Ras på USA-börsen!


I skrivande stund är S&P500 minus cirka 3 procent för dagen. Amerikanska börserna har öppet ungefär 30 minuter ytterligare till klockan 22.00. Nedgången har tilltagit rejält efter att Stockholmsbörsen stängde klockan 17:30 och det är klart tänkbart att vi får en sur börs här i Sverige även imorgon.

Det svenska indexet OMXS30 stängde ned 2,43 procent idag och kan alltså mycket väl gå ned än mer imorgon.

Vad är det som händer och hur skall jag agera?
 Ja, det första vi kan stryka är ju något bolagsspecifikt eftersom det är hela börsen som går ned. Det är ingenting i just det bolaget du äger utan det handlar om marknadens syn på tillgångsslaget aktier. Det började i fredags med statistik som satte press på börsen och har trissats upp till en oro att det här är starten på en längre tids nedgång. Oron sprider sig och skapar säljtryck.
Givet att du äger sunda bra bolag på lång sikt så är det här ingenting som påverkar dig och ditt bolag. Dina aktier går ned som alla andras men det är på kort sikt och innerst inne vet du att börsen alltid går upp på lång sikt.

Sunda bolag och lång sikt.

8 kommentarer:

  1. Är det fler än jag som upplever problem med Avanza nu på kvällen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märkte inget hos Avanza men kan tänka mig att de haft stort tryck på sajten ikväll.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag tycker nästan det roligaste i cirkusen är när media, i efterhand, skall förklara alla slumpmässiga kortsiktiga rörelser. Det är ju något sjukt över det där. Förresten, bra click baite rubrik där, jag antar antalet läsare gick i taket?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Investeraren,
      Tack för din kommentar.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Det enda man är ledsen över nu är att man inte har några likvider, så mycket jag vill köpa :).

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Haha, I know the feeling. Jag hade gärna gjort större köp nu men får nöja mig med småpengar jag lyckas skrapa ihop. Köpte Latour idag och om det backar mer imorgon skall jag skrapa ihop en slant att handla något då med. I slutet av veckan får jag in utdelningar att handla för.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tyvärr lite mer än så blev det, men men. Det var väl väntat att det förr eller senare skulle komma något som skakar om. Är glad att det är lite "vanlig" ränteoro och inte en kinesisk bank som har gått omkull eller liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus,
      Ja eller hur. Det var på tiden med en sättning på börsen. Det kan ju inte gå spikrakt upp hela tiden.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...