Förvaltarna "sölade" bort Martin Åslunds investering

Jag gottar mig inte i den dåliga investeringen och Martin Åslund skriver i efterföljande tweets att han inte hänger läpp för det. Det här skriver jag om för att lyfta fram denna händelse, av samma anledning som Martin.

First thing first: Om du likt mig inte vet vem Martin är så googlar du fram att han är en före detta fotbollsspelare vilket man kan ana från det där "fotbollspension" i tweeten. Ja bilden ovan är från Twitter och sådana små meddelanden kallas tweets.

Unge herr Åslund tog sina pengar han kämpat till sig genom blod svett och tårar på fotbollsplanen, han tog dem och gick till Folksam för att få hjälp att investera dem. Resultatet: På 17 år har 200 000 kronor minskat till 138.000 kronor.
Det är ingen solskenshistoria direkt. Som jämförelse hade han haft drygt 400.000 kronor om han helt sonika investerat pengarna i en billig indexfond. Folksam sölade bort 262 000 kronor med andra ord.

Av detta kan vi lära några ting.
Som jag brukar proklamera så är det få förunnat att slå index på mycket lång sikt! Indexfonder är en suverän sparform och ofta resulterar det i bättre avkastning jämfört med om du själv eller ett proffs skall försöka slå index.

Vi tar också med oss att det finns en vinnare i den här historian. Pengarna placerade Folksam i diverse egna fonder och tog hem avgifter både för kapitalförvaltningen och fondavgifter. Om ni tror att Folksam placerade pengarna i billiga indexfonder är ni goa och tänker gott om alla men ni kan ge er den på att de hittat fonder med riktigt höga avgifter som de placerade unge Herr Åslunds pengar i.

Sensmoralen i detta blir då: Var skeptisk till att låta någon förvalta dina pengar. Det är osannolikt att denne presterar bättre avkastning än index men kommer berika sig själv i diverse avgifter.

Annons:
Köp julklapparna enkelt och smidigt på nätet. Alla de bästa leksakerna från Brio, Disney, Lego och andra starka varumärken.
Stor och liten grundades 1975 i Stockholm och är sedan 2011 en ren nätbutik med ett brett sortiment av kvalitetsleksaker.

15 kommentarer:

  1. Well,

    Kunde inte sagt det bättre själv.

    Amen

    Lars

    SvaraRadera
  2. Tack för ett lärorikt, intressant och humoristiskt inlägg. Alla unga fotbolslspelare borde läsa detta.

    SvaraRadera
  3. 1999 - låter som att de placerade i IT-fonder

    SvaraRadera
  4. Jag har på senare tid börjat fundera på när blir indexfonder farliga?
    Det är ju ett kapital som är passivt och inte tar aktiva beslut. De följer ju bara med och ökar på så vis kanske svängningarna. Kan de bli så stora att de förstör/stör marknaden?
    Kan det bli skadligt för ekonomin eller den enskilde på något vis? Precis alla propagerar för indexfonder nu. Då börjat känslan av fara komma krypande i mig. 🤔
    Någon med mer underbyggda tankar.

    SvaraRadera
  5. Först och främst så är det inte Folksam som väljer, de föreslår, och kunden accepterar eller förkastar deras förslag, jag har själv gjort bort mig med tjänstepensionen och höga förvaltningsavgifter. För det andra så toppade OMXS30 i slutet av 1999 och föll sedan,så om han köpt i slutet av November så är det +40%. Köpte han i början av 1999 så var det +105%. Hur som helst så har Martin gjort ett dåligt val.

    SvaraRadera
  6. Har retat upp mig på detta! Har inte Folksam ett moraliskt ansvar att kompensera denne fotbollsspelare? Han bör i alla fall få tillbaka sina 200000kr. Kan man juridiskt driva detta? Så här får det bara inte gå till.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Håller med allt du skriver i detta inlägg, men jag reagerade lite på följande mening.

