Helikopterpengar

Senaste året har man hört begreppet helikopterpengar till och från. Det är en åtgärd för att stimulera ett lands ekonomi och som namnet gör gällande är principen att ösa pengar över medborgaren och denne skall ta sina nyvunna pengar och konsumera dem omgående. På så vis skall ekonomin stimuleras, företagen snurrar på, skattepengar kommer in till staten, fler personer sätts i arbete osv.

Jag tror inte vi får se den dagen men om vi mot förmodan gör det, kan ni gissa vad jag skulle göra med mina nya pengar?
Det skulle inte bli någon ny platt-TV, ingen ny mobiltelefon, ingen extra pizza till middag och inga nya UGG skor.
Jag skulle leva vidare enligt ordinarie rutin och ta mina nya helikopterpengar och investera dessa i fina aktier. Fler Axfood och Investor kanske.

Ska vi byta grejer, ska vi byta grejer med varann? Jag byter en helikopterpeng mot ett knippe Axfoodaktier.

Vad jag läst och hört kan Japan vara det land som står närmst att ta till denna åtgärd. Det vore spännande att se hur det faller ut. Japaner är dock lite speciella och kan ge ett annorlunda resultat än det skulle göra i Sverige. Japaner är lojala och lägger stor vikt i heder, om landschefen ger dig pengar och säger att de skall konsumeras så konsumerar nog många Japaner.

Annons:
Köp julklapparna enkelt och smidigt på nätet. Alla de bästa leksakerna från Brio, Disney, Lego och andra starka varumärken.
Stor och liten grundades 1975 i Stockholm och är sedan 2011 en ren nätbutik med ett brett sortiment av kvalitetsleksaker.

6 kommentarer:

  1. Det lär bli än mer multipel-expansion på tillgångar som värdepapper och fastighet helt klart. Jag tycker inte det verkar helt sunt, men vad vet jag om nationalekonomi.

    SvaraRadera
  2. Vet inte om du jämställer helikopterpengar med medborgarlön, men om så är fallet så kommer Finland faktiskt att genomföra ett test av just det snart! Mer om det här: http://www.dn.se/ekonomi/test-av-medborgarlon-i-finland-kommer-narmare/

    SvaraRadera
  3. Intressant Sander! Jag känner verkligen att jag skulle vilja ha mer kött på benen kring ämnet då magkänslan skriker "NEJ, DUM IDÉ" medan jag vet att många kloka bekanta har uttryckt sig positivt till det hela. Jag är tveksam men vill inte gå på magkänsla i den här frågan utan försöka hitta faktiskt fakta. Sitter någon på mer godbitar kring ämnet så får det gärna skickas till mig!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  4. Medborgarlön skulle som jag förstått det bygga på bidragsväxling och är således skattefinansierad. Dvs bort med de flesta typer av bidragssystem och all administrativ overhead och ersätt med medborgarlön som utgår oprövat till alla. Klart intressant ide som borde diskuteras mer utifrån ett nationalekonomiskt perspektiv.

    Helikopterpengar är nyskapade pengar som delas ut till folket utan något av värde på kredit-sidan i bokföringen. Eg inget annat än ett statligt blancolån till alla. Sannolikt ren galenskap.

    /PlutonB

    SvaraRadera
  5. Det är ju svårt att likställa detta med något annat i finansvärlden t.ex. aktieutdelning, då ett välmående land utan några akuta investeringsbehov helt enkelt bara kan sänka inkomstskatten för att balansera ut eventuellt överskott? I detta land är förmodligen sjukersättningar och pensioner på en god nivå. Att bara dela ut pengar till alla utan förbehåll tycker jag spontant låter som en dålig idé. Men ajg kan för lite om makro- och nationalekonomi för att se alla olika följdeffekter detta kan få. För mig är det nog mer en politisk ståndpunkt, där pengar ska förtjänas, men att samhället ska ta hand om de allra svagaste. Idag är det i min mening en alldeles för stor grupp av människor som räknas in i "de allra svagaste".

    Låter som en nobel tanke att minska på administrationen av bidragsmedel, men vad ska alla dessa människor göra istället? Jag är övertygad om att en av anledningarna till att t.ex. Arbetsförmedlingen finns till för att sysselsätta folk, inte för att förmedla jobb. För om man tittar på statistiken är det VÄLDIGT dyra jobb de förmedlar och vem som helst borde lagt ner eländet för länge sen. Men alla regeringar fortsätter elda på, trots att effektiviteten är i botten. Varför?

    Nej det är dags att inse att människan i grund och botten är lat (jag själv är inget undantag) och att det behövs mer piska och mindre morot i form av dessa helikopterpengar om Sverige ska kunna försörja alla pensionärer i framtiden. För att inte tala om signalpolitiken i tredje världen: "vi åka Sverige, regna pengar från himlen". Japan har ju mer eller mindre ingen invandring så de slipper just detta problem.

    Hade varit intressant att se lite analyser, forskning eller prognoser om detta till synes vansinniga förslag :)

    SvaraRadera

  6. Mer Investor och Axfood, hur tungt ligger du där egentligen? :)
    Får vi se en uppdatering av portföljinnehavet snart?

    Tror du har rätt, lite spännande med en framtid av helikopterpengar och eventuell medborgarlön. Det eller dystopi typ. Å andra sidan blir det aldrig någonsin som vi tänkt oss.

    Bra bolag verkar dock ge historien rätt med att dom är bra placeringar, oavsett vad.

    /Andreas

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...