Skapa aktievärde genom att investera i utdelningsaktier

Jag har varit på föreläsning av Lars-Erik Forsgårdh, före detta VD på Aktiespararna och lärare på Handelshögskolan i Stockholm och en massa mer respektingivande saker jag inte minns. En erfaren och kunnig legend i aktiesverige.

Med tanke på inriktningen på hans föreläsning var jag taggad till max på förhand, han pratade om att investera i utdelningsaktier. Det var en bra presentation och han tog upp riktigt bra saker. Egentligen inget nytt för mig men givande och bra. Jag har läst böcker av Jeremy Siegel som han refererade till och jag känner till studier han pekade på som talar för utdelningsinvestering. Ändå var det mycket tillfredsställande att lyssna till honom. Jag fick en extra spark i baken och kvitto på att jag gör helt rätt som satsar på utdelningsaktier.

Här är en intressant bild, den stämmer väl överens med hur jag sonderar terrängen i jakt på bra utdelningsaktier.

Jag äger en hel del preferensaktier och det är ju avvikande från vad många experter rekar. Jag är medveten och tydlig med att preffar ger sämre totalavkastning på lång sikt. Preffar har jag för jag behöver få upp kassaflödet av utdelningar i portföljen just nu. De hör egentligen inte till min strategi med fokus på utdelningar. Mitt utdelningsfokus handlar om bolag med stadigt stigande utdelning.

Forsgårdh argumenterade sakligt för utdelningsaktier och något jag tyckte var lite extra kul var att han nämnde en kärlek för investmentbolagen. Han gillade bland annat Investor och Industrivärden. Några bolag han rekade som hyggliga utdelningsaktier var bla Skanska och Handelsbanken.

En intressant sak om fonder dök upp och det var att 70-75 procent av alla fonder misslyckas med att slå index på en femårsperiod. Detta är något jag brukar skriva om titt som tätt också. En viktig faktor är fondavgiften naturligtvis men en annan faktor är att förvaltare helt enkelt inte klarar att stadigt skapa bättre avkastning än index.

Forsgårdh lyfte även fram något som jag tror många förbiser i jakten på fina aktier. Stockholmsbörsen är en av världens allra bästa nästan oavsett tidsperiod. Den har gett 5% mer än världsindex senaste 5,10,20,30,40 åren. Under hela 1900-talet var Stockholmsbörsen den näst bästa i världen. Man klarar sig gott med svenska bolag i väskan, många av våra storbolag agerar globalt dessutom.

En jättebra föreläsning, får du möjlighet så lyssna till Forsgårdh. Det är oerhört bra och viktig kunskap han förmedlar. Investerar man med den utdelningsstrategi som han förespråkar blir man sannolikt en vinnare på lång sikt.

Disclaimer: Jag äger Handelsbanken, Investor, Skanska, Industrivärden.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset om Forsgårdh.

    Tipsa gärna om intressanta föreläsningar innan de går nästa gång så kanske du får sällskap av några läsare :)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Är du intresserad av att fylla på din VFC nu när den tappat? Nu på 2,80% da och antar att de inte vill bryta sin 43-åriga trend med utdelning. Med tanke på föreläsarens krav på 4% ska den ned mer innan köp..
    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  3. Varför skall du investera i bolag som delar ut istället för återinvestering eller återköp enligt honom? En svår fråga som ingen verkar kunna ge ett fullständigt svar på.

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Fin sammanställning av kriterier för utdelningsaktier. Jag är lite generösare och accepterar allt över 3,33 procent direktavkastning (3 procent för amerikanska aktier) samt positiv utdelningstillväxt.

    Din tradedoublerlänk krånglade och gick inte direkt till adlibris - klickade på boktipset av nyfikenhet.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...