Börsveckan som gått. V33 2017

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Vecka 33 har passerat och den sura känslan av den sitter fastetsad på näthinnan men början av veckan var starkare än slutet och totalt stängde OMXS30 "endast" 0,4 procent ned ungefär. I årstakt blir det ju jättedåligt men börsen fungerar så att den rör sig en del upp och ned varje vecka och vid årets slut summerar det i snitt till en totalavkastning kring 10 procent. Det är ju historiska siffror och även de är ju ett snitt av många många år som lagts samman. Vissa år går börsen ned 10 procent och några år upp 25 procent osv.

I Veckan som gick har President Trump gått hårt åt de företagsledare som deltagit i hans råd men valt att avgå av diverse anledningar. Skoningslöst har han slagit ned på dem och de företag de företräder. Tacksamt att ställa upp tänker jag. Om man lägger alla andra galenskaper åt sidan och isolerar just den här företeelsen; det är makabert att han agerar på detta vis, Han gör slarvsylta av företagsledare och företag som hjälpt honom i sitt råd. Mercks VD lämnade rådet varpå Trump twittrade om vilket ruttet bolag Merck är med korrupt prissättning mm.

Ratos rapporterade och jag blev besviken över utvecklingen operativt i innehaven där flera bolag fortsätter att prestera riktigt svagt. Rapporten är svår att tyda men om man bläddrar långt i den kan man finna relevanta siffror. Operativ EBITA exklusive engångsposter och justerat för Ratos ägarandel, den backade 4 procent från 806 till 777 miljoner kronor. Ratos VD kommenterade själv att han är besviken och att man kunnat förvänta sig en snabbare förbättringstakt i innehaven. Tittar man närmre på hur de enskilda bolagen presterar ser man snabbt att det är flera bolag som presterar dåligt, Naturligtvis presterar några bra också men poängen är att man kan ha något enstaka som går dåligt men inte en hel drös. Ratos är inte nära att bli bra igen! De har fortsatt en lång väg att vandra, att rensa ut ruttna bolag och förbättra vissa. Till det positiva hör sänkta förvaltningskostnader och en god förvärvskapacitet. Ju mer nytt Ratos köper desto mer späder de ut påverkan från de riktigt ruttna bananerna de redan har i fruktsalladen. Länk till Ratos hos Avanza (affiliatelänk).

En annan rapportör var Volati som har en liknande inriktning som Ratos, att köpa och äga onoterade bolag. Volati som knasigt nog kallar sig för Industrigrupp rapporterade för första halvåret en rejält sur rapport. Industrigruppen med bokhandel, omega3-tabletter, barnkläder och avfuktare skyllde på dåligt väder. Snarare bristen på dåligt väder eftersom det varit för lite regn och fukt i Europa vilket lett till att uthyrning och försäljning av avfuktare gått riktigt trögt.
Egentligen inga konstigheter men det är ett skakigt bygge när en del av verksamheten slår så hårt mot helheten. Det regnar inte tillräckligt mycket i Europa och hela Volati skakar. Jag äger Volati stam och preferensaktier och jag gillar bolaget. Som ni kanske märker raljerar jag lite kring att de kallar sig "industrigrupp" och jag tar i lite extra där för att belysa att jag tycker det är en dålig beskrivning av bolaget. Det stämde kanske en gång i tiden men nu stämmer det inte, Volati kan inte med rätta kallas industrigrupp. Historiskt har Volati presterat makalöst bra och medan jag tror att de bästa siffrorna i procent redan är avklarade så tror jag att de på lång sikt kommer prestera bra. Läs mitt korta inlägg om Volatis rapport. Länk till inlägget.

I början av veckan lyssnade jag färdigt på Birgitta Forsbergs bok om Mats Qviberg och den var bra. Länk till mitt inlägg om den. Idag är jag även färdig med Mats Qvibergs egen bok: Boken om Q. skriver om den senare idag.

I veckan twittrade Jim Cramer om att han tror stort på Big Pharma, de stora läkemedelsbolagen och att man borde äga några. Jag är med honom på den saken och har själv satsat på Johnson & Johnson och Pfizer. Bägge två störst på sina sätt, JNJ är största hälsovårdsbolaget i världen medan Pfizer som fokuserat enbart på läkemedel är det största läkemedelsbolaget. För sig som undrar nämner jag att JNJ även gör tamponger, plåster och avancerade maskiner som används på sjukhus mm. Denna sektor pressades länge av patentutgångar men de är nu förbi den tuffa tiden och kan stå inför en ny "guldera". Många nya viktiga preparat ligger i pipen hos dessa bolag och flera andra. Jordens befolkning växer, vi blir fler och välståndet ökar. Medan fler får råd och möjlighet att använda medicin ökar också livslängden och ju äldre vi blir och ju fler gamlingar som finns desto mer läkemedel efterfrågas. En underliggande god efterfrågan som kommer vara i decennier.

Utöver att jag lyssnat massvis med ljudbok så lyssnade jag även på Börspodden i veckan. Bra avsnitt som vanligt. Länk till det här.

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Har liksom du en stek i Pfizer. Inväntar nog en rekyl i JNJ innan jag går in där. Känns lite i dyraste laget idag.
    /Daniel

    SvaraRadera
  2. Tack för en trevlig artikel!

    Jag har sneglat länge åt J&J men funderat om de haft sina glansdagar, du ser ytterligare potential i bolaget tyder jag. Blir kanske lite där imorgon. Ska in på deras IRsida o se vad DA ligger kring.

    Jag sitter också med i Volati sedan länge o har stora förhoppningar vad gäller det bolaget.

    Må väl!

    /StockVonBörs

    SvaraRadera
  3. Kör ganska stort på pharma. Har sattsat på astra, gilead och gsk som alla ser stabila ut på lång sikt.

    SvaraRadera
  4. Köpte Ratos för några dagar sedan. Din rekommendation blir mao - sälj? Vänligen,
    Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Marcus,
      Jag tror Ratos blir bra igen till slut men det verkar vara en tid kvar innan dess.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Jag hade inte köpt något av dessa bolag så länge Trump sitter vid makten...

    "Mr Trump chose to single out pharmaceutical companies for criticism by saying they were “getting away with murder” by charging too much for their products."

    https://www.ft.com/content/087c8a06-d820-11e6-944b-e7eb37a6aa8e

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja osäkerheten måste vara stor inför framtiden? Kritisera och du blir uthängd o beskyllas för allt möjligt. Måste finnas en risk för företagen när vad som helst kan hända? Själv vågar jag inte investera där borta som innan utan ligger mer still.

      Radera
  6. Jag hade inte köpt något av dessa bolag så länge Trump är ute efter dem...

    "Mr Trump chose to single out pharmaceutical companies for criticism by saying they were “getting away with murder” by charging too much for their products."

    https://www.ft.com/content/087c8a06-d820-11e6-944b-e7eb37a6aa8e

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...