Börsnedgång och fina köplägen

Senaste tiden har börsen surat och idag ganska rejält. Mest häpnadsväckande är att stabila och lågvolatila Johnson & Johnson handlades till $81,79 vid öppningscallen, det är ett tapp på nästan 15% från stängningskursen $95,56 börsdagen innan.

När jag öppnade min mailbox i eftermiddag var den välfylld, väldigt många av de kurslarm jag lagt in hos Avanza har uppnåtts idag och då får jag ett mail för varje enskilt larm.

Jag är tacksam för nedgången, den ger mig som nettoköpare betydligt fler aktier för pengarna, nu kan man ju hoppas att börsen håller sig här en tid eller backar än mer. Mycket hellre det än en snabb uppgång igen. Tiden är nämligen på min sida, eller alltså: tiden arbetar åt mig på det vis att ju längre det är surbörs desto fler köp hinner jag göra och det är positivt.

Idag passade jag på att göra flera köp till "reapriser", mitt första avslut var i Atlas Copco b där jag hade en lång order från häromdagen på 191 kr, den gick till avslut på 183,6 kr direkt i öppningscallen och det var också dagslägsta noteringen för aktien. Jag såg fler fina möjligheter och sålde lite Hemfosa preferens för att köpa Tele2 och Teliasonera som faktiskt båda ger bättre direktavkastning än Hemfosa pref. Jag gjorde flera köp i de här bolagen varav flest i Atlas Copco b där jag köpte till 183,6 kr, 189 kr och 187 kr.

Det är väldigt nervöst nu på världens börser och många är oroliga och agerar i panik. Det skapas ringar på vattnet när sparare säljer fonder som i sin tur blir tvungen att avyttra sina tillgångar pga säljtryck i fonden och vad äger många fonder? jo aktier. Extra säljtryck pga fonder alltså.
Tråkigt för alla som är panikslagna nu, om de hade liknande strategi som min vore de istället glada över börsutvecklingen fast det är klart; alla kan ju inte ha samma strategi då skulle ju börsen uinte riktigt fungera.

På riktigt lång sikt går börsen alltid upp men om man ser på lite kortare sikt men ändå mer än dagar och veckor så är det flera faktorer som talar för börsen. Räntepolitiken är historiskt stimulativ, lågt oljepris driver tillväxt globalt, fundamentalt ser det ganska hyggligt ut osv. Hur börsen skall gå imorgon eller om en vecka är svårt att säga på förhand men en sak är säker; det är riktigt spännande att följa börsen nu.

Ett utmärkt sätt att spara i aktier och fonder är att månadsspara, det gör att man över tiden får ett bra snittpris då man köper både i upp och nedgång. På lång sikt går ju börsen alltid upp och historiskt har börsen gett bäst avkastning. Månadsspara i aktier gör man enkelt och automatiskt hos Aktieinvest eller enkelt och billigt hos Avanza. Hos Aktieinvest kan man välja att spara ett visst belopp per månad i aktier och det fungerar även om en aktie inte är jämnt delbar med beloppet, man får då avslut i andelar, tex 4,87 st aktier, jättesmidigt.

Jag köper flera gånger per månad och är extra glad över det nu när börsen surar, jag får ju fler aktier för pengarna. Priset på aktierna varierar från dag till dag men utdelningen har inte backat ett öre i oroligheterna!

Åter till de där kurslarmen jag fick mail om. Här är ett gäng av mailen jag fick:

Johnson & Johnson under $90
Chesapeake Lodging Trust pref A under $25
Citigroup pref serie L under $26
3M under $136
Pepsico under $90
Disney under $95
Exxon Mobil under $70
Ericsson b under 80 kr
Heimstaden pref under 285 kr
Scandi Standard under 45 kr
Statoil under 120 NOK
Nordea bank under 95 kr
TDC under 41,5 DKK
NCC b under 240 kr

Kurslarmen är en signal till mig själv att gå in och kolla på värdepappret, att jag en gång i tiden tyckt att det skulle kunna vara intressant att kolla mer kring den kursen.

Image courtesy of num_skyman at FreeDigitalPhotos.net

26 kommentarer:

  1. Kan inte hålla med dig mera!

    Lätt att känna tacksamhet att man har byggt upp sparandet kring utdelningar en dag som denna. Var tvungen att för säkerhets skull uppdatera utdelningarna på alla bolag i mitt excelark. Det är bara att konstatera att utdelningsvinden fortfarande ligger stadigt från rätt håll.

    Hälsar Utdelningsseglaren
    utdelningsseglaren.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. "På riktigt lång sikt går börsen alltid upp" , rättelse "På riktigt lång sikt har börsen hittills alltid gått upp. Jag delar din positiva hållning, men vi behöver inte bli religiösa för det.

    SvaraRadera
  3. Spännande tider! Riktiga fyndlägen i många fina bolag :P Synd bara att man inte har mer kapital att avvara...

    SvaraRadera
  4. Kul dag idag! Köpte Fastenal för 37,03 USD och Statoil för 116 NOK.

    Tack för en bra blogg

    /H

    SvaraRadera
  5. Lite sugen på Statoil jag med, låg nok/sek och fin kurs. Men undra hur det håller sig långsiktigt med oljan.

    SvaraRadera
  6. Mitt kurslarm på WPC under 58 gick idag. Blir nog köp imorgon när lönen kommer in :) WPC känns som en riiiiktigt bra investering till detta priset, 18 år av höjd utdelning och en hyfsat fin utdelningstillväxt. Annars blir det nog lite HM om vi får se kurs 320.

    SvaraRadera
  7. Statoil börjar se aptitlig ut igen, ja.

