Billig småbolagsfond


Jag hittade en relativt billig småbolagsfond som heter Plus Småbolag Sverige Index.

Men vad är Plus Fonder?

Ja här blev det lite rörigt varpå jag skall spana lite mer. Jag trodde det var SPP som låg bakom dessa då jag sett och hört om SPP Plus men det här Plus Fonder är alltså något helt annat. Det bakomliggande bolaget FCG har ingen jättelång historik och som ni kan se i grafen ovan har fonden det definitivt inte. Av Avanzas kursgraf att döma är fonden bara några månader gammal.

Avgiften är totalt 0,52 procent vilket är förhållandevis lågt för att vara en småbolagsfond. Jag skall spana mer kring det här Plus Fonder för att bilda mig en uppfattning. Om allt verkar rimligt så gillar jag den här fonden. Har du erfarenhet/tankar om Plus Fonder blir jag glad om du kommenterar.

Länk till Plus Småbolag Sverige Index hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affilliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Intressant. Denna har jag helt missat.

    Annars vad tycker du om XACT Småbolagsfond Petrusko?

    mvh
    /Antonios

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Antonios,
      Tack för din kommentar. Jag gillar inte Xact Småbolagsfond på grund av att den är syntetisk. De äger alltså inte nödvändigtvis aktier i småbolag utan de skapar en liknande utveckling genom att äga diverse derivat/börsnoterade produkter.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tips om XACT Svenska Småbolag, en avgift om 0,3%. Plus är att den är börshandlad, negativt är att det är en liten spread. Du som har erfarenhet om XACT, kan det vara något annat som skiljer? Det ser ut som att den följer samma index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      se mitt svar ovan på en kommentar om Xact småbolag.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. tankar kringms invf global opportunity a? dyr, ja men den har ju gått fantastiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Handlarn,
      Det är en imponerande utveckling för den fonden de senaste 5 åren. De har fått en stor boost av dollarutvecklingen. Avgiften är skyhög och på mycket lång sikt kommer det vara jättesvårt, förmodligen omöjligt för dem att överprestera. På fem år kan en idiot slå börsen, på 20 år är idioter, tur, apor och allt vad det är bortsållade.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko!

    Jag har ingen erfarenhet av Plusfonder, men däremot av FCG då vi haft flera konsulter från dem på arbetsplatsen. Har genomgående ett väldigt gott intryck av FCG och dess konsulter, väldigt duktiga och ambitiösa.

    Säger kanske inte jättemycket om FCG Fonder, ett bolag inom FCG-koncernen som förvaltar Plusfonderna, men alltid något!

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar och feedback. Ett bolag inom koncernen, alltid något som du säger, jag är tacksam.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...