Campus Crest Communities preferred serie A 8,5%




Uppdatering: Varning! Det här bolaget skall man hålla sig ifrån. Allt står ej rätt till som Jens påpekade i kommentarsfältet. Bolaget har meddelat att de kommer ha såpass dålig FFO att de varken kan eller vill dela ut något på stamaktierna. De håller inne utdelningen på preffen och har för avsikt att betala utdelningen när de kan. Det här är riktigt ruttet. Pinsamt att jag missade denna info som är "all over the web" om man googlar eller kollar tex yahoo finance.
Jag har tittat lite mer på denna nu och blir nästan illamående av bolaget. De har dåligt cash flow och de har en så dålig finansiell ställning att de måste ta in nytt kapital.








Campus Crest Communities köper, bygger och förvaltar studentbostäder i USA. En mycket tilltalande verksamhet i mina ögon. Det är en REIT och de betalar utdelning på stamaktien vilket pekar på att det finns gott om dollars till att betala utdelningen på preffarna.
När man googlar det här bolaget blir man dock avskräckt men det är nog inte riktigt så illa som det verkar. Det dyker upp mängder med olika websidor med tråkiga påståenden om bolaget och dess VD. Alla sidor och påståenden verkar dock komma från samma person som kallas för en "cyber bully" på en sajt. Så det där tar jag med en nypa salt. Något som däremot är på riktigt är att de har ett dåligt omdöme hos vad som kan liknas med konsumentombudsmannen. 

Call date: 9/2 2017
Call price: $25
Utdelningsfrekvens: kvartalsvis. 15:e jan. apr, jul, okt
Utdelning: $2 fördelat på $0,5 per kvartal
Direktavkastning: 8,5% på dagens kurs om $23,5

Mycket intressant verksamhet och en fin direktavkastning. Jag tycker att call date är lite väl nära i ett riskperspektiv med valutan i åtanke men jag ber ändå Avanza lägga upp denna ifall jag blir sugen på att klippa till. Jag tycker dock att OFG preffen är mer intressant än denna.

Länk till bolagets websida: http://campuscrest.com/about/

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Om du kollar på deras hemsida under Investor relations så ser du att företaget i sitt pressmeddelande i början på april gick ut med att de stoppar utdelningarna på både stam- och preferensaktierna med omedelbar verkan.

    Så denna ska du nog hålla dig borta från.

    //Jens

    SvaraRadera
  2. Hej Jens,
    Inget annat än pinsamt att jag missade det. Tack för att du påpekade detta.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...