Sampo

Det är flera år sedan jag upptäckte finska Sampo, ägare till bla försäkringsbolaget if och Nordea bank. Jag har alltid gillat bolaget, de äger ett mycket fint försäkringsbolag i if och nordens största bank, Nordea är ju ganska nice också.
Nu närmar jag mig att få tummen ur och faktiskt investera i Sampo. Den är inte billig i ett historiskt perspektiv där både utdelningsandel och p/e tal är på toppnivåer.  Jag vill inte påstå att den är dyr heller relativt andra bolag i sektorn samt börsen i helhet.
I bilden ovan finns diverse nyckeltal, bla utdelningsandel och p/e som jag nämnde.
Som ni kan se i tabellen så har utdelningen stigit stadigt på fem års sikt. Snittprognosen hos SME direkt är att utdelningen fortsatt kommer stiga de närmsta åren, 2,3€ är prognosen för nästa vår.

Nu är utdelningen på 2,15€ och X-datum för den är 22/4. På kurs kring 42€ är direktavkastningen 5,1%. Om utdelningen blir 2,3€ nästa vår ger det en utdelningstillväxt om 7%, det är långt under snittet men rimligt med tanke på lägre väntad vinsttillväxt och att utdelningsandelen redan ökat kraftigt.
Sampo har fokus på utdelning och att vara ett bra "utdelningsbolag", så här ser utdelningspolicyn ut:


Jag äger alltså inga Sampo men spanar på att börja köpa på mig ett gäng.

Aktien är noterad i Finland och man köper den enkelt och billigt via Avanza eller Nordnet.
Något man skall tänka på är att det dras utländsk källskatt på utdelningen även i ett ISK eller en kapitalförsäkring. Utländska innehav skall man alltid ha i en kapitalförsäkring därför att via den får man tillbaka hela skatten. I ett ISK kan man få tillbaka viss skatt men det är många snåriga regler och stor risk att man inte får full återbetalning. Läs mitt inlägg på ämnet för lite mer info, vill du fördjupa dig än mer finns där även en länk till Skatteverket.


6 kommentarer:

  1. Sampo är ett fint bolag. Jag har i dagsläget 3% av min portfölj i bolaget och kommer troligtvis öka på innehavet lite längre fram om priset känns okej.

    SvaraRadera
  2. s:a Sampo :ar ett investmentbolag?
    Har Sampo substansrabatt eller varf:or b:attre med sampo :an att k:opa if och nordea??
    Nackdelen :ar ju att du ligger ute med lite pengar en stund. (15% av utdelningen)

    SvaraRadera
  3. Har också kikat på Sampo under en längre tid, men aldrig fått tummen ur.

    Har du några tankar kring skogsbolaget Holmen? Såg att vår käre professor Leif GW pratade sig varm om bolaget på Avanza forum.

    Må väl!

    / David

    SvaraRadera
  4. Är också lite sugen på Sampo. Vad är en hyfsad köpkurs? Under 40 euro?

    SvaraRadera
  5. Har det blir något inköp av Sampo? Kursen idag ligger på €37,5 motsvarar ca 5,7% direktavkastning (räknat på årets utdelning)
    Kommer själv börja köpa in mig nu och under hösten.

    SvaraRadera
  6. Hej Emilinvestor,
    NEj det har inte blivit några Sampo för min del. Har avvaktat främst pga att jag inte kan äga allt och således blivit tvungen prioritera. Den har inte hamnat tillräckligt högt på priolistan helt enkelt. Det var väldigt lockande att slå till under 35€ i samband med BRexit dock.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...