Länsförsäkringar sänker courtaget till 0,05%

Länge var storbankerna mer eller mindre uträknade när det kom till aktiehandel för småsparare. Det var mycket dyrare att köpa en liten aktiepost via storbanken jämfört med nätmäklare som Nordnet och Avanza.

Men nu har vinden vänt! Under 2017 har fler aktörer sänkt sitt courtage på aktiehandel rejält och nu är det snarare nätmäklarna Avanza och Nordnet som är dyra.

Nordens största bank Nordea tar 0,06 procent i minicourtage.
Idag sänkte Länsförsäkringar till 0,05 procent i minicourtage.

Avanza och Nordnet krämar ut hela 0,25 procent vilket jämförelsevis är flera gånger dyrare än storbanken!

Ovan nämnda aktörer har 1 krona som lägsta courtage förutom Länsförsäkringar som har 20 kronor. Minicourtaget uttrycks alltså 0,25 procent eller 1 krona som lägst. I Länsförsäkringars fall 0,05 procent eller 20 kronor.
Det här innebär att man behöver upp i affärer på minst 8000 kronor för att få lägre courtage hos Länsförsäkringar jämfört med Avanza eller Nordnet. 

Om man köper aktier för 15.000 kronor betalar man följande courtage:

Nordea 9 kronor
Länsförsäkringar 20 kronor
Avanza 37,5 kronor
Nordnet 37,5 kronor

Riktigt kul att Länsförsäkringar ger sig in i gäjmet på allvar, de är en bra och uppskattad bank. Jag vill minnas att de blivit utsedda till årets bank många gånger. En aktör man skulle kunna samla både sina bankärenden och sin aktiehandel med andra ord.

4 kommentarer:

  1. Bra med mer konkurrens. Själv har jag min barnförsäkring, tjänstepension samt bilförsäkring hos Länsförsäkringar. I jämförelse med många andra bolag har de riktigt bra priser. Kan tänkas att de lockar lite nya kunder med ett lågt courtage. Hoppas att Nordnet och Avanza hakar på och sänker sina priser nu. Ha en fin dag :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Sedan vill man ju ha en överskådlig bank. Senast jag kollade den bank jag hade förut, så var det krångligt att leta och jämföra, svårt att få till vettiga jämförande grafer o.s.v.

    Det kanske också är ändrat.

    Jag har valt olika banker för olika saker. Framför allt måste banken för transaktioner hantera kontanter, och då går kontantlösa banker bort. Jag har Ica, men kan tänka mig Forex som hanterar större summor. Den dag jag sålde ett veteranfordon och stod med 60 000 kr i handen som Swedbank vägrade ta emot, och Nordea vägrade ta emot, sade jag adjöss direkt. Jag gör ingen heldagsutflykt för att sätta in pengar. På 6 dagar fick jag satt in alltihop i vår närbutik (Ica).

    När jag såg hur svårt det var att bara hitta fonder, och vilket kass utbud det var, flyttade jag de övriga kontona till Avanza. Nu är min strategi fonder, så jag slipper courtage, men Avanza är överlägset med utbud, överskådlighet och smarta funktioner.

    SvaraRadera
  3. Med ett lägsta courtage på 20 kr tycker jag inte detta är ett alternativ för mig som småsparare. Jag tycker lägsta courtage är viktigt så därför är Avanza mitt förstaval. Började min aktiehandel på swedbank som hade 0,09% i courtage men hela 99kr i lägsta courtage.

    SvaraRadera
  4. En annan begränsande faktor är att det gäller endast svenska aktier. Utländska verkar inte erbjudas överhuvudtaget.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...