Fem aktier med 7% direktavkastning


Alm Equity preferens: ALM Equity AB (publ) är ett fastighetsutvecklingsbolag. Bolaget förvärvar, strukturerar, utvecklar och säljer framför allt bostadsprojekt. De geografiska marknaderna är Stockholm. Uppsala, Mälardalen och semesterorter i Sverige. 8,4 kr utdelning och cirka 7,3% direktavkastning på kursen 115,5 kr.

Amasten Holding preferensAmasten är ett fastighetsbolag som äger främst bostadsfastigheter men även lokaler och kontor. Amasten förvärvar och förvaltar fastigheter i mindre och medelstora orter. Vid årsskiftet ägde företaget 17 fastigheter i Helsingborg, Landskrona, Karlshamn, Osby och Sollefteå. 20 kr utdelning och cirka 7% direktavkastning på kursen 284 kr.

Oscar Properties Holding preferens: Oscar Properties köper, utvecklar och säljer bostadsfastigheter med attraktiva lägen i Stockholm. Per 30 september 2014 hade koncernen engageman i 16 fastigheter varav sju helägda. 20 kr utdelning och cirka 7,5% direktavkastning på kursen 265,5 kr

Global X Superincome preferred ETF: Börshandlad fond som äger preferensaktier. Betalar utdelningen månadsvis. Tickern är SPFF. Länk till mitt blogginlägg om denna: http://petrusko.blogspot.se/2014/11/spff-etf-med-amerikanska-preferensaktier.html $0,99 utdelning och drygt 6,8% direktavkastning på kursen $14,52.

Volati preferens: Volati AB (publ) är en svensk industrigrupp som förvärvar bolag och utvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Inriktningen är förvärv av nordiska, välskötta bolag, inte sällan i samband med generationsskiften. 8 kr utdelning och ca 7,5% direktavkastning på teckningskursen 106 kr.


16 kommentarer:

  1. Trevligt med en sådan lista, men SPFF betalar väl ut varje månad?
    Fortsätt med ditt bloggande då det är väldigt intressant det du skriver.

    SvaraRadera
  2. intressant lista.

    ett slarvfel, SPFF betalar ut varje månad inte kvartalsvis,

    SvaraRadera
  3. Har du ändrat syn om OFG PR D?

    SvaraRadera
  4. Hancap pref? 9,5%

    SvaraRadera
  5. Hello,
    Slarv av mig, SPFF betalar utdelning månadsvis inget annat.

    OFG pref D är risky men borde klara sig. Jag har så mycket annat jag vill köpa nu att ett köp i OFG pref är ganska avlägset.

    Hancap är inget bra bolag. Det vill jag inte skriva om.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Det finns ganska många preffar som ger över 7% och inte finns med på Din lista. SAS 50/479=10,43%, Tobin Properties 11,5/113=10,18%, Prime Living 8,5/110=7,73%, K2A 20/265=7,55%, Serendipity Innovations 8/100= 8% och säkert ytterliggare några som jag har glömt. Avkastningen är räknat på dagens stängningskurs.
    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
  7. Tjena Krusse,
    Det stämmer det finns många olika som ger ca 7% eller mer. I detta inlägget listade jag de svenska jag tycker är vettiga samt SPFF.

    K2A och Serendripitty som du nämner tycker jag är dåliga bolag. K2 A kanske blir bra i framtiden när de förvaltar fler fastigheter.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Saltängen Property Invest (Centrallager, ICA, Västerås)
    Delarka Holding (PostNords huvudkontor, STHLM)
    Kallebäck Property Invest (hyrs av försvarskoncernen SAAB, Göteborg, fd Ericsson Microwave Systems)
    Torslanda Property Invest (Fastigheten där Volvo PV tillverkar bilar, Torslanda).

    Dessa bolag har vanliga stamaktier, med kvartalsvis utdelning. Gemensamt är att de äger en stor fastighet med en enda kund, men med rätt långa hyresavtal.

    Gör hemläxan innan ev. investering i dessa, men det var mina tips.

    p.s alla har direktavkastning på över 7 % d.s

    Johan

    SvaraRadera
  9. Tjena Johan,
    Ännu fler med minst 7%.
    Man kan välja och vraka nästan ju =)

    Jag tycker risken är för hög i de här enfastighetsbolagen och har ratat dem av den anledningen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Jag delar din syn om att det är högre risk kontra fastighetsbolag som äger och hyr ut flera fastigheter (Castellum exempelvis).

    Risken bör framförallt vägas mot sannolikheten att hyresgästen säger upp hyresavtalet i förtid, men det gällande hyresavtalets återstående vilkorstid är kanske den viktigaste parametern att kolla upp. I alla dessa fall ligger de alla några år in i framtiden.

    En annan aspekt värd att beakta är om bolagen överväger nya förvärv, samt hur det i såfall ska finansieras (troligtvis nyemission av något slag). Får ses som en osäkerhetsfaktor.

    p.s själv har jag positionerat mig i alla utom Torslanda, men endast några tusenlappar i respektive innehav. Krydda i portföljen... d.s

    SvaraRadera
  11. Härlig blogg du har Petrusko!

    Vad har du för gav på Realty Income och JNJ?

    Mvh

    SvaraRadera
  12. Tjena Bangkok,
    JNJ köpte jag nyligen strax över 99 dollars. De jag sålde i somras hade jag GAV kring 72 dollars.

    Realty Income har jag snittat upp mig över tiden och är cirka 50% upp (i kronor).

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Ok, Tack!

    Imponerande utveckling i Realty!

    Ta hand om dig.
    Mvh

    SvaraRadera
  14. Har ca 100k+ som ligger & skräpar i usla räntefonder. Funderar nu på att lägga stålarna i nån amerikansk ETF eller svenska preferensaktier som jag inte kan nåt om. Har någon tips på en eller flera som är prisvärda nog att stoppa in en klumpsumma i nu direkt? Hur mycket bör man diversifiera sig, kan man gå all in i t.ex SPFF eller SDIV? Vill gärna ha utdelningar varje månad.

    SvaraRadera
  15. Tjena Wolf,
    Rent teoretiskt borde man kunna sätta allt i tex SPFF som i sig bjuder på mycket god riskspridning i sitt breda innehav av preffar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  16. Tack för det. Ska läsa på lite mer om ämnet preffar & ETFer nu. Den här bloggen är ju en riktig guldgruva för oss som varken kan eller har ork att analysera aktier och fonder. Bra jobbat!

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...