Citigroup preferred stock serie L

Citigroup är en bank eller kanske mer korrekt ett bolag som erbjuder finansiella tjänster?! Äh, vi säger att det är en bank. De har verksamhet världen över och handlas primärt i USA med tickern C.
Förra året gav de ut en ny preff och tog det totala antalet preffar från bolaget till fem. Ett par av deras preffar har senare call date men de har andra regler för utdelningen, rörlig ränta med påslag. Jag är inte så förtjust i den typen av preff och slänger mig inte över dem (kanske ett misstag, turligt nog är priset på den jag främst tänker på så långt över call price att den är ointressant anyway. Preff serie K har call date 2024).

Här kommer statsen för Citigroups preferensaktie av serie L:

Tidigast möjliga inlösen: 2019-02-12
Inlösenpris: $25
Utdelning kvartalsvis. Pay date: feb, maj, aug, nov. Den 12:e i respektive månad.
Utdelning: $1,71875 per år.
Direktavkastning: 6,5% på kursen $26,44
Kreditrating: BB+ hos S&P och Ba3 hos Moodys.

Jag tycker den här är ganska nice. Knappt 4 år till tidigast möjliga inlösen, det är ok i ett riskperspektiv med valutan i åtanke. Jag betalar inte så långt över inlösenpriset som kursen jag räknar på ovan men kommer den under $26 börjar det bli intressant.

Ett alternativ eller komplement till denna preffen är Bank of Americas preff av serie W. Här är länk till blogginlägg om den: http://petrusko.blogspot.se/2014/12/bank-of-america-preferred-stock-serie-w.html Dessa två har olika utdelningsmånader och passar bra ihop för den som söker jämnt kassaflöde över året.

När jag skriver detta inlägget finns inte den här preffen upplagd hos Avanza men jag mailar dem nu och de lägger upp den inom cirka en vecka som vanligt.

Uppdatering: Länk till aktien hos Avanza: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/566195/citigroup-inc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...