Diverse tankar om börs och annat OT

God lördag på er, jag önskar er en riktigt härlig dag. Med familj, vänner eller just det som händer en lördag hos er. Kanske sitter man i sin ensamhet äter en pizza och lirar ett dataspel. Kanske har man en livskamrat och en god middag på schemat. Alla är vi olika och vi är i olika skeden i livet. Något vi har gemensamt allihop dock är nyttan av ett långsiktigt spar.

Jag gillar att skriva och blogga framförallt, mitt främsta intresse är börs och aktier men såklart finns det annat som intresserar mig också. Jag har klurat kring att skriva om det där "annat" på en annan blogg men so far har det inte blivit av.
I det här inlägget tänkte jag fyra av några korta tankar om ditten och datten och varnar härmed dig som bara vill läsa börs att här kommer det bli en del annat. Varning för Off Topic alltså.

Den där pizzan och dataspelet kan jag relatera till. I min ungdom fastnade jag för dataspel som Quake, Unreal, Starcraft, Warcraft mfl och senare kom jag att fastna för World of Warcraft som jag spelade natt som dag. Jag var fast i spelandets värld och gjorde inte så mycket annat än att träna, äta pizza sent på kvällen och spela WoW fram till morgonkvisten för att sova några enstaka timmar innan jobbet. Om det inte vore för kvinnan som kom att bli min fru så hade jag nog än idag suttit där vid datorn och spelat. 1337.

Genom åren har jag norpat på min aktieportfölj till mer eller mindre dåliga ändamål samt något enstaka bra. På den tiden bolånet hade en ränta kring 6 procent löste jag in lånet på huset, jag tyckte det var väldigt mycket pengar att lägga på ränta i förhållande till börsen som historiskt avkastar kring 10 procent. Det var så skönt att bli av med lånet men idag är jag med huslån igen. Belåningsgraden är kring 50 procent och räntan är såpass låg nu att det vore nära på knasigt att inte ha belåning.
Någon mindre bra sak jag tagit pengar till var när jag köpte fälgar o däck för cirka 25.000 kronor. Med ränta på ränta har det väl hittills kommit att kosta mig ett par hundratusen kronor det där köpet. Men men, man måste väl leva lite också.

H&M har jag ägt över 10 år men de senaste åren har det varit en usel placering som gett sämre avkastning än index. Jag har varit uthållig och har flera år av tålamod kvar. Det är ett starkt varumärke med bra koncept och jag tror på dem på lång sikt. Om några år får vi se om jag var "för uthållig". Jag höll ut för länge i Ratos som i början var en makalös placering för att sedan bli riktigt dålig. I flera år höll jag ut med idel sjunkande aktiekurs. Ja, så här i efterhand var ju det en miss. H&M är ett mycket bättre case som förtjänar större och längre förtroende/uthållighet. Deras verksamhet blir ju inte dålig över en natt. Ratos däremot blev snabbt ruttet och har än idag inte repat sig. Jag tror att Ratos kommer åter men om det blir i år eller om 5 år de börjar prestera igen det återstår att se. För den uthållige kanske det är nu man skall köpa Ratos, själv avvaktar jag.

Med småbarn i familjen är man uppe med tuppen och jag har hunnit med att titta på Kung Fu Panda nu på morgonen. En fräsig film som både jag och barnen gillar. De lagar och äter dumplings i filmen och därav funderade jag kring denna maträtt. Endast någon enstaka gång har jag ätit dumplings och har ingen referens bra/dåligt. Jag ville veta mer om maträtten närmare bestämt vad det är och hur man gör den. Jag kollade på en fräsig youtubevideo som på cirka 5 minuter visade hur man gör dem och vad det är. Här är länken. Kanske lagar du dumplings hemma ikväll? https://www.youtube.com/watch?v=J6xFRlG5Qxg

Jag gillar att träna och främst är det löpning som är min gebit. Off trail eller trail är min nisch, det är så härligt att svischa fram ute i skog och mark. Hur jobbigt och omotiverad man än är inför ett pass mår man gott av det. Jag brukar redan under passet känna välmående i kropp och själ. Om inte under passet så efteråt är det flera bra saker som hänt i huvvet och kropp. Lördagar brukar jag springa på förmiddagen men idag har jag lite knas i halsen och min fru har lärt mig att då får man inte springa. Som vanligt har hon nog rätt.

Fryst kyckling tog jag upp för tining igår morse. Planen var att tillaga den igår kväll men det blev ändrade planer och när kycklingen redan hunnit tina till stor del plastade vi in den och lade den i kylen. Det blir idag lördag vi tillagar kycklingen istället. Jag funderar: Vilken tidsram har man på kyckling så här? Kan den ligga inplastad i kylen i två dagar eller är en dag tokmaxgränsen? Jag har dålig koll som ni märker.

