Alm Equity preferens 7,2%

Idag minskade jag ytterligare i Industrivärden och tog istället in Alm Equity preferens. Bakgrunden till det är som jag skrev häromdagen att jag är mer defensiv nu och vill vikta upp fixed income.

Alm Equity är ett fastighetsutvecklingsbolag liknande Oscar Properties som jag redan äger. De fokuserar främst på bostäder i Stockholmsregionen och det bör vara god marknad framöver för både Alm och Oscar.

Utdelningen är totalt 8,4 kr och betalas kvartalsvis i jan, apr, juli, okt om 2,1 kr.
Idag stängde aktien på 116,75 kr vilket ger en direktavkastning på ca 7,2%
Inlösenkursen är 120 kr.

7 kommentarer:

  1. Hej

    Du gillar ju EFTs som delar ut i dollar. Har du funderat på om det går att få ut dollar direkt ur avanza till ett dollarkonto utanför? Dvs utan att passera SEK.

    SvaraRadera
  2. Dubbelkolla med Avanza men jag tror de erbjuder valutakonto. Jag minns att jag aktivt valt bort valutakonto hos Nordnet men hos Avanza minns jag ej hur och varför men oavsett vill jag ej ha valutakonto.
    Så små pengar att vinna för mig som småsparare att jag tycker inte det är värt krånglet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Precis som Petrusko säger så har vi valutaväxling, både genom en funktion för aktie- och fondkonton men också ett renodlat FX-konto där man kan ta valutapositioner.

    I fallet med utdelningar blir det tyvärr lite knepigare då alla våra utdelningar automatväxlas, samtidigt som valutaväxlingen endast finns för aktie- och fondkonton. Antagligen håller ni era innehav på ISK/KF vilket gör att funktionen inte riktigt är användbar.

    Ska ni någon gång sätta in pengar i utländsk valuta eller liknande kan det däremot vara ett bra alternativ för att minska växlingskostnaderna! Jag vet även kunder som växlar valuta på sitt aktie- och fondkonto, köper in det utländska värdepappret och sedan använder vår ISK-flytt-funktion på hemsidan för att föra in det på sitt ISK. Det innebär en del jobb, men det kan spara ett par kronor vid större affärer.

    Tveka inte att höra av er vid frågor eller funderingar!

    /Kristoffer, Avanza

    SvaraRadera
  4. Hur långe har du tänkt att vara defensiv ?
    I teorin när man kollar så ska börsen baka lr ligga still fram till oktober för att sedan ha ett rally fram till april och sen krascha om man följer historien. Hur ser du på det?
    Tack för en bra blogg.
    Mvh Kristoffer

    SvaraRadera
  5. Tjena Kristoffer,
    Den där teorin med rally i oktober och krasch i april skall du inte ta på allvar.

    Det finns inga belägg för något sådant så det är det enda jag har att säga om den saken.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Blir det inte dyrt med courtagen för dessa byten?

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym,
    jo, då jag har valt att ha Avanza mini så kostade dessa byten väldigt mycket. Jag borde bytt till Pro men då jag sällan gör sådana här stora ändringar orkade jag inte bry mig denna gången.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...