Valutans betydelse vid investering i utländska aktier

Jag får ofta (i princip dagligen) frågor om hur jag resonerar kring valutan när jag köper tex USA-aktier. Ofta är frågorna ställda på ett sätt att det är inkluderat att "dollarn är ju så dyr nu".

Rakt på sak: Jag skiter i valutan.

Lite mer sofistikerat inkluderar en förklaring varför. Det finns många delar i förklaringen och jag försöker beta av dem här i en slumpmässig ordning.

Dels resonerar jag som så att jag investerar på mycket lång sikt och i det långa loppet jämnar valutarörelser ut sig. Förändringar i valutan påverkar både värdet i investeringen samt storleken på utdelningen i svenska kronor.

En annan viktig faktor är att jag anser att investeringen skall bära sig själv oavsett valutan. Jag äger bra bolag på mycket lång sikt och i dessa skall valutan utgöra en liten del i avkastningen i slutändan. De skall själva stå för avkastningen! Placeringar i Fixed Income i dollar är lite känsligare men här går resonemanget med långsiktighet in.

Huruvida dollarn är billig eller dyr just nu och om den står högre eller lägre i framtiden är till stor del spekulation. Jag är inte kapabel till kvalificerade antaganden kring valutans utveckling på sikt. Dock tummar jag lite på detta när jag ansåg dollarn billig och köpte extra mycket USA-aktier men jag säljer inte om jag tror dollarn är dyr... Motsägelsefullt men uppriktigt =)
(jag tog in mkt USA-aktier H1 2014 kring USD/SEK 6,4 kr)

En mer avlägsen bit i valutaspelet men ack så viktig att tänka på är att även svenska aktier påverkas av valutautvecklingen. Inte på samma sätt i form av daglig förändring i värdet men på lång sikt påverkas många svenska bolag av förändring i valuta och det minskar skillnaden i värdeutveckling på svenska och utländska aktier.

3 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Är bara lite nyfiken på hur långt du kan sträcka dig när det gäller valutor. Har själv t.ex. tre bolag i Sydafrika med fin historik, tillväxt och konkurrensfördelar (Famous Brands, Discovery och MTN Group).

    De två första är i och för sig maxcourtage så då måste man inte bara strunta i valutan utan courtaget (typ) men den sista kan handlas i USA via telefonorder.

    Anledningen till att jag investerar här är att bolagen är fantastiska och jag investerar TROTS att det är i Sydafrikanska Rand.

    Hur ser du på en sådan investering?

    SvaraRadera
  2. Tjena Gustav,
    Jag känner mig bekväm med Nordiska valutor samt Euro och Dollar. Många andra valutor är avskräckande men det går nog att komma över om man sätter in sig i landet osv.

    Vissa valutor kan ju säcka ihop fullständigt. Sydafrika är ju inget U-land och bör inte ha den högsta tänkbara risken iaf.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Ok, då borde du kanske kika på t.ex. detta bolag. Svårt att hitta ett bolag med bättre historik, även om framtiden möjligen är oklarare :-)

    http://www.famousbrands.co.za/financial_highlights.php

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...