Jag slog till på fler Cibus idag strax under 162 kronor styck. Det är en multipelvärdering om cirka 13,5 gånger aktuell intjäningsförmåga. Det är en bit över substansvärdet men så brukar Cibus värderas. Deras inriktning mot högavkastande fastigheter är anledningen till att investerare tittar mer på intjäningen snarare än substansvärdering. Likt Sagax och NP3 som också investerar i högavkastande fastigheter och handlas till premie mot substans.
Som jag skrev i mitt inlägg om bolagets Q3-rapport finns det nu utrymme att sakteliga höja utdelningen framöver. Det är ett av bolagets finansiella mål att höja utdelningen över tid.
Volvo är inne i en svagare period och är inte så poppis på börsen. Vissa spekulerar i att utdelningen kan bli lägre nästa år och att det dröjer innan det blir bra fart på bolagets verksamhet igen. Jag tror att Volvo höjer ordinarie utdelning nästa år men vad bonusutdelningen landar på återstår att se. Ja, jag tror de pyntar en bonusutdelning. Volvo har en stor kassa och ett bra kassaflöde. De har kapacitet att pynta en liknande utdelning som de gjorde i år men vi får se hur det blir.
På lång sikt om 5, 10, 15 år kommer godstransporter på vägar att öka och totala marknaden för Volvos fordon likaså. Jag tror på Volvo i långa loppet och att det är en bra investering här strax under 260 kronor.

Hej Petrusko!
SvaraRaderaJag har varit in-och-ut i Cibus övertid men tror att det kan vara dags att ta en stek igen. Vilka andra svenska fastighetsbolag sitter du på idag?
Såg även att HANetf Middlefield Canadian Enhanced Income UCITS ETF finns på Avanza nu. Något du planerar att plocka in?
Tack för din fina blogg som vanligt!
/J
Är denna Canada ETF baserad på Irland så man kan ha den i ISK?
RaderaJa ASWF, HANetf Middlefield Canadian Enhanced Income har sin hemvist på Irland.
RaderaMvh petrusko
Volvo har störst marknadsandel när det gäller elektriska lastbilar i Europa.Som före detta åkare och chaufför så är det Dieselmotorer i lastbilar som mitt hjärta klappar för, men det är eldrivna lastbilar som kommer vara det som gäller i framtiden oavsett vad man tycker om det och då är det väldigt bra att investera i ett bolag som Volvo.Skall transporter av gods just in time fungera för konsumenter och företag så är det långtradare och lastbilar som gäller i min värld och för ett samhälle som ställer allt högre krav på allt snabbare leveranser från order till leverans oavsett om det är ett paket med kläder till dig och din familj eller reservdelar till din bil eller medicin till dina föräldrar.För egen del köper jag inte några aktier i Volvo för tillfället, men jag är alltid redo att köpa en skvätt aktier i Volvo om det skulle bli en större nedgång när det närmar sig X-dagen, om inte så finns det väldigt många andra värdepapper att fynda på röda dagar som vi har nu med många röda dagar på raken. Cibus lockar inte heller mig utan så den aktien är enbart med på bevakningslistan så att jag kan se att jag gjorde rätt som valde bort Cibus från mina portföljer vid ett tidigare tillfälle.Mvh Peter Jansson
SvaraRaderaJag gjorde tvärt om. Jag sålde cibus. Tycker de levererar dåligt. Gick någon tusing plus pga utdelningarna. Köpte mer Industrivärlden, Xact, Invesco eurostoxx high dividend, Wisdomtree eurpope equity income, ASR, Valmet.
SvaraRaderawww.kvantinvesteraren.net
Tror stenhårt på dina köp där. Gjort samma lika under förra veckan :)
SvaraRaderaAllt gott och tack för all inspiration!
Tjena kronan,
RaderaTack för din kommentar. Vi får hoppas att det blir bra det här =) Idag passade jag på att ta in ytterligare lite Cibus.
Ha det gott
Mvh petrusko
Såg att Invesco Morningstar US Energy Infrastructure MLP ETF (Ticker: SMLD) kommit in i din portfölj.
SvaraRaderaKänns den rätt nu - tänker på att oljans pris går ner men det kanske inte påverkar de bolagen som finns i fonden.
Tack för all info du bjuder på!
Tjena,
RaderaJag har bevakat den där fonden och MLP-sektorn länge. De är inte så känsliga för oljepriset som producerande bolag är. Deras affärsmodell är ju främst att transportera olja och gas. De tar betalt för flödet som strömmar i deras infrastruktur och oljepriset spelar inte in så mycket där. Det är en kapitalintensiv verksamhet att äga infrastruktur varpå de är känsliga för ränteläget. Räntan har lättat upp lite i USA och kan tänkas gå ned något snäpp ytterligare.
Om det är bra tajming på kort sikt att köpa in sig just nu det kan jag inte veta. Jag tror det är en bra komponent att ha i portföljen på lång sikt.
Mvh petrusko
Volvo är mycket bredare än bara vara godstrafik på våra vägar
SvaraRadera