Learn to earn med Peter Lynch. Sponsrat av Storytel

Det här inlägget är sponsrat av Storytel.
Klockan har passerat 12 och jag har precis haft en så soft och skön förmiddag. Jag bestämde mig för att vara lite off the grid idag på förmiddagen och i huvudsak betyder väl det inget kolla börs/internet/twitter. 
I lugn och ro tog jag en kopp kaffe och bara satt och funderade för mig själv. När jag drömt färdigt satte jag mig i min slapparfåtölj där jag ofta sitter och läser eller twittrar/surfar på telefonen.
Jag satte mig i min goa fåtölj, pluggade in mina hörlurar och började lyssna på boken Learn To Earn av Peter Lynch. Det är Peter Lynch själv som berättar och han har en skön dialekt och behaglig röst att lyssna till.

Den här boken är för alla men extra bra för oinsatta, nybörjare och småsparare. Lynch berättar om privatekonomi, varför och hur man skall spara. Han berättar om långsiktighet, vad det är, varför och dess förträfflighet. En kul anekdot som dyker upp är USAs första börskrasch som inträffade 1792 när bankaktier en tid hade handlats upp till skyarna. 
Man får höra om hur man sparar i fonder och aktier. Allting berättas och förklaras på ett enkelt sätt, inga krångliga krussiduller för experter och nördar utan för helt vanliga svenssons.

Peter Lynch är fullkomligt suverän. Han är en av tidernas främsta fondförvaltare och han är ödmjuk, jordnära och cool. Han har en down to earth approach till saker och ting, även investeringar. Han har bägge fötterna på jorden tror jag man säger. 

Den här ljudboken är knappt 2 timmar lång och jag lyssnade på den i streck när jag satt där i min fåtölj. Så harmoniskt, jag ser redan fram emot nästa tillfälle jag sätter mig där för att lyssna ljudbok. Härnäst kommer jag nog lyssna på ännu en bok av Lynch eller Jim Cramer. Två inspirerande stjärnförvaltare och sköna gubbar, var och en på sitt sätt.

Boken lyssnade jag på via Storytel som sponsrar det här inlägget. Via den här länken får du en bra deal med Storytel fritt i 30 dagar och kan komma igång och lyssna direkt.

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Jag har också kaffe och en fåtölj, samt 2 timmar nu på eftermiddagen att göra vad jag vill. Jag tar eftermiddagspasset här med herr Lynch.

    Testade Nextory en månad innan detta, väldigt oslipat tjänst jämfört med Storytel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fribiljetten,
      Tack för din kommentar. Det låter gött det där du, hoppas du fick lyssnat på Lynch. Berätta vad du tyckte =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack för ett bra boktips! Lyssnar nu och känner igen mig i en hel del (t.ex. att man säger att man är en long time investor tills marknaden går emot en och man får panik och säljer av)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      Kul att du lyssnar på den nu. Ja visst säger han bra och förnuftiga saker den där Lynch.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Signade upp via din länk nu. Varit på audible innan, blir kul att testa storytel. Hoppas de betalar dig bra, väl förtjänt! <3

    SvaraRadera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...