H&M kapitalmarknadsdag


Idag har H&M kapitalmarknadsdag och informerar om verksamheten. Fokus verkar ligga på utvecklingen för onlinedelen och nya satsningar. Bolaget medger att de kunde varit mer transparenta och att de underpresterat mot både marknadens och sina egna förväntningar.
De målar upp en hyggligt ljus bild framöver ändå och säger bland annat att de redan i år har goda förutsättningar att öka resultatet. Under 2019 skall butikerna till följd av satsningar och åtgärdsprogram åter visa försäljningstillväxt "like for like".

Man lägger fram mål och prognoser som sträcker sig till år 2022 där tex onlineförsäljningen väntas öka med 20 procent per år och uppgå till 75 miljarder kronor år 2022.

Nya butiker blir snabbt lönsamma och väntas bidra till 1-3 procent försäljningstillväxt per år. Än så länge har jag inte läst eller hört mycket om stängningar av butiker och kostnader för det. En stor utmaning med butiker och vikande lönsamhet är långa, dyra hyreskontrakt. Det kostar snabbt mycket pengar när en butik tappar försäljning och går över till att göra förlust. Då H&M har ett enormt butiksnät finns det en hel del sådana butiker och fler blir de. Medan det länge varit en naturlig del för en sådan här verksamhet att stänga olönsamma butiker och öppna nya med bättre förutsättningar så har takten ökat i graden av butiker som försämras.

Kapitalmarknadsdagen håller på fortsatt och H&M kommer lägga upp presentationer på sajten i eftermiddag samt lägga upp en webcast i efterhand. Jag kommer följa rapportering under dagen och kolla in materialet H&M lägger upp på sin sajt.

Än så länge tycker jag kapitalmarknadsdagen bjudit på rimlig info.

H&M-aktien startade börsdagen med en uppgång men är i skrivande stund ned cirka 2 procent och handlas till 138,75 kronor.

Länk till H&M hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Hej,

    Här kommer en reflektion:

    Angående H&Ms hyreskontrakt så har de i regel aldrig "långa" hyreskontrakt. Tvärtom har de vanligtvis mycket flexibla avtal som de i kraft av att vara en attraktiv hyresgäst alltid får igenom. Därav är det inte särskilt kostsamt att stänga olönsamma butiker.

    I övrigt tycker jag läget i H&M känns ungefär som för Oriflame för några år sedan. Oriflame hade då affärsområdet "Ryssland etc" som stod för över hälften av den totala omsättningen. Affärsområdet visade en sjunkande omsättning. Bolagets totala omsättning stod och stampade och börsvärderingen reflekterade detta. (Aktien kostade 100 kr). De hade samtidigt mindre verksamheter i Latinamerika och Asien som växte kraftigt. Efter ett tag gick dessa marknader om Ryssland i storlek och företaget började växa som helhet igen, samtidigt som börsen återigen började prissätta bolaget som ett tillväxtföretag. (Aktiekurs nu = 315 kr).

    H&M kan tänkas vara i samma läge: "New brands" och "Online" växer båda cirka 25% per år och omsätter idag 17 mdr + 30 mdr, motsvarande cirka 19% av omsättningen. Samtidigt backar "H&M-butikerna". Testa att simulera total tillväxt i 5 år med antagandet att H&M-butikerna minskar med 5% per år, samtidigt som "online" och new "brands" växer med 25% per år. Det visar sig då att total omsättning kommer öka med cirka 1% 2018, 2% 2019, 4% 2020, 6% 2021, och 8% 2022.

    Sammanfattningsvis känns det som att marknaden tolkar allt med H&M alltför negativt just nu. Bolaget har goda möjligheter att växa. Lägg till dollarförsvagningen så finns det potential i lönsamheten också.

    Mvh
    Fredrik


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror ändå på det där du säger om negativiteten och det styr aktiepriset något oerhört. Däremot så är det ju rätt att bolaget inte är värderat till P/E 20 längre med tanke på att man inte lyckas visa att man kan hålla uppe vinsterna.

      Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

      Radera
    2. Tror 47 miljarder i tillväxt-affärsområden är lite högt räknat? Jag förstod det som att dom 29 miljarderna som var online var alla märken tillsammans inte bara HM? Så en del av dom 17 miljarder som är "new ventures" och dom 29 miljarder som är "online" är samma miljarder. Antar vi att 25% av new ventures försäljning är på nätet så innebär det att 4 av online miljarderna dubbelräknas i ditt exempel. Så snarare 17 + 25 = 42 än 47 miljarder i snabbväxande affärsområden.

      Radera
    3. Kollade igenom slidesen från dagen nu och där hittade jag siffrorna nu. 29 miljarder online är hela hm-gruppen. Fördelat på 26 miljarder hm och 3 miljarder andra märken. Så nya märken + online = 26 + 17 = 43 miljarder. 25% tillväxt på det innebär 4,6% tillväxt för hm-gruppen. Dom säger att även att dom ska addera 1-3% omsättning genom att öppna nya butiker. Så tillväxt 2018= ca 5,5% - hur mycket försäljningen i hms existerande butiker sjunker. Det ger att sålänge försäljningen i hms butiker sjunker med mindre än 6% så kommer man uppvisa omsättningstillväxt för 2018. Givet att förväntningarna på online och nya märken infrias.

      Radera
    4. Tjena Fredrik,
      Tack för sin kommentar. Ja en stor del i den negativa synen på H&M utgörs av bristande förtroende för bolaget och ledningen. De har presterat dåligt men framförallt har de lovat och sagt massvis med saker som de ej uppfyllt de senaste åren.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Off topic fråga: varför kan jag inte köpa aktier i Avanza via min kapitalförsäkring hos Avanza?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Emil,
      Tack för din kommentar. Anledningen är att det inte är du som äger aktierna i en KF. Du äger värdet av aktierna i KFen. Själva aktierna äger Avanza pension och de är ej tillåtna att äga aktier i sig själva.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ok. Tacksam för att du tar dig tid att svara!

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...