One up on Wall Street - Peter Lynch. Sponsrat av Storytel

Detta inlägg är sponsrat av Storytel.
För en tid sedan köpte jag boken One up on Wall Street av Peter Lynch. Jag har läst en del om den här mannen tidigare och gillar det jag vet om honom hittills. Lynch är känd som en av tidernas främsta fondförvaltare och han skapade en makalös avkastning under sin tid som förvaltare av Fidelity Magellan Fund. 29 procent genomsnittlig årlig avkastning under nästan 15 år är hans track record och det är oerhört bra.

Något som gör Lynch extra fascinerande är att han har en egen och annorlunda apporach till marknaden. Han menar tex på att han i princip inte har någon användning av det han lärt sig på business school utan han använder sig av simpel kunskap som alla kan lära sig. Han förespråkar att man skall använda sin egen expertis, tex om man arbetar på i en restaurang kan man förmodligen mer om den branschen än vad en tandläkare kan. Precis som tandläkaren vet mer om sin bransch än restaurangbranschen.
Man kan göra bra placeringar med hjälp av observeringar man gör till vardags. Man får tex läsa om gubben som noterade tampongfabriken som expanderade i en faslig takt och om Lynchs fru som upptäckte jättebra strumpbyxor med en för tiden ny och annorlunda strategi med försäljning i vanliga matbutiker.

Den här boken är mycket lätt att förstå och ta till sig. Den är inte fylld av massa krångliga siffror och termer utan man får bra strategier förklarat för sig med vanliga ord.
Peter Lynch är suverän och den här boken är grymt bra, så bra att direkt efter jag läste den i vanligt fysiskt format så lyssnade jag på den som ljudbok hos Storytel. Det var ju fullständigt suveränt att lyssna på boken, jag brände av halva boken på en rejäl cykeltur. Jag cyklade fel men var så glad över boken jag lyssnade till att jag skrattade högt åt min fadäs. Några kilometer extra, det gjorde jag inte när jag läste pappersboken. =)



4 kommentarer:

  1. Kan också rekommendera boken! Finns även för gratis nedladdning som pdf via Google.

    /Mackan

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko, detta var verkligen ett exempel på ett mycket bra sponsrat inlägg. Det märks att det är något du själv gillar/tror på och då riskerar du ju inte att tappa i trovärdighet. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Axel,
      Tack för din kommentar, den uppskattas.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Är topp 3 bästa böcker jag läst inom investing. Kan rekommendera bok nr 2 också när han är i Sverige blir av med sin resväska hos ett flygbolag som senare gick i konkurs :)

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...