Fixed Income

"Fixed Income" är en typ av placering och det omfattar instrument som regelbundet betalar ränta/utdelning, oftast till ett förbestämt belopp/procentsats. Exempel på en sådan placering är obligationer som statsobligationer och företagsobligationer.

På Wikipedia står det även att läsa att man kan räkna in preferensaktier till fixed income. Jag kategoriserade preffar på detta vis innan jag gjorde denna googling. Kändes bra att få det bekräftat.

Jag har just nu cirka 23% av portföljen placerat i fixed Income. Främst via preferensaktier men även via obligationer utgivna av kommun/stat osv i USA (BLE).

Denna typ av innehav sänker risken och volatiliteten på min portfölj. Framförallt ger det hög direktavkastning och ett fint kassaflöde av utdelningar till portföljen. Ett kassaflöde jag använder till att köpa fler aktier.

Länk till mina innehav:
http://petrusko.blogspot.se/p/mina-innehav.html

5 kommentarer:

  1. Hej, har funderat på en investering i någon av blackrocks ETF'er. Är det någon skillnad på BLE och BFk?

    Stämmer det att avkastningen på dessa är skattefria?

    Trevligt att hitta dig på egen blogg, så man slipper BS. =)

    Med vänlig hälsning, Johan

    SvaraRadera
  2. Tjena Johan,
    Kul att du droppade en kommentar =)
    BLE och BFK är bägge så kallade "Closed End Funds" vilket betyder att det finns ett bestämt antal aktier och de kan inte ge ut nya hur som helst till skillnad mot Open Ended Funds.

    De investerar i samma typ av tillgångar. Skillnaden är främst att BLE som jag har satsat på har något högre direktavkastning än BFK.

    Det dras ingen utländsk källskatt på dessa vilket betyder att man kan ha dem i ett ISK och helt slippa skatt på dem.

    SvaraRadera
  3. Kanon!
    Ska bli intressant att följa dig på bloggen.
    Håller själv på att bygga upp min egen "pengamaskin" med utdelningar, så det är trevligt att få lite nya tankar och infallsvinklar.

    Keep it up!

    Med vänlig hälsning, Johan

    SvaraRadera
  4. Hej Petrussko!

    Har precis hittat din blogg vilket glädjer mig!
    Jag undrar var man lär sig mer om fixed income?

    Med vänlig hälsning,
    Adioli

    SvaraRadera
  5. Hej Adioli,
    Googla och klicka dig fram.
    Jag har läst mycket hos iShares/Blackrock och Morningstar angående Fixed Income. Bill Gross är en gubbe som startade PIMCO men numera jobbar hos Janus Capital, han är en guru på området. Han har dock fokus på obligationer men väldigt läsvärd!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...