Köpa skog

Jag har på sistone vidgat mina vyer och tittat på lite annorlunda investeringar. Med en defensiv syn i kikarsiktet kom det sig att jag spanat en hel del på investering i skog.
Det finns många olika "plays" när det kommer till investering i skog utöver direktinvestering.
Dels får man exponering mot skog via tex Holmen men det är ju så mycket mer än skogsinnehav.
Man kan köpa aktier i europeiska skogsfonden där man får full exponering mot skog men direktavkastningen är låg och det är nog väldigt trångt i dörren om många vill ur denna placering samtidigt.
Det finns även olika börshandlade fonder, så kallade ETF:er med denna inriktning. Jag har ännu inte hittat någon med riktigt stark direktavkastning.

Vad jag fastnat för är en REIT med inriktning mot skog och skogsprodukter, nämligen Plum Creek Timber med ticker PCL. Direktavkastningen är ca 4,3% och den handlas kring ettårslägsta. Jag har grävt fram utdelningshistorik sedan år 2000 och den ser pålitlig ut. Det är dock ingen direkt utdelningstillväxt att tala om.  Jag har läst att husbyggandet i USA har en bra outlook och det är positivt för PCL som även tillverkar produkter som tex plywood och vanliga brädor mm. Det finns många användningsområden för skogen och om efterfrågan på träprodukter som brädor går ned kan man sälja virket till tex bioenergi eller mycket annat.

Tankarna kring PCL är att det är en defensiv placering jämfört med bolag i många andra branscher. Värderingen skriker inte "köp mig" och jag skulle gärna se högre direktavkastning i den här typen av investering. Ändå finner jag den lockande och det är just typen av verksamhet de bedriver, långsiktigt tänkande och defensiv karaktär. Jag kan tänka mig att äga denna eller liknande på lång sikt om/när jag väl köper men tills dess har jag mycket annat att lägga pengarna på. Just nu står NCC och Consolidated Edison ganska högt upp på inköpslistan.

Länk till bolagets websida: http://www.plumcreek.com/
Länk till utdelningshistorik: http://www.nasdaq.com/symbol/pcl/dividend-history



2 kommentarer:

  1. Vad tror du om Better Globe som Rika tillsammans bloggaren investerar i?

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Det verkar inte seriöst och en snabb googling ger väldigt många träffar som innehåller orden: bluff och pyramidspel.
    Jag kollade in sajten men informationen var knapp och utformad ganska amatörmmässigt. Jag gillade tabellen som visade att om man köpte 100 st träd så kostar det 10ggr mer än om man köper 10st och om man köper 1000 st så kostar det 10 ggr mer än om man köper 100 st. =)

    Mvh

    //P

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...