Realty Income höjer utdelningen

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Sedan noteringen 1994 har de höjt utdelningen varje år och de har bara något år kvar till de blir en S&P500 Dividend Aristocrat vilket kräver 25 år av höjningar.
Realty Income som pyntar utdelning månadsvis och brukar höja utdelningen flera gånger per år meddelar nu den senaste höjningen. Från $0,2105 till $0,211 per månad, ingen stor höjning men det är ju inte det varje gång. De höjer som sagt flera gånger per år och historiskt har den årliga utdelningstillväxten i snitt legat kring 5-7 procent. Nästa utdelning har x-datum 30/3 och betalas kring mitten av april.

Utdelningen hamnar nu på $2,532 totalt per år och på kursen $59,2 ger det en direktavkastning om cirka 4,3 procent. Länk till Realty Income hos Avanza (affiliatelänk).

Jag har lyssnat på boken Real Money av Jim Cramer och den var riktigt givande. Läs mitt inlägg om boken och missa inte erbjudandet om 30 dagar fritt Storytel. Klicka här för att komma till inlägget.

4 kommentarer:

  1. Kul, jag köpte Realty Income efter att först läst om företaget och aktien i din blogg. Gick in i början av mars till 60,51USD.

    Det är ju en stabil utdelare och det var just månadsutbetalningarna jag föll för, har ingen annan aktie med den frekvensen i utdelningarna. Funderar dock på räntehöjningen som kom nu och eventuella höjningar kommande året och hur det kommer påverka. Känns tråkigt om den kommer sjunka pga räntan och sen sitter man med förvisso fina utdelningar men en backande aktiekurs. Det kunde jag kanske kollat upp innan men jag hävdade ju för mig själv att jag är långsiktig och att jag fokuserar mer på utdelningarna. Sen kollar man portföljen trettioåtta gånger om dagen och då blir jag lite fundersam;)

    Har du några tankar kring räntehöjningarna?
    Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Räntan påverkar marknadens avkastningskrav men i långa loppet är bolagets prestation huvudsakligt avgörande. En viss räntebana är delvis inprisad och marknaden väntar sig flera höjningar närmsta ären.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. och trevlig procentuell uppgång igår. Marknaden räknat med större FED-höjning ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har inte grävt i det men en tanke är att det blev lite en lättnad. Förut visste man inte, ska det bli höjning? Ska det inte? Hur stor? Hur liten? Nu vet vi och således ingen osäkerhet i det.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...