Så här skriver Breakit:
"H&M har i det tysta dragit igång ett nytt digitalt jätteprojekt under kodnamnet "P12". Klädjätten planerar att sälja märkeskläder på nätet till reapris och har redan skrivit avtal med ett 60-tal varumärken. Lansering väntas ske i mitten av april."
Det här låter som en bra satsning i mina öron. Marginalen är lägre på denna typ av business men det är ett starkt erbjudande. Starka varumärken till reducerat pris, det kommer alltid vara rätt business. För de starka varumärkena är det logistiskt attraktivt att sälja stora partier till en enda aktör. En aktör som i ett svep kan lätta "problem" från leverantör. Jag kan tänka mig att man kommer ha någon sorts standardsortiment till reducerat pris samt köpa parti av plagg som leverantörer vill sälja av snabbt till sänkt pris.
Ett starkt erbjudande men oklart vad det kan betyda i en jättekoncern som H&M. Det krävs väldigt stor omsättning för att det skall göra ens den minsta skillnad för koncernen. Får de bara god tillgång till bra erbjudanden kan det här sälja mycket. Jag tror det kan bli meningsfullt.
Länk till H&M hos Avanza (affiliatelänk).
Info om affiliatelänkar.
Jag har investerat och skrivit om börsen i över 25 år. Fokus på placeringar som lämnar utdelning regelbundet. Jag kallar mig för utdelningsinvesterare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Detta gör Nasdaq för att främja fler svenska ETFer
Vad gör egentligen Nasdaq för att främja fler börshandlade fonder på Stockholmsbörsen? Det har jag frågat mig genom åren men nu har jag fa...
-
Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det här är en globalfond med inriktning på stadiga bolag som genererar bra kassaflöden...
-
Nu är utdelningen för juli månad spikad i JPMorgans börshandlade fond JGPI. Medan förra månadens utdelning var relativt hög kommer här en ...
-
För drygt två år sedan identifierade jag en faktor som jag förbisett över en längre period. Mitt mål om en större andel i breda investerin...
Bra att de gör något och verkar få större insikt. Vad får de för marginaler på det? Det finns redan liknande och konkurrensen finns. Jag ser ett problem i att de i sin egna butik haft lite problem med långa leveranser, tar betalt för frakt mm. även om de verkar bättre sig lite så är de inte i klass med många andra.
SvaraRaderaMvh / Frihetsmaskinen
Tjena Frihetsmaskinen,
RaderaTack för din kommentar. Ja det blir spännande att följa H&M och dess utveckling.
Mvh petrusko
Tror också detta kan vara bra för H&M. Frågan är bara vilka pengar de kan ge.
SvaraRaderaTjena,
RaderaTack för din kommentar. Ja vi får hoppas det. Blir onekligen spännande att följa H&M framöver.
Mvh petrusko
Sälj skiten dom kommer gå i KK:)))
SvaraRaderaVi håller tummarna att de klarar sig från kk i närtid =)
RaderaMvh petrusko
En dödsrossling, i mina ögon. Men man kan ju hoppas!
SvaraRaderaTjena Sebastian,
RaderaTack för din kommentar. Ja det blir oavsett spännande att följa H&M framöver.
Mvh petrusko
Detta var väl ingen nyhet?
SvaraRaderaLäste om detta i agusuti eller september när det var klart med både Nike och Adidas.
Dock en av anledningarna till att inte sälja av innehavet.
Tjena Stefan,
RaderaKan det vara så att du blandar ihop det med att de förra året meddelade att de skall sälja vissa märkesvaror i något av sina koncept, tror bestämt det var Arket. Det är inte samma sak.
Mvh petrusko
Intressant. Kan kanske ett lockbete för nya kunder. Men de har nog mer än så att jobba med. Sen inte helt enkelt ta betalt för frakt när konkurrenterna har fri frakt.
SvaraRaderaJag sålde av mitt innehav och avvaktar.
Hej Petrusko,
SvaraRaderaNäe jag har inte blandat ihop det. jag äger aktier i Nike och vid tidpunkten också adidas.
Detta sammantaget att jag är helt säker på att jag läst detta någongång under augusti/september någonstans
Jag får passa på att tacka för en relativt bra blogg jag kikar till dig regelbundet, brukar inte göra större väsen av mig dock.
Fortsätt med ett gott arbete.
mvh
Stefan
Tjena Stefan,
RaderaTack för din feedback. Ok då var jag ute och snurrade.
Mvh petrusko
Bara det faktum att de gör NÅGOT ser jag som ett gott tecken. Den senaste tiden har det mest känts som att taktiken varit "blundar vi så vänder det".
