske slår de den framtida avkastningen. Vi får se, det är inte så jag vägt min omplacering och jag tycker fortsatt att det är en bra fond.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej petrusko. Jag är också intresserad av bank. Funderar på utländska Goldman Sachs, JP Morgan eller Bank of America. Har du någon åsikt?

    Kris

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...