Avanza breddar Superlånet, så bra!

Idag förbättrade Avanza sitt Superlån rejält, lånet där man får en ganska låg ränta om 1,75% och det baseras på ens innehav i vissa utvalda aktier.
Tidigare har det varit en ganska liten lista med värdepapper som varit godkända i Superlånet.
Länge har man drömt om att det skall breddas för att får ett större låneutrymme till den låga räntan.

Så idag var det dags. Nu boostar man Superlånet till att omfatta cirka 300 st olika aktier, främst Svenska men även finska, norska, danska och amerikanska.

Jag har lobbat länge för att de skall lägga till preffar till superlånet och idag får jag min önskan uppfylld. Även om inte Akelius preferens är godkänd så tycker jag det är bra.

Något jag också lobbat för är att godkänna indexfonden, den börshandlade ETF:en som lämnar kontant utdelning varje år i juni: Xact OMXSB Utd. Nu är den godkänd! Jag ser den inte i listan över alla godkända innehav men i min depå har den markeringen "godkänd för superlånet" och mitt låneutrymme har ökat markant idag.

Det här passar mig utmärkt just nu då jag klurat lite på hur jag skall finansiera emissionen i Castellum. Jag har tecknat mig för Oscar Properties preferens serie b och får besked på måndag om tilldelning men oavsett hur få jag får i den emissionen var ändå finansieringen av Castellum lite klurig för mig. Nu är det inga klurigheter alls, jag täcker upp det med superlånet.

Om man inte är intresserad av att handla för belåning normalt sett kan det ändå finnas nytta med att ha en kredit hos mäklaren. Vid IPOs/emissioner vet man inte hur stor tilldelning man får men man måste ha täckning på kontot för full tilldelning oavsett. Med en kredit kan man teckna och vid tilldelning dras från krediten endast det belopp motsvarande vad man blev tilldelad. Då kan man ju enkelt i efterhand bara pytsa in det beloppet om man vill.

Länk till listan med alla värdepapper godkända för Avanzas Superlån.

20 kommentarer:

  1. Va bra, det stor skillnad på att betala 1,75% i ränta jämfört med nästan 6% som man får betala annars. Såg också att klövern pref är med i superlånet, vilket gör att den känns mera köpvärd en Akelius. Högre DA och superlån.

    Trevlig helg

    //Krusse

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen på tiden. Helt sjukt vad Avanza lyckats dra det här i långbänk. Om de nu också sänkte räntan så kan man ju vara nöjd. Just nu har de 75% (eller 0,76%enheter) högre låneränta än Nordnet.

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko och tack för en bra blogg, läser här ofta!

    Du skrev att XACT OMXSB Utd lämnar kontant utdelning i juni varje år. Vart kan jag se hur stor utdelningen är? Letar på Avanzas hemsida men hittar inget.

    Mvh,
    Erkan

    SvaraRadera
  4. Behöver man ha nåt specifikt belopp tex 1 milj för att få ta del av superlånet eller gäller det bara att ha x antal av de listade aktierna för att få ta del av det?

    Skulle även vara kul att få lite redovisat hur du själv jobbar med belåning. Om du mestadels köper fixed income för belåningen för att kunna amortera av så snabbt du kan eller om du bara betalar räntan och återinvesterar? :) Är själv sugen på att vid större nedgång kanske ge mig på belåning så därför jag undrar lite :)

    SvaraRadera
  5. Blir rätt stor skillnad. Fram till nu har jag inte lånat upp mig högre än ca 5% av totalt innehav hos Avanza då endast ett fåtal innehav uppfyllt kraven och jag velat ha gott utrymme för fallhöjd.

    Vid en snabb anblick ser nu 90-95% av innehaven uppfylla kraven.

