Gardell vinnare i striden om ABB!

Christer Gardell via fonden Cevian har varit den som vurmat för en styckning av ABB. De har tryckt på hårt för att knoppa av Power Grids och menat på att detta skulle lyfta fram stora värden för ägarna. Cevian med drygt 5 procent av rösterna är näst största ägare i ABB efter Investor som äger drygt 10 procent.
I över ett års tid har Cevian pushat för en uppdelning och har fått bolaget att göra en rejäl genomlysning av verksamheten. Något som presenteras idag då ABB håller kapitalmarknadsdag.
Under denna tiden har media, ägare mfl skrivit om det stora värde som finns i bolaget och att det skall tas fram på sikt.

Idag meddelade bolaget framtiden för Power Grids och hur de gör med en eventuell uppdelning.

Vinnare i frågan är Christer Gardell och alla andra ägare också för den delen. Förvisso meddelade bolaget att de ej kommer dela upp verksamheten men vad är det egentligen Gardell pushat för? Han har pushat för att få upp värdet på sitt innehav och det har han lyckats med. Kolla in kursgrafen här för ABB och säg mig vem vinnaren är.
Ständiga rubriker i media om stort värde i ABB har sannolikt drivit på en del.
Länk till ABB hos Avanza.

För er som undrar huruvida Christer och Jonas är släkt kan jag meddela att så ej är fallet. Jag har Googlat det =)

Disclaimer: Jag äger ABB.


2 kommentarer:

  1. Jag tror att budstriden i Kuka haft större kurspåverkan på ABB. Måste du inte räkna bort den allmänna uppgången i verkstad och kronans försvagning mot dollar för att se om det finns någon Gardell effekt i ABB?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,
    Om man jämför ABB med industriindex tex så har ABB gått betydligt bättre. Verkstad har gått bra men ABB ännu bättre.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...