Disney är ett fantastiskt bolag!

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jag har varit på bio och tittat på Logan, den nya Wolverinefilmen från Marvel. Innan jag tittade på den hade jag hört att den var bra men mina förväntningar var ändå inte på topp då jag ogillat några av de tidigare i X-men serien. Well, filmen var riktigt bra i min mening. Jag gillar action och det var det verkligen ingen brist på i den här rullen. En riktigt bra film, se den!

Disney äger Marvel och maken till genialiskt köp kan jag bara komma på ett enda exempel till på och det är Disneys köp av Star Wars. Marvel är en fantastisk franschise med material som sannolikt kommer räcka till att tillverka coola filmer och serier i många många decennier framöver. Disney har alltså sina fina karaktärer under Disneys eget brand men även Marvel och Star wars. Fullständigt suveränt! De är helt ohotade i branschen och står bakom de flesta filmer som drar in storkovan.

De äger traditionell TV-business också och där kan man ju diskutera verksamhetens framtid men det finns nog vägar fram även där. Men skit i det nu, nu fokuserar vi på de här andra bitarna.

Disney äger också nöjesparker världen över och är störst i världen faktiskt. Historiskt har det varit Disneyparker men nu har vi Star Wars tema också och det finns stor potential i framtiden till mer av den senare och kanske lite Marvel i nöjesparker.

Portföljen av starka brands och karaktärer saknar motstycke och jag är övertygad om att framtiden är mycket ljus för Disney.

Själv äger jag inte Disney men mina barn gör det och varje jul köper vi fler till dem. En riktigt kul julklapp, Disneyaktier alltså. Länk till Disney hos Avanza (affiliatelänk)

5 kommentarer:

  1. Hej, håller med dig men just X-Men, Marvel och Disney är lite komplicerat faktiskt.
    Själva rättigheterna till filmerna för just X-Men tillhör faktiskt Fox om jag kommer ihåg rätt och alltså inte Disney. Detta har lett till att just X-men har fått lägre och lägre prio inom Marvel tidningsvärlden. Men det är komplicerat och finns en del att läsa kring om du är intresserad.
    För att sammanfatta iaf så kommer inte Disney att tjäna några pengar om Logan filmen blir en succé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Peter,
      Tack för din kommentar. Jag hade inte koll på att de har ett sådant här klurigt avtal kring Marvel/X-men. Jag har läst om Star Wars och snappat upp att det finns delar som inte Disney är med på eller tar del av fullt ut. Leksaksförsäljningen eller vad det nu var...

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Det finns fortfarande en del orosmoln kring ESPN. Skulle dom lyckas sälja EPSN så ser framtiden mycket ljusare ut.

    SvaraRadera
  3. Tror det skulle vara ett gigantiskt misstag att sälja ESPN. Väldigt kortsiktigt agerat om man skulle sälja ESPN skulle jag säga. Väldigt fina kassaflöden på ESPN, visst kortsiktigt finns det orosmoln men Live sport kommer alltid att vara populärt och då just sport är något som konsumeras bäst Live så kommer man alltid kunna ta ut ett bra pris utan risk för olika former av "kopiering". Konsumtionssättet kommer givetvis att ändras men det finns ingenting som säger att Disney inte skulle klara av att bygga upp en framgångsrik distributionsmodell som utnyttjar streaming t.ex. Trots allt så är en av Disneys styrkor just distribution.

    SvaraRadera
  4. Hmm, när det gäller leksakerna så tror jag Disney får dem i Star Wars fallet eftersom de äger Lucas Film. Angående Marvel, Xman och Fox har Peter rätt.

    Ägde själv Disney inför de nya Star Wars filmerna och Guardiens of the galaxy filmen. Tror dock de är fullvärderarade i dagsläget men man vet ju aldrig helt säkert nu när Bob Iger har förlängt sitt avtal. Sen har de ju problem med ESPN som Petrusko säger.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...