Diverse tankar om börs och annat. Nummer 12

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Viss Off Topic varning som vanligt. Den här bloggen handlar ju främst om börs därför varnar jag alltså för OT här då jag svävar ut den del i dessa inlägg.

Just nu lyssnar jag på boken om H&M hos Storytel, den heter HandelsMännen. Jag har lyssnat några timmar av total dryga 11 timmar som är bokens fulla längd. Det är en bra berättare och boken är mycket intressant. Inte visste väl jag att det var Erling Persson som grundade även Ur &Penn och att hans affärer i början kretsade kring pennor. Man får en god inblick i verksamheten och dess historia i den här boken. Via ett samarbeta jag har med Storytel kan man få 30 dagar fritt Storytel i den här länken (affiliatelänk).

Idag började FM Mattsson att handlas på börsen och det är den konstigaste noteringen jag kan minnas. När handeln startade fanns endast ett hundratal aktier till salu och avslut skedde långt över noteringskursen som var 68 kronor. Inga säljare och bara något enstaka avslut kring 100 kronor, här lurar ugglor i mossen.. Av det jag spanat fram hittills verkar det vara som så att efter ankarinvesterare som Svolder fått sin tilldelning var det inte mycket aktier kvar att fördela ut och de smetades ut på ett fåtal kunder hos Swedbank. Nu har handeln pågått i en timma och bara några tusental aktier har omsatts. Med så få aktier i "free float" (till salu) kommer FM Mattsson vara en mycket illikvid aktie.

Ännu mera H&M. Jag var inne i butiken i Trollhättan i helgen och gjorde några intressanta observationer. Det var väldigt mycket kunder i butiken, på en tid det brukar vara som lugnast dessutom. Butiken var ombyggd och såg riktigt fräsch och modern ut. Det var väldigt tydligt att det var herrkläder där och barnkläder här osv. Något jag direkt reagerade på när jag gick in i butiken var modet! Kläderna var jättefina, snygga, moderna. Delvis är förklaringen att tidigare gick man in bland tantkläder medan nu efter ombyggnationen gick man in på herravdelningen. Men herrkläder som tjejjkläder såg fräscha ut, jag tyckte det var riktigt fina kläder generellt och så har jag aldrig tyckt. Tidigare har jag tyckte att det var en hel del fina kläder och massvis tråkiga kläder med stort inslag av tant. Mycket kunder, ny fräsch butik, riktigt fina kläder, det här kan bli bra!

Idag har jag egentligen väldigt mycket att göra. Inför ett möte imorgon behöver jag göra en hel del saker och det är idag det gäller för jag har lyckats boka in saker imorgon så jag är hel chokad. Tidsoptimist som jag är sitter jag ändå och planerar för en löprunda i skogen. Åka till klubbstugan, springa i skogen och bada bastu. Jag tänker så här; Förr när jag hade ett jobb/anställning så fick man ju ibland bita ihop och arbeta på kvällen, riktigt sent dessutom om det behövdes. Jag har ju hela kvällen och natten på mig om det verkligen behövs. Klart jag skall springa en sväng!

I fredags var det X-datum för Ratos varpå aktien förväntas backa motsvarande utdelningen om 2 kronor och kursrörelse utöver det är så att säga ordinarie kursutveckling. Aktien backade strax under tre kronor på en i övrigt stigande börs. Idag fortsätter Ratos backa och man kan tänka sig att den här kommer fortsätta vara en riktig surdeg fram till de presenterar förändring. En genomlysning av bolaget/strategin sker nu och utfallet skall presenteras innan sommaren om jag inte minns fel. Ratos aktie har varit ett brutalt bottennapp i flera år och det av god anledning. Ratos är dåliga, riktigt dåliga på att göra bra affärer och skapa värde. De har i vart fall varit det under flera år men är det bättre nu? Vi har ingen anledning att tro det förrän de bevisar att så är fallet. En ny och förtroendegivande strategi osv kan ge en uppstuds på kort sikt men på lång sikt måste de bevisa sig.

I helgen skulle jag köpa en ny kastrull, en helt vanlig kastrull med skaft inte öron/handtag. Åkte till Cervera där jag fann kastruller från cirka 900 kronor och upp till flera tusen. Kanske kostar kastruller så nu för tiden, kanske hittade jag inte i butiken, kanske erbjuder de inte annat. Jag valde att avvakta och spana mer innan jag slår till. Mina tankar går i banorna att det borde gå att komma över en helt okej vanlig jäkla kastrull för under 900 kronor =)

Idag läste jag att skojarbolaget Interfox kastas ut för gott från Aktietorget. De kommer handlas på observationslista från kl 13:00 idag till 12/6 som är sista dag för handel. Sannolikt kommer det bli rena Firesale på den här nu då man absolut inte vill äga skiten när de avnoteras. Det är inget att hålla på, ryck plåstret. Mycket viktigt att inte missa att sälja den här innan avnoteringen. Det kan bli närapå omöjligt att sälja sina aktier i det här bolaget efter 12/6. Kom ihåg; Äg inte skit!

Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

5 kommentarer:

  1. Har du kollat Ikeas 365 kastruller.

    Tjock botten, håller i evigheter och oslagbart pris.

    Enda minuset är väl att de inte inbringar speciellt många statuspoäng, om man nu bryr sig om sånt.

    SvaraRadera
  2. Kul å se att du antagligen bor i Trollhättan med omnejd. Själv bor jag i Uddevalla och har följt bloggen dagligen i ett par år nu. Vill passa på att tacka för en riktigt intressant och bra blogg.

    Sen en fråga. Äger idag Assa Abloy, men kikar på Latour, de är ju storägare i Assa. Hur hade du resonerat kring detta. Äga båda eller köpa Latour och få Assa plus ett gäng andra fina bolag och riskspridning på köpet?

    Mvh David från Uddevalla

    SvaraRadera
  3. Köp kastrullen på IKEA eller ICA, eller varför inte 2:nd hand? Kastruller blir ju inte dåliga såvida inte handtaget lossnar eller man slarvar bort locket...?
    Cervera kan verkligen konsten att ta betalt!

    SvaraRadera
  4. Cerveras egna varumärke Anders Petters har väldigt bra kastruller. Väldigt bra lock dessutom.
    https://www.cervera.se/produkt/backaryd-kastrullset-med-glaslock-3-delar-123-l
    https://www.cervera.se/search?query=backaryd

    SvaraRadera
  5. Cerveras egna varumärke Anders Petter har bra kastruller och riktigt bra lock.
    https://www.cervera.se/produkt/backaryd-kastrullset-med-glaslock-3-delar-123-l
    https://www.cervera.se/search?query=backaryd

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...