Månadsinköp

Idag ökade jag i Latour. Jag köper regelbundet i den och har bestämt mig för att köpa minst en gång per månad. Detta planerar jag göra under några års tid och i slutändan kommer jag ha ett okej snittpris. Idag var mitt "dyraste" köp hittills till en kurs på över 260 kr.

Samtidigt köpte jag även en slurk Atlas Copco som likt Latour är ett relativt nytt innehav för mig. Jag har köpt några gånger i Atlas hittills i år men gjort större köp varje gång varpå det innehavet är betydligt större än Latour. Min plan är att fortsatt öka i Atlas Copco framöver och kanske blir det att jag köper varje månad, vi får se.

Både Latour och Atlas Copco har en direktavkastning väl under snittet för min portfölj men de kompenserar det genom att ha en pålitlig utdelningstillväxt. Bägge två har en mycket fin utdelningshistorik.

Jag vill slå ett slag för regelbundna köp. Detta är ett mycket effektivt sätt att hantera det faktum att vi inte kan förutspå när börsen backar/stiger och "risken" att köpa på toppen och sälja på botten. Med regelbundna köp får man ett bra snittpris med tiden. En risksänkande åtgärd.

10 kommentarer:

  1. Jag har också börjat fundera över att kanske göra lite större inköp månadsvis eller kvartalscia utövermin veckoportfölj. Börjar kännas lönlöst att invänta rekyler. På samma gång vill man ju köpa billigt som man inte eller vill stå utanför marknaden för att man är för snål :)

    Det är inte lätt alltid :D

    SvaraRadera
  2. Gillar, din blogg har nyans o substans. De norska gasfraktbolagen med hög direktavkastning, vad har du för åsikt om dem? Skulle vara intressant med ett blogginlägg.

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,
    Kul att du gillar bloggen. Jag har dessvärre ingen koll på norska gasfraktbolag och det lockar mig inte att kolla på det heller tyvärr.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Funderar själv på att börja göra mer regelbundna köp men samtidigt så tänker man på de säsongseffekter som härjar, tänker särskilt på bolag som Telia, tele2 och andra bolag som delar ut pengar under våren.

    SvaraRadera
  5. I min värld köper man bolag när set ligger på operations bordet och inte när de ligger på ATH. Men det är jag det. Det är väl inget fel i att månads köpa aktier men personligen anser jag nog att man lika gärna kan köpa index fonder isåfall om man inte har tid att leta köpvärda aktier menar jag...

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Det kan inte blivit mycket köpt i din värld sedan 2008/2009 i sådana fall för det är senast bra bolag låg på operationsbordet.

    Har man redan ett stort kapital investerat är det en sak men om man vill bygga ett kapital är det inte smart att stå utanför börsen längre perioder. Om man inte köpte för ett år sedan har man missat en grym uppgång. OM man inte köpte för två år sedan har man missat än mer. Bolagen låg ej på operationsbordet då. Köpte man 2009 när de låg på operationsbordet så har man varit med om en ännu större uppgång och det är ju nice.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Håller helt med och gillar verkligen ditt inlägg 1.17pm, det slår huvudet på spiken. Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
  8. Ser att du ha Klövern pref i portföljen. Antar att du sett att bolaget igår klubbade igenom att höja inlösennivån till 500 SEK?

    SvaraRadera
  9. Var och en gör affärer efter sitt huvud. Men jag ser inte heller något värde över att månadsköpa aktier bara för att liksom. Latour på ATH känns helt omotiverat för mig, och slöseri med pengar då jag med största sannolikhet kommer få dem 50% billigare snart.

    Nä samla likvider och köpa olja är det som gäller nu!

    SvaraRadera
  10. Jag tror man tånker väldigt olika kring detta beroende på om man investerat 1,5,10 eller 20 år på börsen. Med tiden landar man i något som passar en själv och ens filosofi. Lugnt och metodiskt är min melodi, trevlig helg!
    /Frösfrasse

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...