SvaraRaderaTjena Micke,
RaderaTack för din kommentar. Ja visst har det varit mer snack än Hockey från H&M ett tag. Förhoppningsvis låter bevisen inte dröja allt för länge.
Mvh petrusko
Håller så galet mycket med dig här Sparo!
RaderaTack KtM!
RaderaArket ser lovande ut. Jag har testat en överdel därifrån och det är premiumkvalitet. Idén med arkiv - basplagg du kan hitta "backlisten" på även flera år fram i tiden - är tilltalande och ligger rätt i tiden med eko, hållbarhet etc. Synd bara att deras tilltänkta läge i Sthlm brann ner före jul. Att vi är tillbaka på aktievärde på 2009-2010-årsnivåer tycker jag bara är sunt med tanke på hajpen som varit. Det är lätt att raljera över att de var sena på e-handelspucken, men det är vad jag förstår lättare att påbörja e-handel från scratch än att konvertera klassisk detaljhandel till e-handel. Man har också lätt att negligera det faktum att HM till skillnad från branschgrannar har enorma stordrifts-fördelar och dessutom är lönsamma. Köpte för första gången i veckan sedan jag sålde av i juli.
SvaraRaderaTjena,
RaderaTack för din kommentar. Ja verkligen synd att butiken i Stockholm brann ned innan den ens öppnat. Arket är ett spännande koncept som om det tas emot väl kan göra skillnad för H&M. Det är många bitar som skall falla på plats.
Mvh petrusko
Låter inte bra. Så skall H&M bli ännu en Outlet kedja.
SvaraRaderaH
Tror att 150 kr är nära...
SvaraRaderaEn av mina målsättningar för 2018 är att hålla mig borta från H&M, vi får se hur det går med det. Jag skulle inte bli förvånad om aktien handlas för ett tvåsiffrigt belopp innan det vänder.
SvaraRaderaGod fortsättning!
Tjena Koll på kontot,
RaderaTack för din kommentar. Hehe, härlig målsättning du har där. Lite lustig men samtidig ganska rimlig beroende på hur man ser på saken. H&M har en hel del att bevisa och de behöver visa bestående bättring. Det räcker inte med ett positivt besked från dem, de behöver komma med bra grejer under en längre tid för att återfå förtroendet.
Mvh petrusko
Stora och världsledande företag har svårt att inse i tid att nu blåser det andra vindar och startar att vända skutan alldeles för sent. Historien har massor med exempel på detta. Nokia hade över 40% av mobil marknaden i värden, men ledningen ansåg att smartphone var en dagslända. Kodak var världsledande på film, med ledningen insåg inte hur snabbt övergången till digitala bilder skulle gå och håll fast vid sina världsledande filmer. Facit håll fast vid sina världsledande mekaniska kassaapparater och ledningen insåg inte i tid den snabba övergången till elektroniska kassaapparater. Facit köptes för en spottstyver av Electrolux och Nokia samt Kodak är bara skuggor av gamla tider. Jag tror att H&M går ett liknade öde till mötes. Försäljningen kommer att ske mer och mer över internet och då är det centralt belägna butiker och trevlig personal ingen konkurrensfördel. Då är det snabbhet i leveranserna, bra logistik för att hantera returer, etc. som blir avgörande. H&M måste konkurrera med bolag som har flera års erfarenhet av försäljning via internet och har anpassat organisationen till detta. Alla ovan nämnda bolag försökte springa ikapp, men var hopplöst efter konkurrenterna. Det är inte lätt att nå lönsamhet när bolaget är nya på området och begår nybörjarmisstag som kostar pengar.
SvaraRaderaGod fortsättning på det nya året.
//Krusse
Något helt annat, vet du varför EPR Properties går svagt. Hittar ingen info och dom höjde ju utdelningen med 6 % så förstår inte riktigt problemet? Du kanske kan upplysa mig. Tack för en bra blogg johan
SvaraRaderaNågot jag inte hänger riktigt med på är hur ett bolag som tjänar över 11kr per aktie och delar ut 9.75 kr kan handlas till 160kr och folk snackar om att den fortfarande är högt värderad. Då bör ju 70% av bolagen som finns på börsen dyka. Det kallar jag inte för någon kris. Eller har jag helt fel petrusko?
SvaraRaderaBenägen att hålla med här, och H&M är extremt duktig på traditionell retail. Problemet är väl att man nu måste värdera dem som ett bolag i mängden och inte ett expansivt tillväxtbolag. Tillväxt gör skillnad, men man kan inte fortsätta att rulla ut butiker i dyra lägen om kunderna inte kommer..
Radera