Nu äger jag Atlas Copco igen

 


För ett antal år sedan gjorde jag bra pengar på Atlas Copco då jag köpte till rimligt pris under en lång tid och sedan sålde dyrt. Jag sålde och köpte Investor med resonemang att jag tagit hem vinst men ändå var med på fortsatta resan via Investor som är storägare i Atlas Copco. Mina Investor har jag kvar men nu har jag köpt ett gäng Atlas Copco igen.

Rapporten ifrån Atlas idag gjorde marknaden en aning besviken varpå kursen backade en hel del. Jag slog till på ett gäng på 113,7 kronor. En värdering om p/e-23,6 på vinsten för 2022. En värdering i linje med 10-års snittet och betydligt lägre än 3-års snittet (P/e 29,98). Medan den genomsnittliga värderingen de senaste 3 åren var mycket hög anser jag att nuvarande värdering är klart rimlig. Atlas Copco presterar på hög nivå och förtjänar en hög värdering relativt börsen i övrigt. Ja, p/e 23,6 är högt generellt sett för andra bolag men för Atlas Copco är det en rimlig värdering. Historiskt har Atlas Copco en god avkastning på eget kapital vilket i slutändan mynnar ut i god avkastning för oss investerare. Det är ett bra nyckeltal att titta på i jakten på kvalitetsbolag. Det går att räkna på olika sätt där man inkluderar olika faktorer och i dagens rapport pratar Atlas i termer om avkastning på sysselsatt kapital och det är på 29 procent vilket är en hög nivå. Den engelska termen för detta är ROCE som står för Return On Capital Employed.

Vinst per aktie blev 4,81 kronor för 2022 (3,71 kronor 2021).

Utdelningen höjs med 21 procent till 2,3 kronor per aktie (1,9 kronor 2021).

Outlook: Atlas Copco förväntar sig att efterfrågan på deras produkter kommer vara fortsatt hög.

Japp nu äger jag det här fantastiska kvalitetsbolaget igen och den här vändan siktar jag på att kvarstå som ägare i långa loppet.



4 kommentarer:

  1. Solitt bolag. Bra läge gå in snart 🔜 i Volvo; SHB; SEB; Be Group; och Lindab. Smyg-bögen Q varnade för Bygg 🏗️ och sa han hellre skulle skjuta sig själv 🔫 , men frågan är om inte Peab och JM är lockande 🧐 på sina låga multiplar.

    SvaraRadera
  2. Med denna " Skräp Valuta" Gardell.
    Med alla dessa gratis pengar borde dagens vinster vara rejält mycket högre.
    Kan gott förstå att Riksbanken är orolig för en stark valuta.
    Då visar både Volvo och Atlas kanske förluster..

    SvaraRadera
  3. Fortsätter mitt månadssparande i Investor, Latour, Industrivärden, Lundbergs företagen, Axfood, Volvo, Wihlborgs, Alfa Laval, Assa Abloy och Atlas Copco i ur och skur och hoppas börsen dyker varje månad kring den 25 i ett par år till. Välbalanserad portfölj du äger med dragning mot att bevara värdet till en rimlig risk.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt bolag! Jag äger sedan lång tid tillbaka och har aldrig sålt av allt. Gjorde som så istället att det var väldigt längesedan jag köpte mer men kan ju bli mer aktuellt nu framöver.

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...