Monday, April 24, 2017

Användarupplevelse aktiehandel LänsFörsäkringar

Med anledning av att Länsförsäkringar sänkte sitt courtage idag till 0,05 procent minst 20 kronor har jag spanat mer på deras sajt och funktion för aktiehandel. Jag är kund hos dem sedan tidigare och har ett ISK men har inte köpt något där de senaste åren. Jag minns inte alls hur det ser ut och fungerar.

Jag har spanat runt på sajten och konstaterar följande. För en vanlig småsparare som köper aktier och fonder i liten skala duger det gott. Med det sagt så visst är Avanza och Nordnets sajter bättre, de är smidigare, mer lättnavigerade mm.

Att söka fram aktier och köpa dem går smärtfritt. Jag skulle kunna tänka mig att använda LänsFörsäkringar för aktie och fondhandel.

Har du erfarenheter av aktie/fondhandel hos Länsförsäkringar? Kommentera gärna.

Har du läst boken om H&M? Klicka här för att komma till mitt inlägg om den.

5 comments:

  1. nej inte av LF men däremot Nordea som jag tycker är fruktansvärt omständligt. Visst courtaget är lågt men tycker nästan dom extra kronorna som Avanzas användarvänlighet erbjuder är värt det :)

    ReplyDelete
  2. Jag kommer ALDRIG återgå som aktiekund till en traditionell storbank. Anledningen är mycket enkel, de har VANSKÖTT sina kunder väldigt länge, inte varit ett dugg intresserade av kundvård. Se bara de ständigt återkommande, och omotiverade, marginalhöjningarna på lån. De kan stoppa tillbaks sina tummar i arslet, och aldrig återkomma.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Har både Nordnet och Avanza sen tidigare. Ska nu skaffa LF och Nordea. Viva la competicion. :)

    ReplyDelete
  4. Har haft Länsförsäkringar några år som "huvudbank" eftersom kombinationen huslån och försäkringar blev fördelaktig hos dem när man blev förmånskund. Skötte då också en del aktiehandel via ISK i Länsförsäkringar. Fungerade helt okej även om användargränssnittet är föråldrat. När börsen öppnade efter Brexit och rasade stort fungerade inte tjänsten stabilt och jag gick miste om några bra köptillfällen. Detta gjorde mig irriterad och i mail från deras kundtjänst fick jag svaret "Inga system kan vara helt felfria som du säkert förstår".

    För ett knappt år sedan testade jag Avanza för lite småhandel och det var som en ny värld öppnades. Jag hade inte föreställt mig att en aktietjänst kunde vara så bra med tillgång till så mycket data och statistik. En gång mailade jag Avanzas kundtjänst och fick svar inom tre minuter. Jag tycker Avanzas både app och webbtjänst är helt suveräna.

    Jag öppnade även konto i Nordnet vid någon nyemission, men tycker att deras tjänst har ett sämre användargränssnitt. Här har jag dock inte gått så mycket på djupet.

    Sammanfattningsvis tycker jag att Länsförsäkringar fungerar bra som "husbank" och försäkringsbolag, men när det gäller aktiehandel så ligger Avanza långt före.

    Tack för ett bra arbete med bloggen, Petrusko!

    ReplyDelete
  5. Mycket intressant info. Är på väg över till lf från Nordea med tanke på lån mm. Men velar var jag ska ha aktiedepån som idag ligger på Skandia.

    ReplyDelete