Nu äger jag även SEB igen

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

För ungefär 1 vecka sedan kom SEB med sin bokslutsrapport för 2021 och den såg hygglig ut. Samtidigt presenterade de en strategiuppdatering som i korthet handlar om att investera i verksamheten, driva utveckling och ett stort fokus på tillväxt i vinst per aktie. Både rapport och strategiuppdatering föll mig i smaken och nu har jag slagit till på en liten stek och äger SEB igen.

Tidigare ägde jag SEB men jag sålde dem tidigt i pandemin och skiftade över till bla Akelius D. Nu skiftar jag tillbaka och om inget oförutsett inträffar bör potentialen i SEB vara större än den i Akelius D.

Utdelningen föreslås bli 6 kronor nu i vår och ett återköpsprogram om 5-10 miljarder kronor är aviserat. Jag gillar återköp i sunda stabila bolag som SEB. I kombination med utdelning så klart, den vill jag inte vara utan. Återköp är flexibelt och smidigt sätt för bolag att föra över kapital till aktieägare. Medan en beslutad utdelning är ristad i sten och skall betalas ut finns det spelutrymme kring återköp. Om något rent hypotetiskt men högst allvarligt inträffar kan bolaget stoppa återköpen och behålla pengarna för att reda situationen. Det är inte sannolikt att sådant inträffar men man skall aldrig säga aldrig och den där flexibiliteten kan vara värdefull om det osannolika inträffar. Sådana här återköp mynnar ut i färre utestående aktier som delar på vinst och utdelning. De blir på det viset en faktor som driver upp vinst och utdelning per aktie. Högre vinst och utdelning per aktie mynnar i slutändan ut i högre aktiekurs allt annat lika.

Vinst per aktie blev 11,75 kronor och när jag igår köpte min stek i SEB till 119,4 kronor var det till p/e 10 i runda slängar.

Jag tror på storbankerna i långa loppet och de är en vinnare om/när ränteläget går upp. Ja räntorna har redan börjat stiga och allt pekar på stadig uppgång härifrån ändock på fortsatt låga nivåer i ett historiskt perspektiv.

Pengar till den här investeringen har jag skalat ifrån diverse preferensaktier som inte är vinnare på stigande ränteläge. Förutsatt att räntorna inte stiger så värst mycket behöver preffar och D-aktier nödvändigtvis inte bli några stora förlorare. Givet läget och outlooken gillar jag den här ändringen i min exponering. Lite mindre i fixed income till fördel för bank som kan tänkas ha större potential. Om någon vecka kommer Handelsbanken med sin rapport och när jag spanat in den tar jag ställning till om jag ev skall ta in den också igen.

Länk till SEB hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

3 kommentarer:

  1. Tjena Petro,

    (Ursäkta lägger detta i denna tråd men tänkte du kanske är intresserad veta)

    Utdelning för XACT Norden Högutdelande för nya året är klart och det blir härliga 6.52 kr motsv. 1,63 kr/kva

    Mvh & ha en skönt löpningsrund :-)
    /Ballack

    Dividend amount in XACT Nordic High Dividend Low Volatility (UCITS ETF) (Cision)
    2022-02-04 08:00
    The dividend amount of the above stated Exchange Traded Fund is SEK 6.52 per fund unit.

    SEK 1.63 will be distributed in March, May, September and in November.

    Registered holder of fund units on the record day will receive dividend.

    The schedule for the dividend is as follows:

    Dividend 1 – SEK 1.63

    March 14 Last day to trade fund units including the right to receive dividend
    March 15 Ex-dividend; the fund units are traded ex dividend
    March 16 Record day
    March 21 Payment day

    Dividend 2 – SEK 1.63

    May 2 Last day to trade fund units including the right to receive dividend
    May 3 Ex-dividend; the fund units are traded ex dividend
    May 4 Record day
    May 9 Payment day

    Dividend 3 – SEK 1.63

    September 12 Last day to trade fund units including the right to receive dividend

    September 13 Ex-dividend; the fund units are traded ex dividend

    September 14 Record day

    September 19 Payment day

    Dividend 4 – SEK 1.63

    November 14 Last day to trade fund units including the right to receive dividend
    November 15 Ex-dividend; the fund units are traded ex dividend
    November 16 Record day
    November 21 Payment day

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ballack,
      Hoppas löprundan var fin. Ja det här var trevlig info från Xact denna fredag. Katschiiing så att säga.

      Go fredag på dig

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko!
    Tack för en bra blogg!
    Hur ser du på storbankerna? Vilken köper du främst SEB eller Swedbank?

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...