Jag tänkte skriva några rader om Axfoods förvärv av E-handlaren Matse. Förvärvet som blev klart i slutet av januari och under året kommer verksamheten konsolideras in under Axfoods paraply. Något som man lär ställa om på stört är att skifta inköpen till Dagab, Axfoods grossistverksamhet. Och detta är ju en av de positiva sakerna med det här förvärvet, att öka volymen i sin grossistverksamhet. Varje krona ökad omsättning ger utöver en ökad vinst även mer makt. Makt i förhandling med leverantör och det är något som är otroligt viktigt, Buying Power! Axfood är ju redan ganska stora och Matse gör dem ju inte betydligt större över en natt men det adderar. Kan man köpa 500.000 påsar Ahlgrens bilar samtidigt som man pressar Cloetta på priset på lika många påsar Gott & Blandat till en kampanj så får man lättare igenom det man kräver. Rent hypotetiskt alltså, jag bara drog till med några produkter och antal...
När man tecknar avtal kan man pressa fram bättre villkor ju större man är, storlek är allt, nästan. Size matters!
När man är stor och stark är man även den som leverantörer väljer i första hand när de har en specialare, bra deal osv. Man vill som leverantör hålla sig väl med den här stora aktören och dessutom vet man att den kan svälja stora volymer. Och det är ju vad leverantörens största fokus är, att sälja så mycket som möjligt.
Well, nu går vi över till vad som verkligen är viktigt i det här förvärvet. För även om det där andra som jag redan skrivit om är nice så är det jag skall komma till supernice. Det är inte alls samma sak att sälja mat i en butik som på nätet, det är något helt annat. Skillnad som natt och dag. Om Axfood i egen regi skall ställa om, lära sig, utveckla, förfina, optimera E-handel så kommer det ta tid, kosta många misstag och mycket pengar.
Kompetensen de nu köper i Matse är rena guldgruvan för Axfood. Att köpa kompetens för en halvmiljard är inte det knasigt? De får ju lite andra godbitar på köpet men bra personal kostar och att vänta kostar. Tid är pengar brukar man ju säga och att vara bra på e-handel nu vs att bli bra om 5 år kan vara en skillnad på hundratals miljoner.
Att starta från scratch och bygga upp ett jättevasst team på ehandel inom dagligvaruhandel det skulle ta tid och kosta pengar på flera sätt som jag nämnde ovan.
Exponering är A och O i en butik men det är det även online. De här två typerna av exponering är dock vitt skilda och den som är expert på den ena kan vara fullständigt nollställd på den andra. Bärnt-Gunnar som jag skrev om en annan gång, kan ni tänka er att han jobbar faktiskt på Axfood. Han är 57 bast och expert på exponering i butik. Behöver jag ens ställa frågan.... Tror ni BG är en fena på online?
Men Axfood har ju redan E-handel?
De har sin egna e-handel som de snickrat ihop utan att ha "rätt" kompetens. Kan bli okej men låt oss nu sikta på bra som tusan!
I detta står jag fast övertygad, kompetensen i Matse är en stor vinst för Axfood i kampen om position, marknadsandel online going forward.
Synd bara att verkar det ta typ ett halvår innan de kan byta från Bergendahls till Dagab avseende Mat.se
SvaraRaderaJa, jag snappade upp något i webcasten men är osäker på hur de menar men visst har jag förståelse för att man inte kan göra det över en natt.
RaderaMvh petrusko
Domänen mat.se är värd en halv miljard.
SvaraRaderaYes, den är värd många pengar.
RaderaMvh petrusko
Som vanligt ett riktigt bra inlägg Petrusko. Jag var först skeptisk till köpet då jag dels tyckte att premien för Matse-aktierna var lite väl hög. Sen har jag haft vissa tvivel mot familjen som tidigare ägde Matse. Dock tror jag som du; detta är bra för Axfood! Inte minst ditt exempel med Bärnt-Gunnar belyser ju en viktig fördel med förvärvet.
SvaraRaderaHaha, Bärnt-Gunnar är numera min go to guy. Hoppas få möjlighet att skriva mer om honom snart igen =)
RaderaMvh petrusko
Bara namnet gör ju att inlägget om honom bör läsas ;).
RaderaHärligt inlägg! Axfood är ett bra innehav och utgör ungefär 4.5% av min portfölj. Ser fram emot årets utdelning och framtida år!
SvaraRadera