Börsveckan preferensaktier "special"

I senaste numret av Börsveckan har de något utav en preferensaktiespecial.
De går igenom många olika preffar och ställer upp dem på ett bra sätt med olika nyckeltal bla täckningsgrad av utdelningen som är viktigt i ett riskperspektiv.

Föga förvånande är deras favorit SAS preferens, den är ett riktigt bra case med hög direktavkastning och sannolik inlösen om ett par år. Nu handlas den några tior över lägsta inlösenkurs om 525 kr men det är ändå ett bra case även om man kalkylerar en kursförlust på cirka 20 spänn vid inlösen om några år.

Börsveckan är inte alls lika positiva till bostadsutvecklarna som tex Alm Equity preferens, Oscar Properties, Tobin properties.

En annan preff de gillar är Victoria Park preferens.

Jag äger bla Alm Equity preferens, Oscar Properties preferens och inte minst: SAS preferens. SAS preffen är faktiskt mitt största innehav bland preffarna i min väska, det är som sagt ett väldigt fint case.

Tidningen Börsveckan kommer som namnet antyder ut veckovis och även om de har lite väl stort fokus på bettingbolag tycker jag att det är en väldigt bra tidning. De har sunda tankar och bra analyser. Så klart gillar jag en sådan genomgång som denna preferensspecial =)
Man kan ladda ned ett provnummer av tidningen gratis, med lite tur kanske man får veckans nummer med preffspecial. Kolla in deras sajt: http://borsveckan.se/ 


8 kommentarer:

  1. Gillar SASpreffen jag med. Köpte en liten bunt i april/maj ifjol och en omgång till i december. Mest som en "hedge" för fallande börs. Min enda preff dock :P

    SvaraRadera
  2. Jättebra tills SAS inte har råd att betala utdelning längre. Pref innebär ju inte på något sätt att man är garanterad utdelning.

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,
    Caset är bra just därför att SAS finanser och outlook är så mycket bättre nu. Allting pekar på att de kommer betala utdelning i några år till och sedan lösa in preffen. Det ser väldigt ljust ut.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Vilka av övriga preffar var dom mest positiva till?

    SvaraRadera
  5. Skulle gärna läsa detta då jag funderar på att utöka preffarna från SAS och Akelius som jag har idag. Kam man köpa börsveckan som lösnummer?

    SvaraRadera
  6. Har också SAS Pref och ser en långsiktighet här. Tillsammans med Volati mina enda preffar i dagsläget. Totalt 5% av min avanza-porfölj. Båda bolagen innehåller kompetenta människor med bra track-record. Volati är nytt, men alla har varit nya en gång. Funderar också på fler för att hedga mot en ev. nedgång i sommar-höst. Victoria Park kan vara en möjlighet.

    SvaraRadera
  7. Vid vilken kurs är det säljläge för SAS pref? Det är lite dryg 1,5 år fram tills att inlösenkursen sänks till 525 kr på den tiden kommer man att få 87,5 kr i utdelning och preffen handlas idag 26 kr över 525 kr. Eller skall man räkna med att SAS löser in preffen senare än 2018 och man kommer att få mera utdelning? Kanske 2019 eller 2010? Hur resonerar Du?

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
  8. Tjena Krusse,
    SAS kan finansiera sig betydligt billigare nu varpå man skall förvänta sig att de löser in preffen direkt när inlösenkursen sjunkit till 525 kronor. Detta inträffar andra halvåret 2018.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...