    NOK harvar run en SEK igen, det blir lök på den norska laxen :)

    SvaraRadera
  8. Hej
    Hur tänker du om dollarn faller i värde, på USA utdelande aktier ?
    Mvh

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Tack för ett mycket bra och inspirerande inlägg. Hoppas kunna köpa lite mer aktier idag. Ska definitivt kolla upp din analys av Exxon. Själv fick jag kurslarm för HM. Det känns som att jag bör ha den i portföljen.

    Allt gott

    /DanielWikström

    SvaraRadera
  10. Hej,

    Hur ser du på de goa ETF:erna nu? De faller lika mycket om inte mer. Ville känna att dessa var kuddar för stora fall, men njae.

    Är det läge att gå in mer nu när avkastningarna börjar bli extremt attraktiva eller ser du stor risk?

    Cox

    SvaraRadera
  11. Hej

    Hur tänker du om dollarn faller i värde, med tanke på utdelningen i t.ex Johnson & Johnson ??

    Mvh

    SvaraRadera
  12. Hej,

    Hur ser du på ETF:erna nu? Trodde de skulle dämpa mot kraftiga rörelser men det drog rätt hårt ner i dem med igår. Bra läge att gå in eller risky? Tänkter mest på EHI, PCN och Munis.

    Cox

    SvaraRadera
  13. Börsen vände upp igen.
    Är nybörjare på USA-marknaden, är de mest lönt att köpa USA-aktier via ett ISK konto eller
    ett vanlig aktiedepåkonto?

    SvaraRadera
  14. Hej Olle mfl,
    Dollarn går upp och ned på lång sikt och det jämnar ut sig över tiden. Det är för kortsiktiga att oroa sig för. Jag är inte det minsta orolig iaf.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  15. Hej Duberg,
    Vid en stor sell off som precis inträffat och den i oktober förra året så är det knappt något som klarar sig undan helskinnat. Utvecklingen från dag till annan styrs av så mycket annat än fundamenta. På lång sikt utvecklas dock obligationer och aktier olika.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  16. Tjena Anonym,
    UTländska aktier är i särklass bäst i en kapitalförsäkring! Googla petrusko isk för mitt inlägg med mer info.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spelar ingen roll så länge du inte har underskott av kapital i deklarationen
      Föredrar Isk för mina nordaerikanska
      aktier, blandar dock upp med svenska och brittiska, där de brittiska är handlade i newyork för att få så gynnsamt avdrag i inkomstslaget kapital som möjligt för den utländska källskatten.

      Radera
  17. Jag råkade radera ett par inlägg med frågor om min syn på investering i USA-aktier om dollarn går ned. Ledsen för detta. Se mitt svar till "Olle mfl"

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  18. Är ni inte oroliga att era utdelningsbolag går ner över en längre tid någon gång och ni plötsligt måste sälja? Nytt hus eller annan stor investering?

    SvaraRadera
  19. Vad tycker du om kvartalsutd jämfört med en gång per år? Personligen tycker jag mer om kvartalsutd för den passiva långportföljen.

    SvaraRadera
  20. Läge att handla mer i ETF:en EHI! (handlade i våras men ligger tyvärr minus 17,5%).Har en lockande utdelning nu på ca 12,5%

    Mvh/Stig

    SvaraRadera
  21. Hej Anonym,
    där har du fel! Det spelar stor roll om man har utländska aktier i ISK eller KF.

    Tex kan man aldrig få tillbaka mer skatt än man betalar i schablonavgift. I ett ISK är det en stark begränsning som kommer innebära att man går miste om stora belopp om man har mycket utländska utdelningsaktier.

    I en KF är det försäkringsbolagets schablonskatt detta dras emot och även om man själv kör 100% utländska aktier så är det betydligt fler som har enbart eller majoritet svenska aktier som hjälper till att bygga upp en fet skattepool åt kollektivet inom bolaget bakom kapitalförsäkringen.

    Det finns fler skillnader men vill man grotta i det är det till att surfa in på skatteverkets hemsida och läsa. Det är många regler och det är snårigt.

    Kom ihåg: KF är i särklass bäst för utländska aktier.

    Mvh Petrusko

    SvaraRadera
  22. johnson&johnson gick ner till 91dollar inte 81 dollar

    SvaraRadera
  23. Hej Anonym,
    tack för din kommentar men den är dessvärre felaktig.
    I börshaveriet häromdagen var Johnson & Johnson nere i $81,79.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  24. Hmm, angående begränsningen av avdrag av utländsk källskatt i ISK.
    Källskatten på amerikanska utdelningar är 15%
    Schablonskatten beräknas som 30% av statslåneräntan gånger kapitalunderlaget.
    Kapitalunderlaget beräknas av summan av värdet varje ingående kvartal (inklusive insättningar) plus insättningar under varje kvartal. Denna summa delas med 4.

    Olikheten som ska uppfyllas blir alltså:

    0,15*(erhållna amerikanska utdelningar)< 0,30 * (statslånerta)* (kapitalunderlag)

    Erhållna amerikanska utdelningar måste med årets statslånerta på 2,09% alltså vara mindre än:

    (0,30*0,0209*(kapitalunderlag))/0,15 vilket ger 0,0418*(kapitalunderlag)

    Här är det till min fördel att kapitalunderlaget räknar in insättningar eftersom dessa inte ger upphov till amerikansk källskatt hela året. Dessutom kan jag öka högerledet av olikheten genom att köpa svenska aktier samt brittiska handlade i USA eftersom deras utdelninga inte ger upphov till amerikansk källskatt.

    SvaraRadera
  25. Visst är det risk i ETF:en EHI med tanke på deras belåning..
    Men men..
    12,5% lockar-
    Eller?

    Mvh/Stig

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...