Skanska stark rapport

Idag kom Skanska med sin bokslutskommuniké och den var riktigt stark, på de flesta punkter. För det fjärde kvartalet blev rörelseresultatet 3300 miljoner och väntat var 2846 miljoner kronor. Vinst per aktie blev 15,89 kronor för helåret och utdelningen föreslår bli 8,25 kronor, en höjning om 10 procent. En utdelning om cirka 8 kronor var väntat enligt SME direkt sammanställning av analytikerna men det har justerats upp snabbt för bara någon månad sedan var 7,75 kronor utdelning analytikernas snittförväntning hos SME direkt.
Orderingången var 39,6 miljarder kronor i det fjärde kvartalet mot väntade 35,2 miljarder kronor.

Jag tittade på Skanskas webcast där VD Johan Karlström och finansdirektör Peter Wallin presenterar rapporten. De målar upp en mycket positiv bild av framtiden, en stark marknad med stor tillväxtpotential för Skanska. Länk till Skanska där ni kan gå vidare till webcast mm.

En helt oberoende video av Skanska men ändå högrelevant är denna nedan där FedEx CEO pratar om infrastruktur, behov av satsningar mm. Jag har hört och läst samma bild från flera andra håll, investeringsbehovet är skriande i USA! Videon nedan är bara några minuter lång och jag tyckte att den var toppenintressant.


Johan Karlström kommenterade angående eventuella extrautdelningar och han sade väl mer eller mindre att det är absolut ett alternativ när de inte har bra investeringsmöjligheter. Skanska befinner sig i en supermarknad med så mycket jobb framöver att de inte kommer hinna med dem (om de inte är strategiska och samarbetar för ta sig runt flaskhalsar som de nämner att de skall göra), med det i åtanke är nog extrautdelning inte så trolig de närmsta åren.

När börsen stängde för dagen summerade Skanskas uppgång till 5,49 procent på rapportdagen till kursen 226,6 kronor. En kurs som innebär en direktavkastning om 3,64 procent på den nya utdelningen om 8,25 kronor.
Länk till Skanska hos Avanza (adlink).

Jag äger Skanska och jag slog till på ännu fler idag på rapportdagen. På dagens stängningskurs om 226,6 kronor är p/e-talet 14,2. Med tanke på den goda outlooken och förväntningar om tillväxt är det en klart attraktiv värdering. Sett till direktavkastningen och dess historiska snitt så är Skanska dyr nu då den varit 4,8 procent i snitt de senaste 5 åren och ännu högre på 10 år då det inrymmer några extrautdelningar också. En höjning om 10 procent nu är starkt och om de höjer ordentligt även de kommande åren så blir det nog inte så tokigt ändå.

4 kommentarer:

  1. Skanska är ett intressant bolag. De krattar också managen med tillväxt av nya medarbetare. Är nyfiken på hur många som går deras eget gamnasie som väl hamnar inom bolaget.

    SvaraRadera
  2. Härlig rapport av Skanska, känns skönt att ha en bra skvätt i portföljen! :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker Skanska är ett mycket bra alternativ i den sektorn och sett till deras positionering och fokus känns det som en stabil aktie kommande år. Utdelningen är bra och den återfinns i min utdelningsportfölj. Jag köpte en mindre post innan rapporten men ångrar nu att jag inte använde mer av kassan.
    //AktieFamiljen

    SvaraRadera
  4. Är jätteglad över den fina höjningen och tycker det är klokt att de inte gör en extrautdelning utan investerar långsiktigt i verksamheten. Det signalerar framtidstro.

    Ångrar att jag inte köpte mer tidigare. Mitt innehav är strax över 0,5 procent av portföljen men skulle gärna ha 1-2 procent. Nu har jag en YOC på 4,45 procent men överväger ändå att öka lite. Köper jag vid nuvarande kurs bibehåller jag ändå en YOC på minst 4 procent, vilket är gott nog. Nu när utdelningen är fastslagen och bara någon månad bort kanske man bör passa på för att portföljandelen inte ska krympa alltför mycket.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...