Slit och slängsamhälle

Japp, idag har jag dammsugit, skönt att ha det gjort inför helgen. Jag har en Nilfisk King som fungerat utmärkt i över 10 år. Det gläder mig när ens prylar visar sig vara bra/håller, man blir liksom extra nöjd med både prylen och ens fantastiska beslut att köpa just den modellen.

Nog om det, nu till dammsugarmunstycket, för ett antal år sedan slog jag till på det här fina munstycket ni ser på bilden. Det heter Twinner och yes, det är känt från TV-shop. Jag har sett den cheesiga TV-shop reklamen och det är ju inte utan att man var lite skeptisk till denna fantastiska produkt.

Fantastisk, det är just vad den är, det här munstycket är så bra att alla dammsugartillverkare borde skämmas över att de inte levererar sina produkter med ett sådant här. Det flyter fram bra på golvet, det är lågt och går under soffor mm utan problem, det är ledbart åt alla håll, det suger åt alla håll, inget damm osv fastnar i det. Ja det finns fler fördelar med munstycket men nog om det.

Nu till anledningen att jag skriver om ett dammsugarmunstycke över huvud taget. När jag idag svischade fram med dammsugaren i huset noterade jag att det skrapade om munstycket mot golvet. De små kuddarna som skall skydda golvet från repor är nedslitna.
Utan att blinka tänkte jag "dags att slänga och köpa nytt".
Jag körde vidare men släppte inte tanken utan klurade vidare och tänkte bla vad skulle mina förfäder gjort. Efter den tanken behövdes det inte ens en sekund för att få fram svaret att inte tusan skulle de slänga utan vidare, de skulle laga i första hand.

Sagt och gjort, jag klurade på vad jag har hemma för ett sådant här delikat ärende och kom fram till att möbeltassar borde vara precis rätt grej för uppgiften. Inköpta för tio kronor för en tid sedan, ett storpack med möbeltassar. Tre utav de små mjuka kuddarna med kraftigt klister fick en ny hemadress på mitt fina dammsugarmunstycke. Vi får se hur länge det håller. Oavsett är det inte grejen att det skall vara bästa lödningen och hålla i evigheter. Grejen är att jag reflekterat över det hela och iaf försökt åtgärda det själv.

Jag har varit en notorisk "slängare" och kastat saker utan att blinka. Framledes skall jag försöka komma ihåg att iaf stanna upp och fundera om jag enkelt kan fixa själv.

Nu har jag sparat cirka hundra kronor på att fixa själv. Jag hade ändå planerat åka till Rusta i helgen och om ett bra läge uppstår spenderar jag gärna de här hundra kronorna extra och driver svenska ekonomin vidare. Vi kan ju inte spara och sitta på pengarna då stannar samhället, näe konsumera och driv runt kuggarna i det stora hjulet. Om jag inte fyndar på Rusta får det väl bli två extra Telia-aktier =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...