    SvaraRadera
  6. Tjena Krusse,
    Ja, visst finns det ett värde i att ett värdepapper har superlånet och ett annat inte. Jag gillar verkligen att Klövern har det nu. Kanske blir till att öka i den nu då =)

    Mvh Petrusko

    SvaraRadera
  7. Tjena Avanzamannen,
    Ja, det får vi hoppas blir nästa steg, att möta upp den lägre räntan.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej Erkan,
    Checka in mitt inlägg om Xact OMXSB Utd, där finns lite mer info samt länk till Xacts hemsida.

    http://petrusko.blogspot.se/2015/03/indexsparande-for-dig-som-gillar.html

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Aktienovisen.
    Nej alla kan få Superlånet. Man behöver äga minst tre godkända aktier.
    Ja, ett inlägg om hur jag arbetar med belåning är en bra ide. Är nog många som kan finna det intressant och nu med pimpat Superlån är det ett aktuellt ämne.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Hej James,
    Ja det gav en fin boost på belåningsutrymmet för Superlånet. Tack för det Avanza =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Bra att det funkar med utlandsaktier nu.
    Eftersom man inte kan överföra pengar på kvällstid, så är det ju perfekt att kunna köpa tex USA-aktier om ett bra tillfälle dyker upp (utan att behöva ha likvider på KF-kontot).

    SvaraRadera
  12. Bra! Att all tycker det är bra med ett utökat superlån!

    Då ska jag dra mot strömmen bara för att. jag gillar att vara motvals.
    Som jag ser det är det ännu ett sätt att öka på skulderna, och nu är vi inne på sista vågen. Låna på säkra papper. Senast idag ringde en försäljare upp mig, om mina lån, krediter och privatlån. Roligt!
    Jag frågade direkt vilken ränta han kunde erbjuda..Hmm 2,?? nånting ok bra sa jag. Jag har just nu 1.39. Vad har du i topplån? Inga topplån sa jag. Krediter då? Vad är det?
    Privatlån? Nä. Han lade på luren.

    Jag är tror inte på världens undergång, men snart verkar det som att man ska se upp med alla dåliga investeringar. Preffar luktar illa för mig, Gillar annars Ratos, men då de ställt ut preffar låter jag aktien vara.

    Superlånet kan va bra, men bara i kort syfte, låna aldrig på papper även om det ger bättre ränta än på huset. Det kan bli en väldigt dålig affär, Banken kan höja när den tycker det!

    var på er vakt!

    SvaraRadera
  13. Ett litet steg i rätt riktning, men fortfarande nästan dubbelt så hög ränta som Nordnet. Sen fortfarande bara ett värdepapperslån, vilket är lite trist. Känns som flytten till Nordnet bli nödvändig, tyvärr. Gillar ju Avanza mycket mer då deras webbplats känns 2016, medans Nordnet är lite 1998. Men va fan, kan ju inte betala dubbla räntan nästan, det är inte rimligt.

    SvaraRadera
  14. Hej Petrusko, varför tror du att Akelius inte är godkänd? Du brukar ju framhålla den som säkrast och bäst av alla preffarna.

    SvaraRadera
  15. @Arne
    Att Akelius imte är godkänt beror på att de är noterade på First North. Regelkraven för att vara noterad på First North är lite lägre, och jag gissar att Avanza därför inte godkänner nåt bolag på den listan, hur "säkert" det än må vara.

    SvaraRadera
  16. Kanske en dum fråga. Men om man tex belånar klövern preff med låt säga 20000 kr. Måste man då använda de pengarna för att köpa i just klövern preff eller kan man använda pengarna till att köpa tex Starbreeze eller annan aktie?

    Mvh
    Trogen läsare av din blogg

    SvaraRadera
  17. Hej 10 miljoner,
    Nej man kan köpa vad man själv vill för pengarna. Det går att göra precis enligt ditt exempel med förbehåll att man måste ha minst 3 st godkända innehav för att få Superlånet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  18. Tjena Arne:
    Som någon redan svarat så handlas Akelius på en mindre och skruttigare lista, det lär vara anledningen att de ej är godkända för superlånet.

    Anledningen att de är på mindre lista är för att det är billigare för dem och för att de bara har sin preff listad och inte stamaktierna som är onoterade. Akelius är större och mindre riskfyllt än tex Klövern.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  19. Hej Petrusko,

    Har fått superlånet beviljat på Avanza. Om jag avser att handla aktier från en ny ISK med säkerhet från min andra portfölj. Vart pyttsar jag då in pengarna när jag vill amortera ner det här lånet? Avser att bara belåna för samma belopp som jag hinner amortera ner till var 6:e månad.

    Mvh
    Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ett kreditkonto har skapats åt dig och där är din skuld. Det är till det kontot du skall göra insättningar för att betala ned skulden.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...