Skanska kom med en kanonrapport och aktien steg rejält på den. Rent känslomässigt och psykiskt kan det kännas jobbigt att köpa efter en sådan här uppgång. Själv köpte jag på dryga 227 kronor igår på rapportdagen. Efter den stora uppgången alltså. Det är ett jättebra bolag i en bransch som sannolikt har flera mycket goda år framför sig. Värderingen är rimlig även efter uppgången. Jag lägger inga känslor i att köpa efter uppgången och kommer fortsätta köpa framöver. Går allt enligt plan tror jag att Skanska kommer ge en god totalavkastning från de här nivåerna.

Bloggaren Onkel Tom gjorde en fundraiser för att köpa podcast utrustning. Det gick ju vägen och de två första avsnitten är inspelade och publicerade på hans blogg. Jag gillar bloggen och tycker han är en riktigt go snubbe. Han skriver och pratar brett om börs och annat men en gyllene tråd är "frihet" och att leva sparsamt. Varje gång jag ser en bild eller video med hans fina cykel blir jag glad och mysskrattar lite för mig själv. Jag erkänner här och nu att jag lagt timmar på att googla, läsa, titta på den typen av cykel efter jag sett Onkel Toms. Jag gillar att cykla och tar gärna cykeln till möten/träffar mm. Med en lastcykel skulle man kunna göra mer, tex storhandla. Här är länk till Onkel Toms första podcast: http://onkeltomsstuga.se/2017/01/podcast-avsnitt-1-freedom/

Jag har massvis med fler kluriga ämnen att dela med mig av i det här on/off topic inlägget men nu måste jag göra annat. Kommentera gärna inlägget, det är det första i sitt slag och jag hade jättekul när jag skrev det så här på lördag morgon. Inlägget är tydligt märkt med OT/Off Topic. Som sagt: jag önskar er en superduperlördag, kommentarer om vad ni skall göra för något denna dag läser jag med sann glädje. Over and out.

22 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg! Roligt med lite variation :)
    Jag ska till tandläkaren idag och laga ett hål. Det är då man är tacksam att man har en buffert så att det inte känns i plånboken.
    I övrigt ska jag sortera i skåp härhemma. Min lägenhet ska säljas och det är visningar i nästa vecka. Inför fotograferingen tryckte jag in de mesta sakerna i skåp. Bilderna blev jättebra, men nu har jag fått höra att det är viktigt att det är ordning i skåpen också eftersom att folk tydligen öppnar och tittar!? Förhoppningsvis lyckas jag hitta lite saker jag kan sälja ;) Kvällen ska jag ägna åt att lägga upp en plan för hur jag ska göra med pengarna jag förhoppningsvis får över vid försäljningen. Eftersom jag inte ska köpa nytt utan flytta in hos min pojkvän så ska inte pengarna läggas på ny bostad utan investeras. Ett sant lördagsnöje :D Trevlig helg! Mvh, Maria K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria,
      Hoppas det gick bra hos tandläkaren och att det inte blev allt för värst dyrt. Vilken härlig kväll du har planerat, passande då kanske att surfa lite extra på sparbloggar idag då :).
      Tack för din kommentar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hallå Petrusko,
    Härligt inlägg imo - roligt att få en inblick i din vardag.
    Personligen kom jag dig närmare då vi nu har ytterligare något gemensamt, gammal resto shaman här ;)
    Dumplings är fantastiskt gott - skulle dock rekommendera den japanska varianten Gyoza, där tillagningsmetoden är det som skiljer mest. Du steker/ångar istället för att koka.
    Hos oss är det sjukstuga, men en liten promenad ska vi nog kunna få till. Jag inbillar mig att barnen tillfrisknar fortare om de får lite frisk luft i lungorna.

    Jag ser gärna att du fyller ut med fler inlägg av den här typen i framtiden, då det faktiskt är en del av sparande, nämligen fritid.

    Önskar dig allt gott.

    Mvh Familjefar och gammal shaman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Aww resto shaman, så coolt å kul. Var nog min favorit också. Man blev alltid inbjuden på raids osv. Jag gillade Hunter också men då fick man inga kompisar hehe.

      Hoppas ni kryar på er och visst gör det gott med frisk luft.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det kanske finns ett samband mellan resto-shaman och aktieintresset? Jag var nämligen själv också resto-shaman när jag spelade för länge sedan. ;)

      Kan tipsa om rispappersrullar som ytterligare ett alternativ, dessutom vegetariskt, och väldigt gott. Lite pilligt kan det vara men värt det, speciellt för en lite lyxigare middag en lördagkväll :)

      /resto shaman nr2

      Radera
    3. Jag känner så igen mig i din WoW tid. Jag gjorde nämligen precis exakt så, levde på pizza och lirade min resto druid, Dentarg hette servern, guilden Cadre, vilka tider. Hade tyvärr ingen som helst aning om börsen då, vilket jag finner tråkigt idag. Men annars, dagen till ära så har jag betsat en sänggavel, och varit med min dotter och fru på en skogspromenad. Quality time! Tack för dina återkommande inlägg på bloggen. Mvh Thomas

      Radera
    4. Jisses, jag ser ju ett tydligt samband med WoW-resto spelare och aktieintresse =)
      Häftigt.
      Rispappersrullar ringer inga klockor det får jag youtuba.
      Skogspromenad med familj, det är verkligen quality time.
      Tack för era kommentarer.

