Sökfunktionen är åter samt bloggar jag läst


Äntligen har det hänt. Jag har lagt tillbaka sökfunktionen på bloggen där ute i högerkant (om man besöker via en dator/webbläge i telefon). Den tog jag bort för några år sedan då det verkade som ingen använde den och samtidigt funkar ju Google bra tänkte jag. Nu är ni flera som efterfrågat den och även om Google funkar bra så är ju en sökfunktion här på bloggen tydligare på det viset att den visar enbart inlägg från min blogg och den visar en bättre förhandsvisning med bild mm på inläggen. Nu är det lättare att söka på bloggen alltså. Sök på tex Skanska och alla inlägg med ämnet Skanska dyker upp.

Jag har läst en del goa blogginlägg som jag vill tipsa om. Först ut är Magnus på Fundamentalanalysbloggen som skriver om avundsjuka. Jag tycker det är tänkvärt och vill stämma in med att du väljer själv hur du reagerar och tycker om saker. Om du gläds åt andra eller om du väljer ett tråkigare alternativ. Jag har valt att ha en positiv grundinställning och blir genuint glad när jag hör om andras bedrifter. För många år sedan när jag började med mitt positiva tänk fick jag aktivt välja men nu mera sitter det i ryggmärgen att jag är glad över andras framgångar, små som stora.
Länk till inläggethttp://fundamentalanalys.blogspot.se/2018/01/om-avundsjuka.html

Onkel Toms Stuga har ett gött inlägg om 4-procent regeln. En teori som det skrivits mycket om i USA om att man kan ta 4 procent av sitt kapital årligen utan att kapitalet minskar på sikt. Jag har själv inte funderat mycket kring denna regel men tycker den är väldigt intressant att läsa om. För er som funderar på att leva på kapital är detta bra läsning. Oavsett om du tänker på pension innan 40 eller om du funderar på om du kan gå i pension bara några år tidigare.
Länk till inläggethttp://onkeltomsstuga.se/2016/12/fyraprocents-regeln-tillrackligt-med-marginal-for-att-racka-en-livstid/

Ett annat gött inlägg jag läst var på bloggen Långsiktig Analys och handlade om vikten av att undvika förluster. Jag är en försiktig investerare och tänker mycket i banorna att undvika att gå på minor osv. Ett inlägg jag gillade.
Länk till inläggethttp://langsiktiginvestering.se/2018/01/vikten-av-att-undvika-permanent-forlust-av-kapital.html


Följ mig på Facebook.
Denna länk tar er raka vägen till min Facebook: https://www.facebook.com/therealpetrusko/

5 kommentarer:

  1. Är det faktum att du nu egentligen bara äger svenska fonder och investmentbolag en del i att sprida riskerna? Jag känner igen mig i dina senaste köp av "kvalitetsbolag" som jag köpt för dyrt och som gått ner, exempelvis Skanska och NetEnt, men jag har inga problem att trycka in nya pengar i dem. Däremot så håller erfarenheten mig från att ta in nya "kvalitetsbolag" i portföljen, exempelvis investmentbolagen, Axfood eller Castellum. Jag vet inte om det här är rätt eller fel strategi, i synnerhet med tanke på alla pengar som går in i mina fonder utan att jag ens funderar över kurser och värderingar. Antar att det viktigaste är att pengarna stoppas undan. Ha en görgo dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Mitt största innehav Castellum väger 15 procent i väskan. Näst störst är Akelius Residential preferens kring 11 procent. Axfood och Realty Income är två andra stora innehav. Indexinvesteringar väger enbart 18 procent i min väska. INdexinvesteringar är smart och jag tycker man kan se Investor som ett gott alternativ av liknande karaktär.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej!

    Något orelaterat till inlägget men kör på ändå. Det här att EFT'er från USA (Tex Vanguards) försvann relativt snabbt från utbudet pga olika juridiska problem. Kan du inte skapa ett inlägg kring det och efterforska lite med folk i branschen hur framtiden ser ut? Kommer de helt plötlsigt komma en nyhet att problemet är löst och vi kommer kunna handla dessa igenom om 3-4 månader eller är det totalt kört. Folk inom branschen måste ju ha lite koll kring detta...

    För min del är denna investeringsmöjlighet väldigt saknad.

    Annars stort tack för en mycket bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mårten,
      Tack för din kommentar och feedback. Som det ser ut just nu är det helt kört angående de amerikanska ETFerna. Man kan hoppas att något förändras så vi åter får möjlighet att köpa dem men nu pekar ingenting på att så skall ske.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tråkigt om så är fallet, tyckte också att det informerades om detta VÄLDIGT kort tid innan från tex Nordnet. Hade man vetat det 6 månader innan hade man haft tid att fylla på rejält.

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...