Ett av innehaven är Besikta som är som namnet antyder ett bolag inriktat mot besiktning av fordon. Besikta är tredje störst i Sverige med en marknadsandel om 24% där Opus och Svensk Bilprovning ligger snäppet för dem.
Nyligen kablades nyheten ut att regeringen gett transportstyrelsen i uppdrag att utvärdera besiktning endast vartannat år till skillnad mot varje år som nu är vanligt för stor del av fordonsparken. Besiktning vartannat år är en EU-standard dock som minimum, inget hindrar ett enskilt land att ha en mer restriktiv hållning.
Skulle detta resultera i att det faktiskt blir besiktning vartannat år är det ett dråpslag för bolagen i branschen och Volatis innehav Besikta. Det noterade bolaget Opus backade 30-40% på beskedet om den här utvärderingen och har inte repat sig.
Det här är en risk man som ägare till Volati preferens skall känna till, vid ett negativt utfall slår det mycket hårt mot Volati. Jag kan tänka mig att fordringsägare (läs banker) kan komma gå hårt åt Volati på sikt vid ett negativt utfall och det är en sits man inte vill hamna i!
Personligen tror jag nog inte att utredningen mynnar ut i beslut om besiktning vartannat år men vad vet jag? Magkänsla och spekulation av en lekman =) Risken finns där och risk har ett pris. Det här bör ligga som en våt filt över Volati preferens till beslut i ärendet kommer eller till ev Volati som koncern ser annorlunda ut (växer via förvärv osv och minskar Besiktas betydelse).
Jag äger Volati preferens och har i dagsläget inga planer på att sälja. Under hösten var planen att fortsätta öka men jag får se hur jag gör med det, risken är som sagt högre nu än när jag spikade plan att öka...
Tackar för upplysningen petrusko
SvaraRaderaTror som dig att det lär fortsätta som vanligt ang besiktningar.
Om det blir besiktning vartannat år, kommer då Besikta uppvisa röda siffror? Eller blir det bara minskad vinst? Prefar är till sin natur digitala, antingen blir det förutbestämd utdelning eller inte. Så länge som Volati uppvisar svarta siffror så kommer det att komma utdelning på preffarna, ty det blir kostsamt för företaget att inte betala ut utdelningen. Hur stor är risken att hela bolaget Volati går med förlust?
SvaraRaderaHa en bra dag
//Krusse
Intressant. Tror inte heller att det blir en förändring. Har du i riskbedömningen tagit med Volatis förvärv av Lomond Industrier? Det bör redan kraftigt mitigerat Besiktas påverkan på koncernen. Däremot möjligt köpläge i Opus. :)
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaJag undrar samma sak som föregående talare. Hur ser du på risken efter förvärvet av Lomond industrier?
MVH
/Andreas.
Tjena,
SvaraRaderaJa Lomondförvärvet bör förbättra riskbilden, jag räknar med att det är kassaflödespositivt. Det är dock fortsatt ganska hög risk i denna men det får man ju betalt för i form av en direktavkastning kring 8,2%
Mvh petrusko