      Mvh petrusko

      Radera
    5. Haha, måste tillägga att jag lirat Draenei resto shaman som main character från Burning Crusade fram till senaste expansionet Legion. Många timmar spenderade som Raidleader i speciellt Wrath of the Lich King & Cataclysm :D

      Aktieintresset kom senast förra året tyvärr, lagom efter jag helt lagt World of Warcraft på hyllan för en sådär tionde gången.

      Tack för en grym blogg!

      Radera
  3. Kyckling: Äter inte kyckling själv men brukar tina upp fryst mat i kylskåpet över natten. Får ett kallt kylskåp och det är inte lika brådis att göra något av maten.

    Cykel: Är riktigt sugen på en lastcykel. Fördel: kan storhandla rejält utan att sambon ska ha tid.

    Dumplings: Kommer att laga dess kusin vårrullar ikväll. Ett gemensamt trick är att inte överfylla dem, blir kaos i tillagninssteget annars.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fribiljetten,
      Tack för din kommentar. Jepp tina i kylskåpet är smartast. Mm cargobike är ju rena drömmen. Jag bearbetar min fru att vi inte behöver 2 bilar. Jag cyklar helst.
      Hoppas vårrullarna smakar.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko!

    Angående kycklingen.. Det beror på hur länge den låg i rumstemperatur. Ju förr ni tillagar den desto bättre.. Däremot om ni tillagar den idag så kan ni ju äta den imorgon. Annars finns det väl ingen exakt tidsgräns, utan det är upp till individen, men kanske är dumt att chansa.

    /Livsmedelsinspektör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej inspektörn,
      Tack för din kommentar. Hehe nej med kyckling chansar man ju helst inte.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Såna här inlägg gillar jag, mer sånt röstar jag på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan,
      Tack för feedback det glädjer mig. Det var som sagt väldigt roligt att skriva det här inlägget.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej Petrusko,
    Roligt inlägg - kanske lite skönt med OT-ämnen ibland.
    Själv spelade jag WoW oavbrutet från den 26 feb 2004 till någon gång i 2012. Det var lite av ens liv back in the days, vilket tyder på vilket fantastiskt spel det egentligen är. Kan man lägga allt annat åt sidan för ett spel så tyder det bara på dess kvalité.
    Kämpa på med liknande inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Tack för din kommentar. Ett makalöst bra spel som håller än idag. Hörde att de fortfarande har kring 10 miljoner spelare.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Älskar aktier, spelar fortfarande mängder med wow! Spelar samma resto shaman Sedan 2005:)
    Spelar du inget länge Petrusko?
    Wow klår aktier rent emotionellt för mig.. My second life och min familj kommer ju aldrig förstå vad detta spel gett mig...
    lvlar rogue just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Awww få inte in mig på knasiga tankar här nu. Jag är jättesugen på att lira WoW men det är svårt att få tiden att räcka till och jag är överens med min fru att jag inte skall sitta och spela dataspel hela dagarna nu när jag inte jobbar längre. Hehe, men lite spela skadar ju inte... Jag försöker låta bli =)

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Bra inlägg! Har följt bloggen ett tag, så detta var mycket uppskattad läsning! Mer av detta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Tack för din kommentar och feedback =)

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Här är ännu en gammal wow spelare som också litade resto shammy samt min main som va rouge, såå roligt o lira rouge i pvp o resto shammy i pvp också :)

    Är en väldigt intresserad aktiekille på 21 år så börjar tidigt ja! :)
    Har hållit på nu i ungefär 8månader och är uppe nu i 100tusen kronor :)
    Kan va de bästa jag någonsin gjort ( att börja med aktier ) vardagen blir så mycjet mer roligare o spånnande :)
    Förresten så tack så sjukt mycket för en grym blogg! Kul att du också delar med dig lite av din vardag också!

    / Nöjd 21åring bloggläsare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häftigt vad många WoW-spelare det finns och vad många som läser min blogg. Nästan scary att så många dessutom lirat resto hehe.

      Grymt där att vara igång med aktier i din ålder och dessutom redan ha det belopp du nämner. Du har tiden på din sida och köper du bara bra bolag kommer det garanterat bli succé på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...