    "Som jag brukar proklamera så är det få förunnat att slå index på mycket lång sikt! Indexfonder är en suverän sparform och ofta resulterar det i bättre avkastning jämfört med om du själv eller ett proffs skall försöka slå index."

    Om det är närmast omöjlig att slå index, varför håller vi själva på med aktier och inte bara med indexfonder. Är det bara för att vi tycker att det är intressant och kul?
    Eller för att vi ändå tror att vi tillhör de få som ändå lyckas att slå index.

    Hur ser du på detta?

    //Jasper

    SvaraRadera
  8. Helt sjukt! Hur lyckas man är frågan? Tycker som du säger att indexfonder är ett bra alternativ, däremot valde jag för en tid sedan att sälja av alla mina fonder då jag upplever dem som rätt tråkiga. Tycket att utdelningsinvesteringar är klart roligare :)

    SvaraRadera
  9. Svaret Jasper är att vi kommer antagligen gå sämre över tid (men de flesta som går sämre kan fixa numren så det inte syns). På andra sidan så läste jag att om du har 25+ aktier så går du som index +/- 10% vilket i sig själv är helt ok i min bok. Direkt utdelning, inga avgifter för mitt "index" och jag får ha roligt samtidigt som jag får ett acceptabelt resultat.

    SvaraRadera
  10. Vet inte hur fotbollens pensionssystem ser ut, jag kan bara tala för hockeyn, då jag är föredetta elitspelare där.

    Man får inte direkt avanzas utbud av fonder att välja på, inte heller storbankens eget utbud av de fonder dom erbjuder i vanlig förvaltning. Nu på senare år så har det iofs blivit mycket bättre och kommit in några indexfonder på listan vi får välja från (runt 40 fonder).
    För 10 år sedan fanns det inte ens möjlighet att välja egna fonder utan man fick välja en förvaltare som sedan kunde välja bland storbankens "dyraste" fonder

    Däremot så är försäkringen vi har fantastisk på så sätt att man kan sätta undan oskattade pengar som man istället får skatta på efter karriären när man inte har lika stor inkomst.

    Tack vare att alla sparar på samma ställe, och tillsammans blir en väldigt stor kund, så har vi en grym sjuk och skadeförsäkring inbakad i den.
    Denna försäkring gör att vi får 90% betalt under skadeperioder, korta som långa (5 år max).
    Dessutom så får vi svårslagen ränta på bolån.

    Vad jag menar med detta är att han kan ha haft en ganska hög årlig avgift på dessa pengar 1-2%, dessutom så har kanske förvaltarna haft lite bakbundna händer med dyra fondavgiftsalternativ och då är det inte superlätt att prestera så bra.

    Nu vet jag inte om det är så det har funkat och naturligtvis så har förvaltningen misslyckats ändå, men det kan ju vara så att han precis som vi inom hockeyn har fått ut andra fördelar av försäkringen ändå.

    SvaraRadera
  11. Och under inlägget så gör Folksam reklam " Låt din tjänstepension växa, prata med oss" haha...

    SvaraRadera
  12. Hej Jasper,
    Många av oss tror nog att vi är the chosen one och slå index. Många får känslan bekräftad efter att ha slagit index några år och känner sig duktiga och får en stark tro på sig själva. Vissa kan klara slå index på 20-30 år men de flesta misslyckas. Att slå index på 5-10 år kan en idiot göra.
    Men det finns ju andra anledningar också. Som du säger är det ju en helt annan tjusning med aktier. Om man inte ens försöker slå index kommer man definitivt inte lyckas. Det finns strategier som slagit breda index på mycket lång sikt, just utdelningsaktier är en sådan strategi. Det finns mycket studier på detta i USA och de visar att utdelningsaktierna slår det bredare indexet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Tjena Hokkybokki,
    Tack för din kommentar. INtressant läsning och en annan dimension på det hela.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Som Anonymous skriver ovan, 1999 var ett tråkigt år att börja ett sparande så han hade maximal "otur", både med förvaltare och timing.

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...